ריאיון עם ד"ר דורית ניצן
(צילום: ירון ברנר)
גל קורונה נוסף שוטף את אירופה בצל ההתנגדות לחיסונים ביבשת: ד"ר דורית ניצן מארגון הבריאות העולמי, אומרת הבוקר (א') לאולפן ynet, כי ההודעה של הארגון על כך כי עוד חצי מיליון עלולים למות באירופה, אם לא יורחב מבצע החיסונים, מצביעה על המציאות הקשה השוררת במדינות רבות בה.
"כמות האנשים שלא מחוסנת, מספיקה כדי לגרום להתפרצות הזאת. מדובר ב-70 אחוזים מהאוכלוסייה בת החיסון שעדיין לא חוסנה. זו גם אחת הסיבות, שעדיין צריך לשמור על כל הכללים, כמו מסכה ושמירה על מרחק והימנעות מהתקהלויות. זו הדרך שתאפשר לנו לחיות לצד הלא מחוסנים".
היא מוסיפה ואומרת כי בנוסף לכך, זן הדלתא ממשיך להתפשט בעוצמה וזה בהחלט מאוד מדאיג. "אוכלוסייה שלא מחוסנת ממשיכה לסכן את עצמה, את עובדי הבריאות וגורמת לעומס עצום על מערך הבריאות. גם במדינות שכבר יש להן את הבוסטר. ההיענות לחיסונים נמוכה מאוד וזה בהחלט מאוד מטריד".
הקורונה מכה באירופה:
יש משהו שארגון בריאות העולמי יכול לעשות או שזה די בידיים של המדינות ושל האזרחים עצמם? "חשוב להבין שהמאבק בפנדמיה וכל מה שכרוך בכך נמצא בידי המין האנושי ואנחנו צריכים לסייע אחד לשני לצאת מזה. חיסונים, מסכות, אבל אסור לנו להשאיר אף אחד מאחור. בכל מקרה, למרות שקשה לראות את הסוף, אפשר להיות אופטימיים".
התפרצות מהסוג הזה היא גם אולי קרקע פוריה להיווצרות של וריאנטים חדשים, אתם מודאגים מזה? "מאוד. כי כל ההתפרצויות האלה גורמות לכך שהווירוס מסתובב וכשהוא נפגש עם אנשים מוחלשי מערכת חיסון יש לו אפשרות להתפתח עוד ועוד, וליצור עוד מוטציות, שחלקן יכולות להיות קשות מאוד. בינתיים אנחנו רואים שזן הדלתא ממשיך להתפשט".
ד"ר ודים פרידמן, רופא ישראלי העובד בפראג וד"ר ניר קלרמן, העובד בבית חולים בברלין בגרמניה, מסבירים כי קיימת עלייה במספרי החולים והמאושפזים. "מתחילים לראות הרבה צעירים שמגיעים אלינו, ובדיוק כמו בישראל, רוב רובם של החולים, הם לא מחוסנים", הם אומרים. לדבריהם, המגבלות חוזרות לרחוב, כדי לנסות ולהילחם בהתפשטות המחודשת של הנגיף.
מגפת הלא מחוסנים באירופה. רופאים מאירופה
(צילום: ירון ברנר)
ד"ר ניצן מסכמת ומתייחסת לחיסוני הילדים, "אני מניחה שכל חיסון שאושר על ידי הרשויות מבחינה בטיחותית הוא בטוח. אנחנו עדיין לא דנים בו, כי אנחנו עסוקים במבוגרים ואנשים שזקוקים לחיסונים באופן מיידי. בואו נראה מה יחליטו הרשויות בישראל".
ד"ר ניצן, היית ממליצה לישראלים להפחית נסיעות לאירופה בשל ההתפרצות? "אני חושבת שאלה שמחוסנים ומי ששומר על מסכות, מרחק, ולא נכנסים למקומות ציבוריים יכולים לצאת לנופש, אבל צריך להיבדק. יש מדינות שהמצוקה בבתי החולים כל כך גדולה, שכדאי לחשוב פעמיים, האם כשנצטרך שירותי בריאות שם, נוכל לקבלם".