בקע הוא שם כללי למצב שבו יש חסר בדופן הבטן המכוסה בעור בלבד. מכאן שבקע טבורי הוא פגם המופיע בטבור, ובקע אפיגסטרי הוא פגם באזור הבטן העליונה. קיימים עוד מספר סוגים נדירים יותר של בקעים בדופן הבטן או בחזה, ובדרך כלל הטיפול בהם דומה זה לזה. לעומתם, בקע מפשעתי מיוחד בכך שהוא מופיע בתוך תעלה, וכפי שתואר לעיל עקרון הטיפול בו שונה מרוב הבקעים האחרים.
איך מאבחנים בקע? לרוב, ההורים הם אלה ששמים לב לבליטה באזור המפשעה, ובבדיקה של כירורג הוא יכול לומר אם מדובר אכן בבקע. לעיתים נדירות ובעיקר במצבים של כליאה בבקע, כלומר שאיבר מתוך הבטן נתפס בפגם ואינו מצליח להשתחרר, הנפיחות במפשעה הופכת לנוקשה ומלווה בכאב עז. זהו מצב חירום המצריך התערבות מיידית. בילדים, בשונה ממבוגרים, הטיפול כמעט תמיד יהיה החזרה ידנית של הבקע על ידי כירורג ילדים והזמנה לניתוח במועד מאוחר יותר. חשוב לציין כי בבקע מפשעתי, להבדיל מרוב הבקעים האחרים, יעילות ביצוע הדמיה נמוכה בצורה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
בקע מפשעה ילד בדיקה
בקע מפשעה ילד בדיקה
בקע מפשעתי. ההורים בדרך כלל שמים לב
(צילום: shutterstock)
מה ההבדל בין בקע בילדים לבין בקע במבוגרים? בקע מפשעתי (הרניה, "שבר") בילדים שונה לחלוטין מבקע מפשעתי של מבוגרים ומכאן שגם הטיפול בו יהיה שונה.
בקע מפשעתי במבוגרים הוא בדרך כלל בקע הנקרא "בקע ישיר", למעשה פריצה של תוכן מהבטן דרך רצפת התעלה בשל חולשה של השריר במקום. תיקון של בקע כזה יכלול חיזוק של רצפת המפשעה, לרוב בעזרת רשת סינטטית.
"שיטות זעיר-פולשניות (לפרוסקופיות) מקובלות בתיקוני בקעים במבוגרים שנים רבות. לעומת זאת בילדים, שיטות מקבילות פותחו וצברו פופולריות רק בשנים האחרונות. מעבר ליתרונות הידועים של ניתוחים לפרוסקופיים, כמו זירוז ההחלמה והימנעות מחתכים וצלקות גדולות בבטן, ביצוע לפרוסקופיה משמש גם ככלי האבחנתי המדויק ביותר לאישור או שלילת קיומו של בקע במפשעה"
לעומת זאת, בקע מפשעתי בילדים, הנקרא גם "בקע בלתי ישיר", הוא בקע מולד ומקורו בתהליכים בעובר שלא הגיעו לידי סיום. התוצאה היא שהקרום הפנימי המצפה של הבטן (צפק, פריתונאום) יוצר כעין שרוול העובר מהבטן דרך הטבעת הפנימית לתוך תעלת המפשעה לכיוון הטבעת החיצונית, ולעיתים אף מעבר לה, כלומר אל תוך שק האשכים בבנים או השפתיים הגדולות בבנות. שרוול זה הוא למעשה שק הבקע.
אפשר לדמיין את קרום הצפק כשקית ניילון גדולה שבתחתיתה יש התבלטות – שרוול צר וארוך המאפשר לתוכן בשקית להידחק ולמלא גם את השרוול. כך גם בבטן של הילדה או הילד, התוכן בבטן יכול להידחק לתוך השרוול ולהתקדם לאורך התעלה.
ד"ר אושר כהןד"ר אושר כהןצילום: דוברות שניידר
אם פתח השרוול רחב דיו, הרי שתוכן מהבטן עלול להידחק פנימה לתוך השרוול. התוכן יכול להיות שומן או אפילו איברים כמו לולאות מעי ובבנות צעירות אפילו שחלה וחלק מהחצוצרה. זו למעשה המשמעות של בקע.
לעומת זאת, כאשר הפתח צר מאוד הרי שרק נוזלים מתוך הבטן יוכלו להידחק פנימה ואז אנחנו נקרא לזה הידרוצל או מיימת האשכים. לכן בפועל הניתוחים לתיקון בקע והידרוצל כמעט זהים.
מהו הטיפול המקובל בתופעה? התיקון הקלאסי לבקע מפשעתי בילדים נקרא Herniotomy כלומר "חיתוך שק הבקע". במהלך הניתוח מבצעים חתך קטן במפשעה, מפרידים את שק הבקע מכלי הדם וצינור הזרע (בבנים), קושרים את השק במוצאו מהבטן וחותכים אותו. בניתוח הזה, להבדיל מניתוחי מבוגרים, אין צורך בחיזוק של שרירי המפשעה ולא מבוצע הליך כזה.
אילו חידושים קיימים בתחום? שיטות זעיר-פולשניות (לפרוסקופיות) מקובלות בתיקוני בקעים במבוגרים שנים רבות. לעומת זאת בילדים, שיטות מקבילות פותחו וצברו פופולריות רק בשנים האחרונות. מעבר ליתרונות הידועים של ניתוחים לפרוסקופיים, כמו זירוז ההחלמה והימנעות מחתכים וצלקות גדולות בבטן, ביצוע לפרוסקופיה משמש גם ככלי האבחנתי המדויק ביותר לאישור או שלילת קיומו של בקע במפשעה.
2 צפייה בגלריה
ניתוח לפרוסקופי לתיקון בקע
ניתוח לפרוסקופי לתיקון בקע
ניתוח לפרוסקופי לתיקון בקע
(צילום: shutterstock)
יכולת זו שימושית במיוחד, אם יש ספק בקיומו של בקע במפשעה השנייה, וכך כאשר מנתחים צד אחד, ניתן לאבחן ולטפל גם בצד השני ללא צורך בחתכים נוספים. יתרון גדול נוסף הוא בתיקון בקע מפשעתי חוזר. בעבר, ניתוח חוזר הצריך כניסה נוספת למפשעה מלאת ההידבקויות - דבר שהגביר קושי, הוסיף זמן ניתוח והעלה משמעותית את הסיכון לסיבוכים. כיום הטכניקה הלפרוסקופית מאפשרת לבצע את הניתוח באותה פשטות כמו בקע ראשוני מבלי להיכנס שוב לאזור שכבר נותח.
השיטה הלפרוסקופית הבסיסית והוותיקה יותר בילדים כוללת החדרת מצלמה מהטבור, וכן מכשירים דקיקים דרך שני פתחים קטנים נוספים בדופן הבטן וביצוע קשירה וחיתוך של השק במוצאו בדיוק כמו בניתוח הקלאסי, רק שכאן הכל מתבצע מתוך הבטן.
שיטת PIRS וריאציה חדשה יחסית שצברה לאחרונה פופולריות במרכזי מומחים בעולם, הנקראת PIRS - קיצור של percutaneous internal ring suturing. הדבר המיוחד בשיטה הזו הוא שהתיקון מתבצע באמצעות דקירת מחט במפשעה ובעזרת מניפולציה של העברת לולאות חוטים מיוחדים דרך המחט החלולה. המנתח פשוט "תופר" וסוגר את הטבעת הפנימית של התעלה. כל זה נעשה תחת פיקוח של מצלמה זעירה בלבד המוחדרת בפתח בודד בטבור וללא חתך ממשי במפשעה.
הכותב הוא כירורג בכיר במחלקה הכירורגית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית