תקווה חדשה למיגור מחלת האיידס: חברת מודרנה החלה בניסוי לבדיקת חיסונים מהפכניים נגד נגיף ה-HIV. הניסוי נערך בחסות המכון האמריקני למחלות זיהומיות ולאלרגיה, והוא יבדוק שלושה סוגי חיסונים המבוססים על טכנולוגיית mRNA, המשמשת גם את החיסונים של מודרנה ופייזר נגד הקורונה. השבוע חוסן הנבדק הראשון.
קראו עוד:
"מציאת חיסון ל-HIV היא אתגר מדעי", אומר האימונולוג ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ הבית הלבן לענייני הקורונה, ומי שעוסק עשרות שנים בחקר מחלת האיידס ומחלות זיהומיות. "עם ההצלחה של החיסונים נגד הקורונה, שהוכחו כבטוחים ויעילים במיוחד, קיבלנו הזדמנות מרגשת ללמוד אם טכנולוגיית mRNA יכולה להשיג תוצאות דומות נגד הדבקה ב-HIV".
1 צפייה בגלריה
איידס HIV בדיקת דם
איידס HIV בדיקת דם
בעבר בוצעו ניסויים אחדים בחיסונים נגד HIV, אולם אף אחד מהם לא הוביל להגנה. האם החיסון החדש יוביל לתוצאות אחרות?
(צילום: shutterstock)
חיסון mRNA פועל כך שלאחר החדרתו בזריקה הוא מורה לגוף לייצר חלקיק חלבוני דמוי הנגיף. מערכת החיסון מזהה אותו כאילו היה נגיף אמיתי, ויוצרת תגובה חיסונית הכוללת יצירת תאי דם לבנים מסוג T, המשמידים נגיפים, ונוגדנים מנטרלים האמורים לסמן את הנגיף, לעכב את פעילותו ולאותת למערכת החיסון להסתער עליו ולחסלו.
כל אחד משלושת סוגי החיסונים שפיתחה מודרנה נגד HIV מקודד לחלבונים שונים, אבל כולם יוצרים דמוי נגיף HIV בגוף, שאינו גורם למחלה אמיתית ויוצר תגובה חיסונית האמורה ליצור הגנה עתידית מפני הדבקה.
כך פועל חחסון ה-Mrna
הניסוי ייערך במספר מדינות בארצות הברית. בשלב הראשון, שבו תיבדק בטיחותו של החיסון, ישתתפו כמה עשרות נבדקים שלכל אחד יוזרק לשריר מינון שונה של אחד משלושת החיסונים – 100 עד 250 מיקרוגרם - בהפרשים של שבועות אחדים בין מנה למנה.
ד"ר אנתוני פאוצ'י: "מציאת חיסון ל-HIV היא אתגר מדעי, עם ההצלחה של החיסונים נגד הקורונה, שהוכחו כבטוחים ויעילים במיוחד, קיבלנו הזדמנות מרגשת ללמוד אם טכנולוגיית mRNA יכולה להשיג תוצאות דומות נגד הדבקה ב-HIV"
הבטיחות והתגובה החיסונית הראשונית ייבדקו באמצעות דגימות דם ובדיקת בלוטות הלימפה, האחראיות ליצירת הנוגדנים בגוף. החוקרים יאספו גם נתונים על תופעות לוואי, אם יהיו. אם השלב הראשון יעבור בהצלחה, יעברו החוקרים לשלב הבא, שבו תיבדק קבוצה גדולה יותר של משתתפים, ותיבחן מידת ההגנה מפני הדבקה ב-HIV ויצירת הנוגדנים.
בעבר בוצעו ניסויים אחדים בחיסונים נגד HIV, אולם אף אחד מהם לא הוביל להגנה. מדענים תולים תקוות רבות בטכנולוגיית ה-mRNA, שהוכחה כבעלת פוטנציאל גבוה יותר משל מרבית החיסונים הקיימים בעולם, וגם כמדויקת יותר. מודרנה נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח חיסונים אנטי-ויראליים נוספים, בהם נגד נגיף ה-CMV, הגורם למומים מולדים ולהפלות, ונגד נגיף ה-EBV, אפשטיין-בר, הגורם למחלת הנשיקה ונחשב כקשור להופעת גידולים סרטניים.