כן או לא לבוסטר רביעי? פרופ' יניב ארליך
(צילום: משי בן עמי)
בעולם מסירים מגבלות, ומתחילים לראות כבר את הירידה בתחלואת האומיקרון. אבל האם אנחנו יכולים להיות אופטימיים? המדען פרופ' יניב ארליך, מהמרכז הבינתחומי ומנכ״ל חברת Eleven Therapeutics, מסביר היום (ה') לאולפן ynet כי מדובר במצב של חצי-חצי, השאלה על איזה חצי בוחרים להסתכל, חצי הכוס המלאה או הריקה.
עוד על מצב הקורונה:
"קבוצה של מדענים במכון הלאומי למחלות מידבקות ואלרגיה בארה"ב עשתה ניסוי מאוד מעניין – הם חיסנו לפני תשעה חודשים קופים בחיסון של מודרנה. נתנו להם שתי זריקות כמו שנותנים לאנשים. לפני כחודש בערך הם נתנו לארבעה מהקופים בוסטר רגיל, ולארבעה אחרים בוסטר מותאם אומיקרון. אחר כך בדקו את רמת הנוגדנים בגופם, ומצאו כי הרמות היו זהות. זאת אומרת, הבוסטר 'מותאם האומיקרון' לא משפר את רמת הנוגדנים נגד אומיקרון לעומת הבוסטר הרגיל", הוא אומר.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
הבוסטר רביעי יעיל מאוד במניעת הדבקה ותחלואה קשה. חיסון נגד קורונה
(צילום: shutterstock)
מה זה מלמד אותנו? "יש תופעה מאוד מעניינת באימונולוגיה, שנקראת Original Antigenic Sin, "חטא החיסוניות הקדומה". זו תופעה שבה אנחנו נותנים חיסון לבן אדם, נגיד את ה'ספייק' המקורי (החלבון שמתחבר לתאים), והמערכת החיסונית לומדת אותו, וכשהיא נתקלת בספייק של האומיקרון היא כבר 'מכירה' אותו לכאורה, ויש לה נוגדנים אליו. דרך נחמדה לחשוב על זה, היא כמו שלומדים שפה – למדת עברית בגיל צעיר? אתה מגיע ללמוד אנגלית בגיל מבוגר, המבטא שלך לא נעלם, אתה נשאר עם מבטא בעברית למרות שאתה מאוד רוצה להיפטר ממנו, כי למדת משהו בצורה מסוימת.
"זה בדיוק מה שרואים במערכת החיסון עם החיסונים. זה מתחבר למחקר שראינו לפני כשבועיים שיצא ממכון ויצמן ומכון גרטנר, שהסתכל על הבוסטר הרביעי לאוכלוסייה בסיכון. המחקר הראה שאם אתה נותן לאוכלוסייה בסיכון את הבוסטר הרביעי, היעילות של מניעת ההדבקה היא 50% והיעילות של מניעת מחלה קשה עולה פי שלושה או ארבעה, כלומר הבוסטר בעצם מוריד את הסיכון לעומת אצל מי שקיבל רק את המנה השלישית בקיץ, וזה נהדר".
אבל במשך חודש שמענו כאן שהבוסטר מיותר ושאולי אפילו החיסונים מיותרים כרגע במגפת האומיקרון. "גם אני, כשהוציאו את הבוסטר הרביעי, הייתי סקפטי, אבל עכשיו כשעשו את המחקר הזה, הבנתי שהנתונים מדברים בעד עצמם. המדענים פשוט אמרו: 'זה מוריד את ההדבקות. היעילות במניעת הדבקה היא פי שניים יותר טובה, היעילות נגד מחלה קשה – פי שלושה או ארבעה טובה יותר".
"היעילות של מניעת ההדבקה אחרי קבלת חיסון רביעי היא 50% והיעילות של מניעת מחלה קשה עולה פי שלושה או ארבעה, כלומר הבוסטר השני מוריד את הסיכון לעומת מי שקיבל רק את המנה השלישית"
אז האם אני צריך לעשות את הבוסטר השני, אם התו הירוק שלי מסתיים במרץ? "אני באופן אישי החלטתי לקחת את הבוסטר הרביעי, כי יש לי מחלת רקע, אסתמה. בנוסף, אני גם צריך לטוס עוד מעט לחו"ל, והחלטתי שאני רוצה שתהיה לי הגנה פי שניים יותר טובה. משרד הבריאות פרסם שאם אתה מרגיש שאתה בסיכון או שאתה עובד עם אוכלוסייה בסיכון, אז תעשה את הבוסטר השני".
איך אני יודע שאני בסיכון? "תתייעץ עם הרופא שלך, שמכיר את הרקע הרפואי שלך, והדבר השני הוא, שאתה בעצמך יכול לדעת עם כמה אנשים אתה נפגש מדי יום ועד כמה אתה בסיכון".
אז לסיכום, מה לגבי המרדף אחרי הווריאנטים, האם החיסון הזה מגן מפני הווריאנטים שבדרך? "כרגע אין סיבה לעדכן את החיסון, כי עד שנוציא חיסון מעודכן, הווריאנטים כבר יקדימו אותנו. הזנים האלה מתפתחים מהר מאוד, זה לא כמו שפעת, שזה פעם בשנה".