מקרה שלישי של ריפוי מ-HIV: אישה שהייתה חולת לוקמיה ונשאית HIV עברה השתלת דם טבורי לטיפול בסרטן. הדם הגיע מתורם שתואם לה חלקית בהתאמת רקמות, במקום המצב הרגיל בו קיימת התאמה מלאה של מח העצם בין התורם לנתרם מבחינת מוצא ועדה. בתוך כך קיבלה האישה תרומת דם מקרוב משפחה כדי להעניק לגופה הגנה חיסונית חלקית עד לקליטת תאי הגזע מהדם הטבורי.
1 צפייה בגלריה
הנגיף נעלם מגופה של האישה
הנגיף נעלם מגופה של האישה
הנגיף נעלם מגופה של האישה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
החוקרים הציגו חלק מפרטי המקרה בכנס זיהומים ויראליים שנערך בדנוור, בקולורדו. לדברי המומחים, האישה בגיל העמידה שסירבה לחשוף פרטים מזהים שלה, אובחנה כנשאית HIV ביוני 2013 וטופלה בתרופות אנטי ויראליות ששמרו על רמות נמוכות של הנגיף בגופה. בחודש מרץ 2017 אובחנה כלוקה במחלת הלוקמיה.
באוגוסט של אותה שנה היא קיבלה דם טבורי מתורם הנושא מוטציה שחוסמת את כניסתו של נגיף ה-HIV לתאים. במקביל קיבלה גם תרומת דם מקרוב משפחה, כמעין "גשר" על מנת לשמור על הגנה חיסונית מינימלית עד לקליטת תאי הדם הטבורי בגופה.
אחרי 37 חודשים מההשתלה החליטה האישה להפסיק את התרופות האנטי ויראליות שנטלה כל השנים. יותר מ-14 חודשים אחר כך, בדיקות הדם הראו כי לא נותר זכר לנגיף ה-HIV בדמה, ובגופה לא נמצאו גם נוגדנים נגד HIV.
עדיין לא ברור מדוע תאי גזע טבורי עובדים טוב כל-כך. אחת האפשרויות היא שבניגוד לתאי מח-עצם מאדם בוגר, התאים העובריים הם בעלי פוטנציאל הסתגלות טוב יותר בגוף המושתל, וייתכן שהם כוללים אלמנטים נוספים המעניקים הגנה עוצמתית יותר נגד נגיפים.

אצל שני הראשונים שנרפאו: הנגיף הוכחד אך לווה בסיבוכים קשים

בעבר נרשמו רק שני מקרים נוספים של ריפוי מ-HIV: האחד הוא טימותי ריי בראון, שהיה נשא HIV במשך 12 שנים, עד שמת בשנת 2020 ממחלת הסרטן. במקרה שני, חולה שזוהה בשם קסטילג'ו עבר השתלת מח-עצם, אך סבל מתופעות לוואי רבות ואיבד 31 ק"ג ממשקלו, איבד את שמיעתו ועבר זיהומים רבים.
במקרה הראשון, ריי בראון חלה בסרטן הדם ונזקק להשתלת מח עצם - המוצא האחרון בסדרת הטיפולים האינטנסיביים שעבר. בפרוצדורה זו, מתחיל מוח העצם המושתל ליצור בתוך כמה חודשים שוב את תאי הדם של הגוף. מח העצם שנמצא מתאים לו היה של אדם בעל מוטציה נדירה המונעת הדבקה בנגיף ה-HIV. כמותו יש עוד מספר בודד של אנשים, רובם צפון אירופאיים, אשר בגופם אותה מוטציה המונעת הדבקה בנגיף.
החולה קיבל את תרומת מח העצם בשנת 2007. ארבע שנים אחר כך התברר כי השמחה כפולה: הוא נרפא מהסרטן, ולא נשאר זכר בגופו מנגיף ה-HIV. במשך השנים ערכו הרופאים מבית החולים Berine Charite בדיקות רבות בחולה, שכללו גם נטילת דגימות מהמעיים, הכבד, נוזל השדרה ומהמוח. כל הבדיקות לא איתרו את נגיף ה-HIV בגופו והחוקרים קבעו: האיש נקי מהנגיף. עם זאת בשנת 2020 דווח כי הוא הלך לעולמו.
על פי הידוע, החולה השני, אובחן כנשא HIV בשנת 2003, והחל ליטול תרופות נגד הנגיף בשנת 2012. לא ברור מדוע המתין שנים ארוכות כל-כך עד שהחל בטיפול. ייתכן שבשל כך הוא לקה במחלת הלימפומה שאינה הודג'קין, והסכים לעבור השתלת מח-עצם בשנת 2016. רופאיו סברו שאם יימצא לו תורם מתאים, ייתכן שיבריא גם מנגיף ה-HIV.
הרופאים מצאו תורם מתאים שבגופו מוטציה גנטית הגורמת לעמידות ל-HIV. כאמור, מוטציה זו שכיחה בכאחוז אחד מיוצאי צפון אירופה ששני הוריהם חסינים לנגיף ה-HIV. לתורם היו שני עותקים של המוטציה לעמידות ל-HIV.
השתלת מח העצם, לא רק שהביאה לריפויו מסרטן הדם אלא שינתה את מערכת החיסון שלו, וגרמה לו להיות עמיד ל-HIV. החולה הפסיק ליטול את התרופות נגד HIV כדי לבחון האם הווירוס ישוב להתפשט בגופו.
שנה וחצי לאחר ההשתלה דיווחו רופאיו שהוא עדיין נקי מ-HIV. אלא שההשתלה הובילה אצלו לתופעות לוואי רבות: הוא איבד משקל רב, שמיעתו נפגעה והוא לקה בסיבוך של זיהומים רבים.