פרופ' ארנון אפק מרגיע: יש לחיות לצד המגפה
(צילום: משי בן עמי)
"הקורונה השתנתה", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "עברנו למלחמה אחרת לגמרי, מלחמה בעצימות מאוד נמוכה נגד וריאנט שהוא מאוד מדבק אבל גורם למחלה פחות קשה".
קראו עוד:
לדעתו, משרד הבריאות צריך להבהיר זאת לציבור באופן נחרץ. "אי אפשר להתמודד עם האומיקרון כמו שהתמודדנו עם הדלתא", אומר פרופ' אפק. "סגר לא יהיה אפקטיבי כשמקדם ההדבקה כל כך גבוה. הוא גם יגרום יותר נזק מתועלת".
1 צפייה בגלריה
תור ארוך במתחם בדיקות הקורונה של מד"א בהבימה
תור ארוך במתחם בדיקות הקורונה של מד"א בהבימה
תור לבדיקת קורונה של מד"א בכיכר הבימה בתל אביב, השבוע. "הייתי שוקל להרחיב את החיסון הרביעי", אומר פרופ' אפק
(צילום: AFP)
כשנשאל אילו צעדים יש לנקוט לדעתו במסגרת ההתמודדות עם האומיקרון, השיב: "קודם כול, צריך לראות איזו אוכלוסייה נמצאת בסיכון גבוה, כי גם אם הגל הזה הוא פחות קטלני, עדיין יהיו חולים קשים. האוכלוסייה הזו חייבת להתחסן. זה הכי חשוב: חיסון רביעי. צריך גם להעלות את רמת החיסוניות של האוכלוסייה באופן כללי, ואת זה עושים עם חיסוני הילדים. החיסון הוא הנשק הכי יעיל שיש לנו, והוא יבלום לאט-לאט את התחלואה. במקביל, אנשים יידבקו ויחלימו, כך שרמת החיסוניות תעלה גם באמצעותם. זה מה שקרה בדרום אפריקה. זה יבלום את הגל. הייתי שוקל להרחיב את החיסון הרביעי לכל מי שרוצה.
"מלבד חיסונים צריך לעבור מהגנה מרחבית להגנה אישית. במקום להטיל הגבלות על כלל הציבור, צריך להגן אישית על האוכלוסייה שנמצאת בסיכון הכי גבוה. קשישים, למשל. להורים שלי אני אומר, 'אל תלכו לשום מקום. תגנו על עצמכם כי אתם בסיכון הכי גבוה'. הם לקחו כמובן את החיסון, אבל צריך גם לעזור להם. להגיד לאנשים מבוגרים או חולים, 'נדאג לכם שתעבדו מהבית, נביא לכם תרופות, נביא לכם מזון'. המדינה יכול להגן עליהם. זה יגרום להרבה פחות בעיות".
"צריך לעבור מהגנה מרחבית להגנה אישית. במקום להטיל הגבלות על כלל הציבור, צריך להגן אישית על האוכלוסייה שנמצאת בסיכון הכי גבוה. קשישים, למשל. להורים שלי אני אומר, 'אל תלכו לשום מקום. תגנו על עצמכם כי אתם בסיכון הכי גבוה'"
כשנשאל אם צריך לסגור את מערכת החינוך, השיב בשלילה. "אם יש נדבקים, אפשר לעבור לזום, אבל בגדול, לא לסגור", אמר. "הייתי מוריד הילוך עם הופעות המוניות, כי אנשים שם לא שמים מסכות ולא תמיד נזהרים. בכלל, הייתי נמנע מהדברים האלה כרגע.
"חשוב גם לטפל במערכת הבריאות שלנו - הקופות ובתי החולים. הבטיחו לנו תקנים בגל הקודם – נתנו רק שליש. צריך לתת את שאר התקנים. ביקשנו 321 מיטות טיפול נמרץ כדי להגיע לתחתית של המדינות המפותחות, וגם את זה לא קיבלנו. אני אומר: אנחנו נדע להגן על עם ישראל – רק תנו לנו את האמצעים, את כלי הנשק. ניתן לכם את הכול. תנו לנו יותר מחלקות פנימיות, תנו לנו מיטות טיפול נמרץ - אנחנו ניתן גב לעם ישראל. זה יהיה יותר זול למדינה מאשר ללכת לסגר. בעלות של יומיים סגר אתה בונה את כל מערכת הבריאות".