צפו בפודקאסט המצולם
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - טיפול תרופתי בהשמנת ילדים
השמנת יתר הפכה כבר מזמן למגפה בעולם המודרני והיא אינה בלעדית למבוגרים. כ-20% מהילדים בגילאי 6 הם במשקל יתר. בכיתה ז' מדובר כבר בנתון של 30%. הילדים הישראלים מובילים במשקל יתר בכל דרוג של מדינות אירופה ונתונים אלה מעוררים הרבה חשש אצל המערכת הרפואית.
התוצאה של משקל יתר, גם אצל ילדים, היא בעלת השלכות בריאותיות ופסיכולוגיות מרחיקות לכת. במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" של דנה רון ופרופ' איתמר רז, ניסו השניים לדון בהשלכות ובפתרונות התרופתיים הקיימים בשוק עבור ילדים עם פרופסור רם וייס, מומחה לאנדוקרינולוגיה ילדים, בבית החולים רמב"ם.
משקל עודף אצל ילדים ובני נוער נמדד אצל מי שנמצא מבחינת משקל בין האחוזון 85%-95%. השמנת יתר היא אצל מי שנמצא מעל אחוזון 95, בהתאם למין ולגיל שלו או שלה.
האזינו לפודקאסט המלא:
על איזה מנגנונים עובדת התרופה לטיפול בהרזיה?
התרופות לטיפול במשקל יתר הן כבר מזמן שובר שוויון בטיפול של מבוגרים אבל היום, מספר פרופ' איתמר רז, הן ניתנות כבר מגיל 12, משום שהוכחו כבטוחות לשימוש. "בעתיד הלא רחוק, הן תינתנה מגיל 6 והלאה, ואז אולי גם נוכל לשנות הרגלי חיים לפני שהתהליך יהיה אבוד", הוא אומר.
מה בדיוק עושות התרופות להרזיה? "התרופות החדשות האלה, 'מתלבשות' על הקולטנים לשובע וגורמים לשובע יתר. כשאנחנו נותנים תרופה חדשה, אנחנו רוצים לראות שהיא עובדת טוב גם בילדים. קודם כל, רוצים להוכיח שזה עובד ואינו מזיק ורק אחר מנגישים", אומר פרופ' רז ומסביר שלמרות תופעות לוואי בשוליים, התרופה בטוחה בכל הגילאים. "לדעתי יגיע היום שיבדקו את זה במחקר מגיל שלוש ומעלה, כי זה הגיל הקריטי שבו מתחילים להשמין".
השמנת ילדים
פרופסור רם וייס הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה ילדים בבית החולים רמב"ם, ועוסק כבר מעל 25 שנים בהשמנת ילדים ומבוגרים. "עד לפני תקופה קצרה תחום השמנה בילדים היה תחום מאוד מתסכל, כי לא היו לנו כלים למעט כלים התנהגותיים כמו שינוי תזונתי, פעילות גופנית וכדומה, שהיא קשה ליישום אצל ילדים בעיקר כשההורים לא תמיד מהווים דוגמה אישית טובה לכך. בשנים האחרונות יש פריחה בשוק של תרופות שמיועדות לירידה במשקל או מסייעות לירידה במשקל", הוא מצביע על האבולוציה של אותן תרופות. "צריך לזכור שהטיפול התרופתי בכל קבוצות הגיל, בוודאי בקבוצות ילדים, אין לו יותר מידי ערך אם אינו חלק משינוי כללי. אצל ילדים הדגש הכי חשוב הוא כמובן תזונה".
סיבוכי הבריאות - פיזיים ופסיכולוגים – של ההשמנה
פרופסור וייס מספר שמתחילת שנות ה-2000 ניכרות מחלות כתוצאה מהשמנת יתר בגילאים יותר נמוכים. "כל מיני מחלות שהיינו רגילים לראות אותם אך ורק במבוגרים, היום רואים אותן גם בילדים; מחלות כמו סוכרת מסוג 2, כבד שומני, יתר לחץ דם וכו'. ומה שיותר חמור, בשנות הבגרות המוקדמת שלהם, 20-30 כבר מופיעות מחלות שאמורות היו בכלל להופיע בשנות ה-50 וה-60, כמו מחלות לב, אי ספיקת כליות ועוד".
"הרבה יותר קל למנוע השמנה מאשר לטפל בהשמנה. והמניעה היא החלק הכי הכי חשוב", הוא אומר ומתייחס למניעת שתיה מתוקה ואכילת סוכרים כבר מגיל צעיר מאד. "הכל מתחיל כמובן בחינוך מהבית, והחינוך מהבית מתחיל בדוגמה האישית של ההורים", אומר פרופ' וייס.
פרופסור וייס מדגיש עד כמה חשובה גם פעילות גופנית לשינוי הפעילות המטאבולית של הגוף ועד כמה סוכר הוא האויב האולטימטיבי של ילדים הסובלים מהשמנת יתר וגם הוא מגיע, בסופו של דבר, לנושא הטיפול התרופתי לילדים עם השמנת יתר.
הטיפול התרופתי לילדים
הטיפול התרופתי ניתן במרפאתו של פרופ' וייס רק כחלק מטיפול רב תחומי, הכולל טיפול תזונתי, תנועתי ופסיכולוגי ורק מגיל 12, כמובן. הם בודקים מחלות השמנה נסתרות ואז שוקלים שימוש בתרופות הללו. "ברגע שיש תחלואה כזאת זה מאיץ לעשות התערבות שהיא קצת יותר אגרסיבית", הוא מסביר.
את הטיפול התרופתי הם עושים, הוא אומר, רק אם הילד מגויס באופן מלא ואם ההורים מחויבים למתן תרופתי קבוע, שכן התרופה, הניתנת בזריקות, מחייבת טיפול יומיומי. זה טיפול במחלה כרונית, לכל החיים. "מבחינת המשטר התרופתי, רוב בני הנוער אחראים מספיק וההיענות שלהם היא די טובה, בעיקר אם המטופל מגויס לעניין", הוא אומר.
"היתרון הגדול של הטיפול הזה הוא, שתמיד אפשר להפסיק אותו, בשונה מניתוח שאחרי שעשית אותו, קצת קשה להתחרט", הוא אומר לסיום "והטיפול עצמו מביא לירידה ממוצעת של 24% מהמשקל...היתרון הגדול של ילדים שכל עוד הם בתהליך גדילה בעצם אפשר למתוח אותם על המשקל הקיים ואפילו לא לרדת, אלא רק לעצור את המשקל, כי הם עדיין גדלים וגובהים. בנוסף, הטיפול בהשמנה הוכיח שאין לו שום אפקט על הגדילה או על התפתחות המינית", הוא מרגיע. בחסות נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 13:36, 21.01.24