האלימות נגד צוותים רפואיים שכיחה לא רק בישראל, וכעת פיתוח חדש עשוי לסייע לצוותים להתמודד טוב יותר עם הסיטואציה הקשה: חוקרי האוניברסיטה הלאומית של סינגפור פיתחו מערכת מציאות מדומה המאפשרת לצוותי הבריאות ללמוד כיצד להתמודד עם חולים נסערים או תוקפניים, ולנהל טוב יותר אירועי אלימות. המערכת מתבססת על משקפי אוקולוס קווסט (Oculus Quest) של מטא המדמה מצבי סיכון ומתרגלת את הסטודנטים להתמודד עימם.
קראו עוד:
את מצבי האלימות הקשים חווים הצוותים הרפואיים בישראל מדי יום: על-פי נתוני הוועדה למיגור אלימות במערכת הבריאות, ישנם בישראל כ-3,000 מקרי אלימות נגד צוותים רפואיים בשנה, מתוכם 800-1000 מקרים מדווחים, ולמרות זאת - רק 8-10 מקרים מגיעים למיצוי הדין (2%). האירועים הללו מגיעים לכותרות רק במקרי הקיצון, כמו אחות שירותי בריאות כללית, טובה קררו ז"ל, שנשרפה למוות על ידי המטופל אשר פרג' במרפאה בחולון; אירוע התקיפה הקשה של אחות לניאדו לפני כחצי שנה או רדיולוג קופת החולים לאומית בירושלים שתועד מכה מטופל ומאיים עליו, לאחר שלטענתו הותקף תחילה על ידי המטופל.
במחקר שנערך בבית החולים ברזילי באשקלון והתפרסם בחודש מרץ האחרון נמצא כי מאז פרוץ מגפת הקורונה נרשמה הסלמה באלימות כלפי הצוותים הרפואיים. 93% מעובדי המלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה – חדר המיון) וכ-71% מעובדי בית החולים העידו כי נחשפו לאלימות. 64% מהנשאלים דיווחו שהאלימות הסלימה בתקופת הקורונה.
אנשי צוות רפואי רבים ממשיכים לספוג אלימות קשה בבתי החולים ובקופות החולים, וההסתדרות הרפואית איימה לא אחת כי תשבית את מערכת הבריאות אם לא יינקטו צעדים קשים נגד מטופלים אלימים. כך קרה רק בחודש שעבר, לאחר התפרעות אלימה של בני משפחה ממזרח ירושלים במחלקת הטיפול הנמרץ בהדסה הר הצופים, בעקבותיה השביתה ההסתדרות הרפואית את כל בתי החולים והקופות ליממה.

להתכונן טוב יותר למצבי הקיצון האלימים

כל מקרה אלימות כזה מותיר טראומה קשה שנמשכת לעתים שבועות חודשים ואפילו שנים, לצד הפגיעה הפיזית. במערכת הבריאות עורכים סדנאות תדרוך להתמודדות עם מטופלים אלימים, אבל ברגע האמת, כשהמטופל תוקף, התגובה האינסטינקטיבית הראשונית היא פחד ולעתים הלם משתק, שאליו קשה להתכונן מראש.
המערכת מתרגלת הזעקת צוות ביטחון, ניסיון הרגעה של המטופל או נסיגה למקום בטוח יותר ומאפשרת גם תרגול של הגנה עצמית בסיסית
כאן מבקשת להיכנס המערכת הווירטואלית החדשה, שמנסה לאפשר לצוותים הרפואיים להתכונן טוב יותר למצבי הקיצון האלימים. אימון באמצעות משקפי מציאות מדומה כבר משמש כירורגים באופן ניסויי במספר בתי חולים בארץ, וכעת נעשה ניסיון ראשון לרתום את המערכת גם להתמודדות עם נושא האלימות.
1 צפייה בגלריה
מציאות מדומה:  ללמוד להתמודד עם אלימות נגד צוותי רפואה
מציאות מדומה:  ללמוד להתמודד עם אלימות נגד צוותי רפואה
מציאות מדומה: ללמוד להתמודד עם אלימות נגד צוותי הרפואה
(צילום: אוניברסיטת סינגפור)
במציאות המדומה נבנה בית חולים וירטואלי בו מתרחשות סצנות עם מטופלים אלימים. המתרגל מרכיב את משקפי המציאות המדומה "אוקולוס קווסט" של מטא (לשעבר פייסבוק), ושוקע לחוויה שבה מטופל אלים מתפרץ לעברו תוך כדי התשאול הרפואי או הבדיקה. כך, איש הצוות הרפואי מתרגל כיצד לזהות מראש את המטופל האלים ואיך לפעול בשעת מצוקה. המערכת מתרגלת הזעקת צוות ביטחון, ניסיון הרגעה של המטופל או נסיגה למקום בטוח יותר ומאפשרת גם תרגול של הגנה עצמית בסיסית.
(מציאות מדומה של בית חולים. מערכת התרגול)
המערכת משלבת אלמנטים של מחלקה עמוסה, טלוויזיה רועשת ברקע ובקשות של בני משפחה וצוות סיעודי מסביב. המערכת עוסקת גם בסוגיות אתיות, כמו אופן הטיפול במטופל שמעוניין להשתחרר בניגוד לייעוץ רפואי, כשהוא נסער או אלים. המתרגלים צריכים לקבל החלטות, לבחור במילים הנכונות ובמקרה הצורך גם לתרגל ריסון פיזי והזעקת אנשי ביטחון לזירה.
"במקרי אלימות, עובדי שירותי הרפואה צריכים לקבל החלטות גורליות כשהם פועלים תחת לחץ", אומרת סיירוס הו, אחת מהמפתחות של המערכת, "אנחנו מקווים ללמד בעזרתה את הסטודנטים מיומנות של ניהול אירוע התלקחות אלים, תוך ניסיון הענקת אמפתיה וחמלה לחולה".