בשיתוף אסטרהזניקה
מידי שנה מאובחנים בישראל כ-2,600 חולים חדשים ושיעורי תמותה מסרטן הריאה נחשבים גבוהים (מקום ראשון בתמותה בקרב גברים ובמקום השני אצל הנשים). זוהי מחלה מורכבת, עם שונוּת גדולה במאפיינים של סוגי הגידולים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלו פריצות דרך משמעותיות באופן הטיפול שמאפשרים לעכב את המחלה, לשפר את הישרדות החולים ואפילו לרפא את המטופלים שמתגלים בשלבים המוקדמים.
בעשור האחרון אנו עדים לשתי מהפכות עיקריות בטיפול בסרטן ריאה שהביאו להארכת תוחלת החיים עם המחלה, וכעת גם לריפוי שלה בשלביה המוקדמים: הראשונה – האימונותרפיה: גישה זו מתבססת על היכולת לעורר את מערכת החיסון לזהות את תאי הסרטן בגוף ולתקוף אותם. השנייה – טיפולים ממוקדי מטרה/ טיפולים ביולוגים – טיפולים שמעכבים את התפתחות הגידול ע"י עיכוב ספציפי של החלבונים הגורמים לשגשוג והתפתחות הגידול. לרוב התרופות האלו פועלות בתוך התא ומונעות את התפתחות הגידול. שתי המהפכות האלו הובילו לפיתוח תרופות שהצליחו לעכב את התקדמות המחלה ולשפר את הישרדות החולים עם סרטן ריאה באופן חסר תקדים.
למרבה הצער כ-60% מהחולים מאובחנים רק בשלב הגרורתי. הסיבה לכך היא שבריאות אין קולטני כאב, ואי אפשר למשש ולהרגיש גוש. לכן, במרבית המקרים, הסימפטומים מתחילים להופיע רק כאשר המחלה מערבת אזורים ואיברים נוספים בהם יש קולטני כאב. למעשה, כשמופיעים תסמינים כמו קוצר נשימה, שיעול או כאב שחודר לבית החזה, בדרך כלל המחלה כבר בשלב מתקדם.
1 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
(צילום: shiuurtstock)

בדיקת סקר או באופן מקרי – איך המחלה מתגלה בשלב מוקדם?

בקרב האוכלוסייה המעשנת, הדרך הטובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן ריאה היא באמצעות בדיקות סקר שבה מבצעים צילום סי-טי חזה בעוצמה נמוכה אחת לשנה. יחד עם זאת חשוב לזכור שגידול ממאיר בריאה מתפתח על רקע של גורמים שונים, בהם גורמים גנטיים, סביבתיים, התנהגותיים ועוד. למעשה המחלה יכולה להופיע במטופלות ובמטופלים בכל גיל גם ללא רקע של עישון.
כיום, אין עדין בדיקות סקר לאיתור מוקדם לאנשים שאינם מעשנים, ולכן הדרך היחידה לגילוי מוקדם היא אקראית. למשל, במקרה בו המטופל ביצע בדיקת סי-טי חזה עקב תאונת דרכים, חבלה או בגלל פרוצדורה רפואית אחרת שלא קשורה כלל לסרטן.

מטרת הטיפול בשלב מוקדם – ריפוי

בסרטן ריאה קיימים מספר שלבי אבחון, ולכל שלב אסטרטגיית טיפול שונה, המותאמת לשלבי המחלה, דרגת ההתפשטות והמאפייני הגנומיים של הגידול.
שלב 1 של המחלה מוגדר כשנמצא גוש בודד בריאה שגודלו עד 4 ס"מ שלא מערב קשריות לימפה. בשלב זה הטיפול המועדף יהיה הסרה של אונת הריאה או חלק ממנה. שלב 2 של המחלה מוגדר במקרים בהם הגידול עולה על 4 ס"מ, או לחילופין הגידול מערב גם את בלוטות הלימפה הנמצאות בשער הריאה. במקרה זה, לרוב מבוצע ניתוח להסרת הגידול והבלוטות הנגועות בשילוב עם כימותרפיה, במטרה לוודא שגם תאי סרטן מיקרוסקופיים יושמדו (ישנם מקרים בהם נעשה טיפול באימונותרפיה בשילוב כימותרפיה לפני הניתוח, במטרה להקטין את הגידול ואז להסירו בהליך כירורגי).
שלב 3 של המחלה מתאפיין בגידול משמעותי בריאה, או גידול שנמצא במיקום שאינו מאפשר ניתוח להסרתו, עם מעורבות בקשרי לימפה מרכזיים המרוחקים יותר ממיקומו של הגידול המקורי. כשליש מהחולים מתגלים בשלב הזה. זהו שלב מורכב והאופציות הטיפוליות מותאמות ספציפית בהתאם למצבו הקליני של החולה ולמאפייני המחלה. בחלק מועט מהמטופלים ניתן יהיה לנתח ולהסיר את הגידול. עבור מרבית החולים שלא ניתן לנתח, הטיפול המקובל הוא כימותרפיה בשילוב קרינה ולאחר מכן אימונותרפיה.
שלב 4 הוא השלב בו מאובחנים מרביתם של החולים. בשלב הזה המחלה כבר "גרורתית" והספיקה להתפשט ברחבי הריאות או לקישוריות לימפה מרוחקות מאוד, מחוץ לבית החזה או לאיברים אחרים בגוף. בשלב זה לא ניתן להסיר את הגידול ע"י ניתוח, והמטרה המרכזית היא הארכה ושיפור איכות החיים של החולה באמצעות טיפולי כימותרפיה, אימונתרפיה, הקרנות וכן טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה, בהתאם לשינויים גנומיים שמאותרים בגידול. כיום יש ארסנל טיפולים רחב שהוכח כמעכב משמעותית את התקדמות המחלה.

שיעורים גבוהים של חזרת המחלה

לצערנו, גם במקרים של אבחון המוקדם, יש שיעור גבוה של חזרת המחלה. גם לאחר שהגידול הוסר במלואו, הסיכוי להישנות הסרטן הוא גבוה יחסית. על פי הסטטיסטיקה, במקרים בהם המחלה התגלתה בשלב 1 הסיכוי להישנות עומדים על כ-10-25% מקרים. במקרים בהם המחלה התגלתה בשלב 2, הסיכוי להישנות עומד על כ- 40% ובשלבים מתקדמים יותר של המחלה, הסיכוי להישנות המחלה עומד על יותר מ-50% במקרים של הישנות, המחלה יכולה לחזור באופן מקומי, או כמחלה גרורתית, כך שהסיכוי לריפוי פוחת. מכאן, שניתוח להסרת הגידול מהריאה לבדו אינו תמיד מספיק, ונדרשת אסטרטגיית טיפול טובה יותר בחולי סרטן ריאה מסוימים שאובחנו בשלבים הראשונים של המחלה.

תקווה חדשה: ריפוי מסרטן ריאה במחלה מוקדמת

בשנים האחרונות התפתחה קבוצת טיפולים שמקטינים את הסיכוי לחזרת המחלה ואפילו מאפשרים לרפא ממש את המטופלים. מדובר בטיפולים שנועדו לחולים שאובחנו בשלב מוקדם ושהתגלתה אצלם מוטציה מסוימת. מתן של התרופות מאותה קבוצת טיפול, בנוסף לניתוח ולעיתים כימותרפיה, הוכחה כמונעת את הישנות המחלה בעתיד ועם מיעוט תופעות לוואי. זו בשורה של ממש, שכן לא ראינו יעילות כזו בעבר. בשנה האחרונה, אנו מטפלים בחולים שהתגלו בשלב מוקדם שקיבלו את הטיפול ומנהלים שגרת חיים בריאה ומלאה לחלוטין. אומנם לא ניתן לראות תגובה, כי אין מחלה לעקוב אחריה, אבל אנחנו עדים לכך שהטיפול מונע את ההישנות של המחלה בעתיד.
תחום הטיפול בסרטן ריאה לא מפסיק להתפתח, ומושך אליו יותר ויותר אנשי רפואה ומחקר. כיום, היקף הבירור הגנטי בסוג זה של המחלה הוא אחד הנרחבים ביותר בעולם, וככזה האפשרויות להעניק טיפול מותאם אישית לכל מטופל הוא גדול. מדי שנה מתווספים עוד ועוד טיפולים חדשניים ואם הללו יהיו זמינים, נוכל לראות אחוז גבוה יותר של מטופלים שמאריכים חיים ואפילו שנרפאים לחלוטין.
הכותבת הינה מנהלת השירות לגידולי בית החזה, מרכז דוידוף לטיפול ולחקר הסרטן, בית חולים בילינסון
שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אסטרהזניקה