שיראל גולן, שורדת של פסטיבל הנובה ברעים, הייתה אמורה לחגוג שלשום את יום הולדתה ה-22, אך אותרה ללא רוח חיים בחצר ביתה במושב פורת בשרון. "מאז שניצלה ראיתי שיש לה סימפטומים של פוסט-טראומה", סיפר אחיה אייל, "המדינה לא טיפלה בה".
שורדי המסיבות ברעים, כמו שאר נפגעי הטבח ב-7 באוקטובר, הוכרו כנפגעי פעולות איבה, אבל המענה הנפשי שניתן להם מוגבל בזמן ובשירותים (36 טיפולים), ויש שורדים רבים שנותרים ללא טיפול או נאלצים לממן אותו בשוק הפרטי.
הסוף העצוב של שיראל גולן ז"ל

כעת מנסה יוזמה בכנסת לתקן את העוול. לפני כחודשיים הגישו יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, ח"כ מרב מיכאלי, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה, הצעה לתיקון חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה שאמורה לגשר על חלק מהפערים הללו ולאפשר לשורדים טיפול ללא ההגבלה. ההצעה אמורה לעלות להצבעה במושב החורף הקרוב של הכנסת שייפתח ביום שני הקרוב.
נעמה שמואלביץ, מנכ"לית עמותת קהילת שבט הנובה, מסבירה: "השורדים קיבלו דרך 'נוהל חרדה' אפשרות לקבל טיפולים פרטניים או קבוצתיים על חשבון המדינה, קיבלו מענק של פיצוי ראשוני ותט"ר (תגמול בתקופת הטיפול הרפואי) עד אוקטובר. מי שרוצה להמשיך לקבל את השירותים ולהאריך אותם, צריך להתחיל תהליך של הכרה בנכות ולפי זה יקבל מעטפת טיפולית".
2 צפייה בגלריה
"המדינה לא טיפלה בה". הלווייתה של שיראל גולן
"המדינה לא טיפלה בה". הלווייתה של שיראל גולן
"המדינה לא טיפלה בה". הלווייתה של שיראל גולן
(צילום: יריב כץ)

תיקון החוק שמוצע אמור לענות בדיוק לבעיה הזו, "מי שמוכר כנפגע יהיה זכאי לקבל טיפולים פסיכולוגיים ככל הדרוש לשיבה לתפקוד מיטבי, גם אם לא נקבעה לו דרגת נכות, ובלבד שהטיפולים הפסיכולוגיים נדרשים כדי לסייע לו בהתמודדות עם ההשלכות הנפשיות של פגיעת האיבה".
ח"כ מרב מיכאלי אומרת: "שיראל גולן לא הייתה צריכה למות. אסור ששורדות ושורדי נובה, 7 באוקטובר, ופעולות איבה בכלל יופקרו ללא התמיכה הנפשית שהם צריכים לטיפול בטראומות שעברו. השורדות והשורדים לא צריכים להוכיח 'נכות' כדי שהמדינה תבין שיש לה אחריות לתת להם את כל הטיפול שהם זקוקים לו כדי לחזור לחיים. אני מקווה ששיתוף הפעולה שלי עם ח"כ גפני יביא לכך שהממשלה תבין שהחוק הזה חייב לעבור".
ח"כ משה גפני הוסיף: "הצעת החוק באה לתקן את חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ולקבוע כי מי שהוכרו כנפגעי פעולת איבה יהיו זכאים לקבל טיפול פסיכולוגי ללא דרישה להכרה בנכות פיזית או נפשית לפי החוק. התיקון יאפשר לנפגעים לקבל את התמיכה הנפשית הנדרשת ויסייע בשיקום הנפגעים ובהחזרת תחושת הביטחון והיציבות לחייהם".

"אנשים לא מצליחים לחזור לעבודה"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "נוכח מתקפת הטרור הגדולה והמחרידה בתולדות ישראל והצורך של שורדות ושורדי אירועי טבח 7 באוקטובר 2023 לקבלת טיפול נפשי, מתברר ביתר שאת חוסר ההתאמה הקיצוני הקיים בין צרכי נפגעות ונפגעי פעולות איבה לבין המענה שמסופק להם כיום. שורדים רבים דיווחו על קשיים חמורים במענה הפסיכולוגי הניתן להם, במיוחד מכיוון שמספר הטיפולים הנפשיים המוצע להם מוגבל ל-36 טיפולים בלבד שאינם מספיקים כדי לחזור לתפקוד".
2 צפייה בגלריה
ח"כ מרב מיכאלי ח"כ משה גפני
ח"כ מרב מיכאלי ח"כ משה גפני
ח"כ מרב מיכאלי וח"כ משה גפני ביוזמה משותפת לתיקון העוול
(צילום: אלכס קולומויסקי, דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"לכן, מוצע לתקן את חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ולקבוע כי מי שהוכרו כנפגעי פעולת איבה יהיו זכאים לקבל טיפול פסיכולוגי ללא דרישה להכרה בנכות פיזית או נפשית לפי החוק. תיקון זה יאפשר לנפגעות ולנפגעים לקבל את התמיכה הנפשית הנדרשת. הרחבת המענה יסייע בשיקום הנפגעים ובהחזרת תחושת הביטחון והיציבות לחייהם. בנוסף צוין כי שיקום נפגעות ונפגעי פעולות איבה הוא לא רק חובה מוסרית של המדינה כלפי האזרחית או האזרח אלא אינטרס חברתי ראשון במעלה, ולא פחות מכך אינטרס משקי-כלכלי של שמירה על חברה בריאה המשליכה ישירות על תוצר לאומי גבוה יותר".
שמואלביץ מתארת את הקשיים שאיתם מתמודדים שורדים רבים: "יש שורדים שמפחדים לעלות על תחבורה ציבורית, יש כאלה שמפחדים לעלות על הרכב שלהם ולנסוע, שקשה להם לישון. הם נתקלים בהמון בעיות כלכליות - אנשים שהיו עצמאיים ולא מצליחים לקיים את עסק שלהם, שכירים שלא מצליחים לחזור לעבודה. שורדים שנמצאים בחובות כי הם לא מצליחים לקיים את עצמם. יש לנו שורדים שהם הורים לילדים וקשה להם לתפקד בבית כהורה. יש המון כישורים בסיסיים שהם אבדו, וצריך להרחיב את השירותים ולהמשיך ללוות אותם כדי לעזור להם לחזור למסלול".
  • אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת. לפרטים על הרצאות להעלאת מודעות למניעת אובדנות, היכנסו לאתר "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, או ב-03-7487771.