אי-פוריות היא דאגה בריאותית עולמית עם השלכות פיזיות, רגשיות וחברתיות עמוקות. לאחד מתוך שישה זוגות בעולם קיימת בעיית פריון. בעוד שבאופן מסורתי, בירורי פוריות התמקדו לעתים קרובות בגורמים נשיים, מחקרים עדכניים מדגישים את התפקיד המכריע של אי-פוריות גברית בסוגיה מורכבת זו. במהלך העשורים האחרונים, חלה עלייה ניכרת במקרי אי-פוריות מדווחים של גברים ברחבי העולם. גורמים כמו שינויים באורח החיים, חשיפות סביבתיות ומודעות הולכת וגוברת לנושא הניעו את הצורך במציאת פתרונות וייעול התהליך.
אחת השיטות היעילות להשגת היריון היא באמצעות הפריה חוץ-גופית, כוללת לרוב הזרקה של תא זרע בודד לתוך הביצית. שיטה זו, לבחירת תא הזרע, שבירת הזנב שלו והזרקתו אל תוך הביצית נקראת מיקרומניפולציה והיא נעשית על ידי מיקרוסקופ אליו מחובר מכשיר הנקרא מיקרומניפולטור. מחקר שנערך ביחידה להפריה חוץ-גופית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית, בהובלת פרופ' אמיר ויזר, מנהל היחידה, ושתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Biomedicines, בנוגע לטכנולוגיה חדשה ופורצת דרך בבחירת תא זרע להפריה, מציע תקווה לקיצור הליך ההפריה, ולהשגת היריון תקין. ד"ר מתן לוי מסביר על המחקר. צפו:
טכנולוגיה פורצת דרך בבחירת תא זרע להפריה חוץ גופית
(קרדיט: המרכז הרפואי מאיר)

מה הקושי בבחירת תא זרע מתאים? בגלל שיש מיליוני תאי זרע, הבחירה הנכונה של תא הזרע היחיד שיוזרק לתוך הביצית במעבדה היא צעד מכריע להצלחת ההפריה ובסופו של התהליך להשגת היריון ולידה. מתוך מאות מיליוני תאי הזרע מתוכם נעשית הבחירה, בממוצע 50% הם ללא תנועה ואינם רלוונטיים ו-95% נוספים אינם מתאימים מורפולוגית (כלומר הם בעלי צורה תאית ותוך תאית לא תקינה).
2 צפייה בגלריה
הפריה חוץ גופית IVF
הפריה חוץ גופית IVF
הפריה חוץ-גופית
(צילום: shutterstock)
זרע מנצח: איך בוחרים את הזרע המתאים ביותר? איכות הזרע, היא גורם מכריע בהשגת הפריה והיריון מוצלח. ארגון הבריאות העולמי הגדיר מהם הקריטריונים לצורה תקינה והם כוללים בין היתר פרמטרים כמו גודל וצורת ראש, צוואר וזנב הזרע. מחקרים רבים הראו למשל, כי שיעור גבוה של תנועתיות זרע וצורה תקינה של הזרע יניבו שיעורי הפריה והיריון גבוהים.
בחירת תאי הזרע כיום מתוך תאי הזרע הרלוונטיים מתבצעת תחת מיקרוסקופ אור רגיל באופן ידני וסובייקטיבי על ידי עובדי המעבדה (אמבריולוגים) ומניבה הצלחה חלקית. כלומר המשימה של מציאת תא מתאים מתוך מיליוני תאי זרע אינה פשוטה כלל.
כיצד מצליחה הטכנולוגיה החדשה בבחירת הזרע הכי מתאים? טכנולוגיות מתפתחות, כמו בינה מלאכותית (AI) ולמידה עמוקה, צברו תאוצה בשנים האחרונות. טכנולוגיות אלו יכולות להעריך פרמטרים של תנועתיות וצורת הזרע כדי לסייע לאמבריולוגים בבחירת זרע מתאים להפריה, וזאת מבלי לגרום לנזק או לחשוף את הזרע לצביעה רעילה כימית.
2 צפייה בגלריה
זרע ביצית הפריה
זרע ביצית הפריה
אחד מכל שישה זוגות בעולם נתקל בבעיית פריון
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות פיתחה קבוצה מחקרית באוניברסיטת תל אביב שיטה לא רעילה לסיווג זרע, המבוססת על AI ומאפשרת להעריך תא זרע בודד. הטכנולוגיה מתבססת על מדידת עיכוב האור שחודר דרך התא ותרגומה למפת צפיפות תלת ממדית של התא. באופן זה, מתאפשרת מדידה אוטומטית של הרכיבים המצויים בתוך תא הזרע. כלומר: שיטה לא פולשנית זו מאפשרת לתרגם תמונות של תאי זרע לא צבועים לתמונות בהן תאי הזרע יראו כאילו נצבעו ובכך מאפשרת מדידה של תוך-הזרע והאיברים הנמצאים בו, על מנת ליישם את הקריטריונים של ארגון הבריאות העולמי לתא זרע תקין.
תוצאות המחקר: שיפור של פי חמישה בבחירת הזרע כדי לבחון את המכשיר שפותח בחברת קיוארט מדיקל המתבסס על הטכנולוגיה החדשה, נעשה, כאמור, מחקר ביחידה להפריה חוץ-גופית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית, בהובלת פרופ' אמיר ויזר, מנהל היחידה.
"באופן מפתיע, רק 19% מהתאים שנבחרו מראש בשיטה הישנה נמצאו תקינים לפי קריטריונים אלו בשיטה החדשה. לפיכך, בחירת תאי הזרע בטכנולוגיה החדשה, עשויה לשפר את היעילות הקלינית של בחירת תאי זרע פי חמישה לעומת השיטה הקונבנציונלית"
במחקר, התבקשו אמבריולוגים בכירים לבחור תאי זרע תקינים בהתאם לקריטריונים המקובלים, באמצעות המכשור הרגיל שבו נעשה שימוש עד כה. לאחר בחירת תאי הזרע וביצוע דימות, נבדקו תאי הזרע בטכנולוגיה החדשה ואופן ההתאמה שלהם לקריטריונים של ארגון הבריאות העולמי. באופן מפתיע, רק 19% מהתאים שנבחרו מראש בשיטה הישנה נמצאו תקינים לפי קריטריונים אלו בשיטה החדשה. לפיכך, בחירת תאי הזרע בטכנולוגיה החדשה, עשויה לשפר את היעילות הקלינית של בחירת תאי זרע פי חמישה לעומת השיטה הקונבנציונלית המצויה בכל המעבדות בעולם ולקצר את הדרך להשגת היריון תקין.
ד"ר מתן לויד"ר מתן לויצילום: דוברות המרכז הרפואי מאיר
בעקבות ממצאי המחקר, צוות היחידה להפריה חוץ-גופית החל במחקר יישומי קליני, שבו מתבצע שימוש בטכנולוגיה החדשה לבחירת תאי הזרע המוזרקים לביציות של מטופלות במכון ה-IVF במאיר ונבחנת ההצלחה בהשגת היריון תקין ולידה.
פרופ' ויזר: "בחינת התוצאות הקליניות תעלה את שיעור הצלחת טיפולי ההפריה החוץ-גופית ובכך תדייק את התהליך ותסייע בהפחתת מספר טיפולי ההפריה להשגת היריון, כל זאת במטרה להביא להפחתת העומס הפיזי והנפשי במסע להקמת משפחה. בנוסף, כחלק מהרחבת השירותים אותם היחידה מציעה, לאחרונה נפתחה מעבדת זרע במרכז רפואי מאיר, שמספקת שירותים של בדיקת זרע והשבחת זרע להזרעה תוך רחמית".
הכותב הוא מנהל מעבדה להפריה חוץ-גופית ומעבדה אנדרולוגית, מרכז רפואי מאיר