"יום המודעות העולמי לריאות הוא מועד טרגי השנה, שמהווה תזכורת ל-101 חטופים בעזה - שלא נשאר להם אוויר בריאות - ונגמר להם מזמן", כך כתבו חברי האיגוד הישראלי לרפואת ריאות בהסתדרות הרפואית במכתב ששלחו אתמול (רביעי) לאיגוד האמריקני והאירופי לרפואת ריאות. "אנו מפצירים בעולם לא לשכוח את החטופים, לחשוב עליהם מידי יום - ולעזור לנו להבטיח את זכותם הבסיסית לנשום בחופשיות".
1 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
"החטופים לכודים במנהרות המלחמה בעזה - שם חסר להם אוויר לנשימה". הפגנה בת"א
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
"כבר כמעט שנה נשללים מהחטופים צרכים בסיסיים ביותר". מחאה בת"א
(צילום: עידו ארז)

במכתב, שהופץ בהמשך ברחבי העולם, נכתב כי "ביום הזה, שבו אנו מעריכים כל נשימה, ועוצרים להעלות מודעות למי שסובלים ממחלות ריאה וממחלות נשימתיות - זו חובתנו לזכור ולהזכיר לכולם את בני הערובה הישראלים והאחרים, הלכודים במנהרות המלחמה הארורות של עזה, בהן חסר להם אוויר לנשימה, שנחשב עבור רובנו מובן מאליו.
"נזכיר לעולם כי גברים, נשים, מבוגרים וילדים - נחטפו באכזריות מבתיהם או ממסיבה גדולה, על ידי חמאס", הוסיפו הרופאים. "כבר כמעט שנה נשללים מאנשים אלו צרכי החיים הבסיסיים ביותר - אוויר לנשימה, יחד עם זכויותיהם לחופש, לשלום ולטיפול רפואי חיוני".
הרופאים ציינו במכתבם כי בדיוק כפי שיום המודעות העולמי, שצוין אתמול ב-25 בספטמבר, נועד להוקיר את המתמודדים עם מחלות בדרכי הנשימה, ואת הרופאים, האחיות, הפיזיותרפיסטים ורבים נוספים, "ששואפים להפוך את עולמנו לבריא ובטוח יותר" – כך יש לזכור, דווקא ביום זה, "את מי שזכותם לנשום בחופשיות – נשללה מהם באלימות".
פרופ' צבי פרידלנדר יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאותפרופ' צבי פרידלנדר צילום: שמוליק שליש
פרופ' צבי פרידנלדר, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, הוסיף כי "זו הזדמנות להודות לאגודת החזה האמריקנית (ATS) על הצהרתה הברורה והמשמעותית לאחר 7 באוקטובר, בה הוזכרה האלימות הבלתי נתפסת - והייסורים שגרמו מחבלי חמאס לחפים מפשע. גברים, נשים, ילדים, אזרחי ישראל חסרי הגנה ואזרחי עוד 35 מדינות".
מצד שני, פרופ' פרידנלדר הביע "צער עמוק, הפתעה ואכזבה מהסירוב של האגודה האירופית לנשימה (ERS) להגיב באופן דומה כלפי אכזריות חמאס". לדבריו, "אני קורא לשני הארגונים החשובים הללו, העוסקים במחלות ריאה, לסייע - כדי לאפשר לבני הערובה, החטופים בעזה, לקבל את זכותם לנשום אוויר. אני רוצה להזכיר בהקשר זה אמירה מפורסמת של מרטין לותר קינג ג'וניור: 'בסופו של דבר, אתה תזכור לא את המילים של אויבינו - אלא את שתיקת החברים שלנו'".