עשיתם ספורט, נפצעתם, הלכתם לאורתופד, והוא הפנה אתכם לפיזיותרפיה, ובמקרים מסובכים גם להדמיית CT. בודקים באפליקציה – ונכנסים להלם. התור הבא לפיזיותרפיה הוא בעוד שבעה חודשים. ה-CT רק בעוד שלושה חודשים. ברוכים הבאים למערכת הבריאות הציבורית של ישראל. התורים לרופאים מומחים בקופות החולים הפכו לבעיה של ממש. בדיקת ynet ו-"ידיעות אחרונות" שבוצעה לאחרונה גילתה כי מדובר לפעמים בזמני המתנה של חודשים רבים בדרך לתור המיוחל. לפעמים יש פטנט פשוט לעקוף את זה: נסיעה לאזור אחר ורופא יבדוק אתכם כבר מחר.
אז מי צריך לנסוע, אנשי הפריפריה לעבר המרכז או דווקא להפך? מהבדיקה עולה כי התשובה לא חד-משמעית. במרכז הארץ חיים מיליוני אנשים בצפיפות גבוהה, אבל יש שם יותר רופאים. כשמדובר בתחומי התמחות לא נפוצים, סביר יותר שאנשי הפריפריה הם שיצטרכו לנסוע. כך למשל, התור למומחים בפסיכיאטריה של הילד עומדים בבית שמש ובאשקלון על יותר משנה (!) לעומת שבועיים בחיפה. אולם בחלק מהענפים, דווקא באזור המרכז התורים באורך בלתי נסבל, אך אם תרחיבו את החיפוש לפריפריה – תמצאו תורים כבר להיום או למחר.
אז כמה זמן תצטרכו להמתין? למצוא תור לראומטולוג בראשון לציון זו משימה כמעט בלתי אפשרית - כשמונה חודשי המתנה, ברמת גן חצי שנה ובירושלים "רק" חודשיים. מחפשים מומחה לאלרגיה בנתניה? חכו ארבעה חודשים. אבל בתל אביב, בירושלים ובבאר שבע תוכלו למצוא תור כבר השבוע. חשוב להדגיש שהתעקשות על מומחה או מומחית מסוימים כמובן עלולה להוביל להמתנה ממושכת בהרבה לתור המיוחל. לרופאים בעלי שם - התורים עמוסים בהתאם וההמתנה עלולה להימשך חודשים ארוכים.
כמה קשה להכשיר רופא בישראל? ההסבר המלא:
חצי שנה לשיננית, חודשים של המתנה לפיזיותרפיה
מבדיקת ynet עולה שכדי להשיג תור לרופא אף אוזן גרון במרכז הארץ תאלצו להמתין בין שבוע לשבועיים, במקרה הטוב (או חודשים נוספים לרופאים מבוקשים). אם אתם תושבי ראשון לציון תמצאו תור לעוד שבוע, ברמת גן תמתינו כמה ימים יותר, ובתל אביב תחכו כבר שבועיים. לעומת זאת, אם תיסעו מעט צפונה תמצאו תור באור עקיבא ביום למחרת - ובעכו או נהריה יהיה לכם תור פנוי כבר באותו יום.
גם בתחום הפיזיותרפיה ניכר הבדל משמעותי ופער של חודשים רבים בזמני ההמתנה. ברמת גן תמתינו יותר מחצי שנה, ובראשון לציון זה יהיה בערך חמישה חודשים, אך ככל שתצפינו זמני ההמתנה ירדו משמעותית. בשפרעם למשל תמצאו תור לעוד שלושה חודשים, בקריות תוכלו להגיע לרופא בתוך חודשיים - ובעכו תמצאו תור פנוי כבר בחודש הבא.
אם חיפשתם תור לשיננית במרכז הארץ, כנראה שגיליתם זמני המתנה בלתי נתפסים. באזור רמת גן, תל אביב, בני ברק וראשון לציון תאלצו להמתין לפחות חצי שנה, אך אם תחליטו לחפש באזור הקריות תמצאו תור פנוי כבר מחר.
אם נדרשתם לבצע בדיקת CT, אולי תעדיפו לצאת לנסיעה במקום להמתין. בתל אביב ובראשון לציון תיאלצו להמתין בערך שלושה חודשים עד שיגיע תורכם, באשדוד תמצאו תור פנוי כבר בחודש הבא, ואם תגיעו לבאר שבע תוכלו להיבדק - כבר מחר. גם בבדיקת MRI יש פער בין המרכז לפריפריה, אם כי הוא קטן יותר. בתל אביב תוכלו לבצע בדיקה בעוד כחודש, ובעכו יגיע תורכם - כבר בשבוע הבא.
למרות הפערים בזמינות התורים שהוצגו עד כה, יש כאמור גם תחומים שבהם תמצאו תור פנוי במרכז הארץ לפני שאלו בפריפריה יגיעו לתור שלהם. כך למשל, קרדיולוג מומחה באזורים שונים במרכז הארץ יהיה פנוי לקבל אתכם כבר באותו יום או ביום למחרת, כך גם אורתופד או גינקולוג. זמינותם של רופאי עור ומין במרכז הארץ גבוהה יחסית: ברמת גן, תל אביב או בראשון לציון תמצאו כנראה תור מהיר יותר מאשר באזור הקריות.
למה יש עומס ואיך מתמודדים?
מספר הרופאים בישראל נמוך ביחס לגודל האוכלוסייה בהשוואה לרוב המדינות המפותחות (ה-OECD), והנושא אף עלה בדוח מבקר המדינה שהתפרסם בחודש נובמבר האחרון וסקר את נתוני 2022. בקופות החולים בישראל מבינים את הסוגייה המורכבת עבור הציבור באיתור תור פנוי, ופועלים לתעדף מטופלים "דחופים" יותר או לאפשר תורים מקוצרים בדרכים שונות.
בקופות החולים כללית יש כמה שירותים לתורים דחופים: במרפאות היועצות זימון התורים מורכב כך שבכל שעת עבודה, בין כמה תורים רגילים, יש תור המיועד למקרים דחופים. ברפואת נשים, במרכזים לבריאות האישה, כללית מפעילה שירות של "מיון נשים" שמטרתו היא לתת מענה למקרים דחופים בתחום הגינקולוגי. ברפואה האורתופדית יש בקופת החולים שירותי טראומה הנותנים מענה לפציעות, חבלות ותלונות חריפות, ללא צורך בקביעת תור מראש. בתחום רפואת עור יש "שירות רופאי עור און-ליין" במסלול מהיר שבו ניתן להתייעץ עם מומחה ברפואת עור, תוך התחייבות של קופת החולים למענה מהיר.
בקופת החולים מכבי ניתן לקבוע תורים דחופים בתוך זמן קצר לרופאים בתחומים שונים. עיקר השימוש בתורים דחופים הוא ברפואה ראשונית, לרבות רופאי משפחה, ילדים ונשים. כמו כן, במכבי קיים שירות טלפוני להתייעצות עם אחות וכן שירות רופאי אונליין, שבמסגרתו ניתן לקבל תור טלפוני לרופא משפחה או רופא ילדים בתוך שעה עד שעה וחצי. בנוסף, מכבי מפעילה מוקדי רפואה דחופה בשעות הערב שזמינותם מיידית, וכן את מוקד האחיות ומוקד הרופאים שנותן מענה טלפוני והכוונה למקרים דחופים.
בקופת החולים מאוחדת מפעילים "מיון היברידי" שזמין באופן רציף 24/7 באתר ובאפליקציה, שם יכולים המטופלים, במקרים דחופים, לקבל מענה מקצועי מרופא באמצעות שיחת וידיאו או שיחת טלפון, בדרך כלל בתוך כשעה. בנוסף, במאוחדת הושק לאחרונה מוקד טלפוני לרפואת ילדים, שפועל בכל ערב מהשעה 18:00 עד 23:00, ובסופי שבוע מ-12:00 עד חצות, שם יכולים הורים להתייעץ במגוון רחב של נושאים רפואיים.
במאוחדת נותנים מענה מהיר גם בתחום רפואת עור, והמטופלים יכולים לקבל מענה רפואי אונליין תוך 24 שעות. המטופלים יכולים להעלות תמונות ותיאור של הבעיה הרפואית לאפליקציה ולקבל מענה בתוך יממה לכל היותר מרופא מומחה, לרבות קבלת מרשמים, הפניות לבדיקות נוספות והנחיות טיפול. בנוסף, מאוחדת מפעילה רשת של מוקדי רפואה דחופה בפריסה ארצית, שמאפשרים לקבל מענה פרונטלי בתוך שעה, במקרים רפואיים דחופים ובשעות שהמרפאות סגורות. "האחריות על הבריאות של הלקוחות שלנו לא מפסיקה כשהמרפאה סגורה, ונמשכת גם בשעות הלילה, בסופי שבוע ובחגים, ולכן השקנו מספר שירותים במטרה לתת מענה מיידי במקרים דחופים", אמר ראש אגף שירות במאוחדת אורי אטון.
בקופת החולים לאומית יש אפשרות לתעדף תורים במקרים דחופים, בעיקר בתחומי נשים ואורתופדיה. בכל מקרה, ניתן להגיע למרכז הרפואי הקרוב של קופת החולים, והצוות המינהלי והרפואי במקום יבחנו את הבקשה.
מלבד נושאים דחופים או תורים מקוצרים במידת הצורך, בקופות החולים פועלים גם לאפשר רשימות המתנה או דרכים שונות לקידום תורים שנקבעו למועד מאוחר יותר.
בקופת החולים כללית מנהלים רשימות הקדמה, כלומר כשמטופל מזמן תור לרופא יועץ, מוצגת לו במועד זימון התור אפשרות להירשם לרשימת הקדמה. כאשר מתפנה תור מוקדם יותר, המטופל מקבל הודעה שנמצא עבורו תור חדש והוא יכול לאשרו או לבחור להישאר עם התור המקורי. אם המטופל מאשר את התור החדש, התור הקודם חוזר למאגר התורים והוא יהיה זמין למטופלים אחרים.
"הזמינות הוא מרכיב מרכזי בשירות הרפואי, והגדלת מספר שעות הרופאים נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו", הדגיש ד"ר אורן מן, מנהל המחלקה לרפואה יועצת באגף רפואה בקופה. "אנו פועלים כל העת להגדיל את מספר הרופאים ולקלוט רופאים חדשים במרפאות בקהילה, תוך ביצוע מעקב שוטף אחרי זמני ההמתנה למקצועות השונים ולצמצם אי-הגעה לתורים שנקבעו מראש. בחודשים האחרונים כללית רשמה שיפור משמעותי בזמינות לתחומי רפואה מבוקשים באורתופדיה, אף אוזן גרון, נשים ועיניים ושיפור גדול במיוחד נרשם ברפואת עור, אליו קיים ביקוש גבוה".
בקופת החולים מכבי מנהלים תיעדופים לתורים דחופים על ידי צוות המרפאה של כל רופא. הצוות מנהל את לוחות הזמנים של הרופא ומתפעל אותו בהתאם לתורים שנקבעו. בקופה הדגישו כי קביעת דחיפות המקרים נעשית על פי שיקול דעת רפואי מקצועי. שיר כהן, סמנכ"לית תקשורת וקשרי ממשל במכבי, סיפרה כי הקופה השיקה שירות Switch It, המאפשר להחליף תורים לרופאים באופן נוח, יעיל ואנונימי. "בשנה החולפת, כ-1,500 רופאים מומחים השתתפו בשירות, ובוצעו למעלה מ-55,000 החלפות תורים. הנתונים מדברים בעד עצמם: אחוז ההגעה לתורים שהוחלפו דרך השירות עומד על כ-83%, מה שתרם לצמצום של כמעט 30 ימי המתנה לכל חבר שהשתמש בשירות", אמרה.
בקופת החולים מאוחדת יש עוזר דיגיטלי אישי, בשם "נוח", שמחפש תורים פנויים, עובד בשביל הלקוח ומחפש עבורו את התור המוקדם ביותר. איך זה עובד? בזמן קביעת תור לרופא באתר או באפליקציה, מערכת זימון התורים של מאוחדת מאפשרת להירשם לשירות של "נוח" שבאמצעות אלגוריתם חכם מאתר במערכת תורים שבוטלו ומציע אותם ללקוחות שקבעו תור במועד רחוק יותר, על פי ההעדפות האישיות והצרכים הייחודיים שלהם.
מאז החל לפעול לפני כשנה, היוזמה הצליחה לקצר את זמני ההמתנה ובמקביל גם הצליחה למנוע מצבים רבים שבהם הרופא יושב במרפאה ללא מטופלים, כך שנוצר ניצול מקסימלי של התורים. "כל מי שקובע לעצמו תור באתר או באפליקציה יכול להירשם לשירות ולהגדיר עדיפויות", הסביר מנכ"ל מאוחדת עוזי ביתן, שחשב על הרעיון אחרי ששמע במקרה על יוזמה דומה לקביעת תור לחידוש דרכונים. "מהרגע הזה 'נוח' מתחיל לסרוק את המערכת, לחפש עבורו כל תור שמתפנה ולשלוח לו אופציות להקדמת התור".
בקופת החולים לאומית החלו לאחרונה בהשקה של כלי לניהול רשימות המתנה. הכלי ייכנס לשימוש בתחומים רבים באופן מדורג, ובשלב זה הוא בשימוש בעיקר בשירותי התפתחות הילד. עם זאת, נציין, יש אפשרות להקדים תורים או להיכנס לרשימות המתנה לרופאים באופן ידני.
בתוך כך, רופאים רבים פועלים גם כן בתחומים שונים לקיצור זמני המתנה ולהורדת העומס במרפאות. כך למשל, פרופ' ענב יפת, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר במרכז רפואי צפון (פוריה), מובילה פיתוח אפליקציה בפרויקט משותף עם משרד הבריאות וחברת דאטוס, המספקת לנשים בהריון עם סוכרת גישה חדשנית לניהול המעקב הרפואי שלהן. במקום ביקורים שבועיים במרכז הרפואי, המטופלות משתמשות באפליקציה ייעודית לשידור נתוני מדידות הסוכר שלהן.
הנתונים נאספים, מנותחים ונבדקים על ידי הצוות הרפואי ששולח למטופלת משוב אחת לשבוע. במקרה של חריגות, נשלחות הנחיות טיפוליות מותאמות ישירות לנשים, כולל שינויים בתזונה או במינוני תרופות. "ברגע שמאפשרים לנשים להישאר קרוב לבית ועדיין להיות במעקב רפואי צמוד, אנחנו לא רק מקלים על החיים שלהן, אלא גם מגבירים את המחויבות שלהן לטיפול", הסבירה פרופ' יפת. "הן יודעות שיש להן כתובת שאליה הן יכולות לפנות בכל רגע, וזה יוצר תחושת ביטחון ונוחות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בהנגשה של שירותי הבריאות לציבור באופן מהיר ויעיל. לשם כך, המשרד פועל בכמה מישורים במקביל ביניהם הגדלת זמינות השירותים, שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, מדידת זמני המתנה ועוד".
תמריצי השכר לא הועילו
וגם את זה חשוב לומר: זמינות התורים לא תמיד מבטיחה רמת רפואה טובה יותר. קיימים בישראל פערים עמוקים בתחומי רפואה רבים באיכות השירות שמקבלים תושבים בפריפריה, בין היתר בזמינות מצנתרי מוח לטיפול במי שלקו בשבץ מוחי, במיטות אשפוז אונקולוגיות לחולי סרטן, בזמינות מומחי אלרגיה ובתחומים קריטיים נוספים.
בחודש שעבר פרסם בנק ישראל מחקר חדש, שמצא כי הסכם השכר שנחתם ב-2011 עם הרופאים, במטרה לעודד מעבר לפריפריה והתמחות בתחומים כמו פסיכיאטריה וגריאטריה - לא השיג את יעדיו. ממצאי המחקר הצביעו על כך ששיעור הרופאים שבחרו להתמחות בתחומים במצוקה עלה רק במידה מתונה. יתרה מזאת, המחקר לא מצא עדות לכך שהתמריצים הכלכליים הביאו לעלייה במספר הרופאים שעברו להתגורר ולעבוד בפריפריה, או לעלייה בהתמחויות במקצועות במצוקה שבהם חסרים רופאים.
מספר הרופאים באזור מסוים, יש לציין, הוא תנאי הכרחי לאספקת שירותי בריאות טובים, אך הפיזור הגיאוגרפי של רופאים אינו תואם לפיזור האוכלוסייה, באופן שפוגע באיכות הרפואה בפריפריה. כך לדוגמה, ב-2010 התגוררו בפריפריה 20% מסך הרופאים המומחים, 14% מסך הרופאים בוגרי פקולטות ישראליות ו-23% מסך הרופאים בישראל, זאת בזמן ש-31% מתושבי ישראל מתגוררים בפריפריה. הסכם השכר שנחתם ב-2011 נועד לצמצם את הפער דרך תמריצי שכר, אך למרות זאת, נכון ל-2021, שיעור הרופאים שגרים בפריפריה לא גדל בצורה משמעותית.