לרוץ או להמתין? המומחים חלוקים לגבי החיסון הרביעי
(צילום: נויל האריס)
"הנתונים שהיו בידי הצט"מ לא מספיקים בעיניי להחלטה גורפת כזאת", כך אומר היום (ה') לאולפן ynet פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם ומנהל מחלקת קורונה, על המלצת צוות המומחים לטיפול במגפות של משרד הבריאות (צט"מ) לתת מנה רביעית של חיסון הקורונה לבני 60 ומעלה.
"אני חושב שהנתונים שונים לגמרי ממה שהיה בדיונים בחודש יולי על הבוסטר, שהצבעתי בעדו, ואני חושב שהחיסון השלישי הוא בעצם חלק ממערך החיסונים שהיה צריך לתת מראש כנגד ה-COVID, אבל לגבי חיסון רביעי - אני לא חושב שיש מספיק דאטה, וגם מאוד יכול להיות שנרצה לתת חיסון רביעי שהוא יותר מכוון לאומיקרון או לווריאנטים אחרים, ולאו דווקא לחזור על אותו אחד".
פרופ' מבורך מציין כי הוא מבין את החששות, ו"יש אחריות על הצט"מ להסתכל על התרחיש הקשה ביותר. אני בסך הכול אמרתי שצריך לחכות שבועיים כדי להבין טוב יותר איזה תרחיש יש לו סבירות גבוהה יותר. להחליט בשלב הזה חיסון רביעי לאוכלוסיית הקשישים במוסדות, זו החלטה סבירה. לחסן עכשיו את הצוותים הרפואיים וכל האנשים מעל גיל 60 - אני חושב שזו החלטה קצת נמהרת, אני מבין ממה היא נובעת, אבל אני מעדיף לחכות לעוד נתונים".
גם ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת", מוטרד מהיעדרם של נתונים אמיתיים בדבר רמת החיסוניות, חמישה חודשים כמעט אחרי החיסון השלישי. "יש כמובן דעיכה מסוימת ברמה של הנוגדנים, שאנחנו מצפים לה והיא טבעית לחלוטין. אבל אנחנו לא יודעים על מקרים של תחלואה קשה שעולה בקרב המחוסנים.
"אנחנו מנסים לתת לאוכלוסייה שנמצאת בסיכון הכי גבוה את ההגנה הכי טובה שאנחנו יכולים, כי אנחנו לא עושים את הדברים האחרים שאנחנו צריכים לעשות, וזה למנוע את התחלואה בדרכים אחרות כמו מסכות ואכיפה של הבידודים"
"הרעיון הוא שאם אנחנו נמצאים עכשיו, אחרי הבוסטר, ב-85% הגנה כנגד אומיקרון מפני מחלה קשה, אולי נצליח להגיע ל-90% הגנה אם ניתן את החיסון הרביעי. אני לא לגמרי משוכנע שזה מה שצריך לעשות כרגע, אבל זה הרעיון מאחורי זה. אנחנו מנסים לתת לאוכלוסייה שנמצאת בסיכון הכי גבוה את ההגנה הכי טובה שאנחנו יכולים, כי אנחנו לא עושים את הדברים האחרים שאנחנו צריכים לעשות, וזה למנוע את התחלואה בדרכים אחרות כמו מסכות ואכיפה של הבידודים.
"הבהילות נובעת מזה שבאמת יש פה ווריאנט שעולה בקצב שלא ראינו קודם וזה אומר שלדעתי המתנה של שבועיים, כמו שפרופ' מבורך מציע, עלולה להיות תגובה איטית מדי. אני חושב שהחלטת הצט"מ, שאומרת 'בוא נחסן את המבוגרים ונאפשר להם להגן על עצמם, כי הם אלו שבסיכון הגבוה ביותר", היא סבירה בנתונים מסוימים".
ד"ר קובילר מודה כי הוא לא מכיר תקדים של חיסון למבוגרים הניתן ארבע פעמים בשנה אחת, "אבל יש בילדים חיסונים שניתנים אפילו חמש פעמים בשנה הראשונה לחייהם. אז מהבחינה הזאת אני לא חושב שיש חשש".
"העלות של חיסון רביעי היא כחצי מיליארד שקל, החומרים בלבד. כמה נציל עם חיסון רביעי מהאוכלוסייה? לא יודעים. כמה נציל אם נרחיב את סל התרופות בחצי מיליארד שקל? אנחנו יודעים מצוין"
פרופ' מבורך מבקש לבחון גם את הזווית הכלכלית: "העלות של חיסון רביעי היא כחצי מיליארד שקל, החומרים בלבד. כמה נציל עם חיסון רביעי מהאוכלוסייה? לא יודעים. כמה נציל אם נרחיב את סל התרופות בחצי מיליארד שקל? אנחנו יודעים מצוין. אנחנו צריכים לחפש את הפתרון הכי טוב למדינה, והוא צריך להביא בחשבון גם עלות כלכלית, אלטרנטיבות של השקעה במחלקות הפנימיות, תקנים, קיצור שעות המתמחים, כל הדברים האלה עולים כסף. אנחנו מתייחסים למגפה הזאת כאילו אין לה עלות כלכלית בכלל. אבל יש. בנוסף, אורן ואני מסכימים לגמרי שצריך לתת יותר תשומת לב לשפעת העופות שמתפרצת עכשיו בישראל".

ומה חושב קהל היעד של החיסון הרביעי?

בדיור המוגן "משען ברודצקי" ברמת אביב, אין לחץ לקראת הגל החמישי או חששות גדולים מקבלת החיסון הרביעי. הדייר ארז אלכס מספר שהוא מוכן לחיסון: "חשבתי והתייעצנו, והרוב בדיור המוגן שלנו מעוניינים בחיסון רביעי. אנחנו רוצים שכולם כאן יהיו מחוסנים, ולא כמו במדינת ישראל, שמיליון אנשים בכלל לא רוצים להגיע לחיסון ראשון".
האם המבוגרים ירוצו להתחסן? בני ה-70 ומעלה עונים
(צילום: שחר גולדשטיין, נויל האריס)
הדיירת רבקה מעידה שהיא קצת מהססת. "מאחר שגם בארה"ב וגם ה-FDA לא אישרו את החיסון הרביעי, אז זה קצת מפחיד. אבל כשאני אצטרך לקבל, אני אקבל. קיבלתי את כל החיסונים, בלי שום ספק". משה, בעלה, מוסיף: "אני לא רופא, אבל מה שמשרד הבריאות מחליט, אני בעד. אין פה עניין פוליטי ולכן אני סומך עליהם ואשמח לקבל את הרביעי. עד עכשיו לקחנו את כולם, לקחנו עוד חיסונים שלא רשומים, רק כדי לשמור על עצמנו".
"אנחנו חיים בתקופה הזויה שמתמשכת ומאוד מאוד רוצים לחזור לשגרה, ועל מנת לחזור לשגרה אנחנו צריכים אמצעי מיגון, ואמצעי המיגון הטוב ביותר זה החיסונים", מסבירה הדיירת אווה. "החיסון כבר הוכיח את עצמו במניעת מחלות קשות ומוות. וכן, אנחנו גם חשופים למשפחה, יש ילדים ויש נכדים ועל מנת לא להיכנס למצבים של תחלואת שרשרת, אנחנו חייבים להתחסן כפי שצריך".
1 צפייה בגלריה
דיירים בדיור מוגן משען בתל אביב
דיירים בדיור מוגן משען בתל אביב
רוצים לשמור על השגרה והחיים. דיור מוגן "משען" בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מה תגידי לאנשים שמתנגדים לחיסון הרביעי? "אני ממליצה להם לא להסתכן, לא להתחרט אחר כך על זה שהם לא התחסנו כי רבים שחלו והיו על סף מוות אמרו אחר כך: 'אני מצטער, תתחסנו'. זה אחד הדברים החשובים".