בבריאות ובחולי, העור שלנו אומר עלינו המון. קצת כמו ראי, העור יכול לשקף מה קורה בתוך הגוף ובנוסף הוא מתפקד כשכבת ההגנה החיצונית ששומרת על הגוף מהמגע עם הסביבה בחוץ. כמו בנושאים רבים בתחום הרפואה, גם בנושא העור, למרות מחקרים רבים ופיתוח טיפולים חדשים, עדיין רב הנסתר על הגלוי, אך שתי תצפיות מעניינות שגיליתי מעבודתי כרופאת עור לאורך השנים, ובמיוחד לקראת עונת הקיץ, הן שהעור זוכר ושהעור מרגיש.
כולנו מודעים לרגישותו של העור. אחת התופעות השכיחות בעור היא התפרצות "פצע חום" (פצע חוזר שנובע מווירוס ממשפחת ההרפס), באזור הפנים כאשר אנו בשיא לחץ נפשי או בדיוק לפני אירוע משפחתי חשוב. אנו רואים גם מניסיוננו כרופאי עור, וגם במחקרים הרפואיים, שמחלות עור כרוניות כגון פסוריאזיס או אטופיק דרמטיטיס (הידועה גם כאסטמה של העור) מחמירות או מתפרצות בעיתות של סטרס.
5 צפייה בגלריה
עור כוויוה כוויות ילדים חוף הים
עור כוויוה כוויות ילדים חוף הים
נזקי שמש בגלל חשיפה בגיל הילדות עלולים להתפתח לסרטן בגיל מאוחר
(צילום: shutterstock)
זיכרון ותגובה
העור זוכר. מוטב שנשכיל להפנים זאת מוקדם ככל שניתן, כי יש לזה השפעה מהותית על בריאות העור שלנו. יעידו על כך מטופלים שסובלים מגידולי עור ומנזקי שמש הנמצאים בטיפול ומעקב במרפאות העור ברחבי הארץ. לרוב, הם מעידים שנחשפו לשמש לעיתים תכופות בצעירותם, בין שהיו אנשי הים, אנשי עבודת האדמה ביו שהיו ילדים שבילו שעות רבות בחוף הים.
"כל כוויית שמש היא כמו חותמת שנצרבת בחומר הגנטי שלנו. הגוף שלנו חכם ויודע לתקן את הנזקים, אך ככל שניכווה יותר מקרינת השמש – כך החומר הגנטי שלנו יצבור שינויים, שבסופו של דבר עלולים להוביל להתפתחות נזקי שמש ולגידולים בעור"
כמעט בכל פעם שמגיע אדם מבוגר עם נזקי שמש מרובים, שאלה האם נחשף לעיתים תכופות לשמש בילדותו או צעירותו נענית בחיוב. יעידו על כך גם המחקרים הרפואיים: חשיפה לשמש בילדות היא אחד הגורמים הכי משמעותיים מבחינת סיכון לגידולי עור, בעיקר מלנומה בגיל מבוגר.
למעשה, כל חשיפה לקרינת השמש משפיעה על התאים בעור ועלולה לעשות נזק ב-DNA. רגע לפני שתיבהלו, אציין שבגוף החכם שלנו יש מנגנוני תיקון שיודעים להתמודד עם הנזקים הנקודתיים ולתקנם, אולם ככל שניחשף יותר לקרינת השמש, מנגנוני התיקון עלולים להגיע לרוויה, דבר המוביל לנזקים מצטברים בתאי העור.
5 צפייה בגלריה
שיזוף שמש
שיזוף שמש
כל חשיפה לקרינת השמש משפיעה על התאים בעור
(צילום: shutterstock)
ובשפה פשוטה, כל כוויית שמש היא כמו חותמת שנצרבת בחומר הגנטי שלנו. הגוף שלנו חכם ויודע לתקן את הנזקים, אך ככל שניכווה יותר מקרינת השמש – כך החומר הגנטי שלנו יצבור שינויים, שבסופו של דבר עלולים להוביל להתפתחות נזקי שמש ולגידולים בעור. כמובן, זה לא אומר שצריך להסתגר בבתינו כל חודשי הקיץ אבל בהחלט יש להיות מודעים לנזקי השמש.

לא להיבהל – גם אם אין צל

אז מה עושים? כרופאה אני כמובן בעד להימנע ככל הניתן מקרינת השמש. אך, כאמא לילדים וחובבת קיץ אני מבינה שצריך למצוא גישות הגנה יעילות וישימות שישמרו עלינו ועל ילדינו מנזקי השמש מחד, אך לא יפגעו בהנאה שלנו מפעילויות הקיץ. אז מה חשוב לעשות כדי שלא ניפגש בעוד כמה עשורים עם נזקי שמש מרובים או אף גידולי עור?
5 צפייה בגלריה
עור
עור
נזקים מצטברים בתאי העור
(צילום: shutterstock)
1. היו חכמים בשמש תשדירי הילדות לא טועים. הקפידו ככל האפשר על על הרגלים להגנה משמש והיו "חכמים בשמש", כולל כובע, קרם הגנה וצל.
"שיזוף בצורה בריאה ומדודה הוא למעשה "קרם ההגנה" הטבעי של העור, כך שעם התקדמות הימים החמים באנשים עם עור שנוטה להשתזף באופן טבעי, העור נהיה פחות רגיש לקרינת השמש"
2. השעות הבטוחות יותר העדיפו את שעות הבוקר ואחר הצהריים כשקרינת השמש פחות חזקה, לעומת שעות הצהריים החמות. שימו לב, העור שלנו בימים החמים הראשונים של הקיץ יותר חשוף לקרינת השמש החזקה ועוד לא "התרגל" אליה, ולכן יכולות לקרות כוויות שמש יותר בקלות לעומת המשך הקיץ. שיזוף בצורה בריאה ומדודה הוא למעשה "קרם ההגנה" הטבעי של העור, כך שעם התקדמות הימים החמים באנשים עם עור שנוטה להשתזף באופן טבעי, העור נהיה פחות רגיש לקרינת השמש.
3. למה כובע? דווקא בגלל האזורים הרגישים שאנו נוטים לפספס או להזניח במריחת קרמי הגנה. דווקא באזורים שבהם העור הוא דק במיוחד אבל הכי רגיש לקרינת השמש, יותר מסורבל למרוח קרם הגנה, כגון עפעפיים, שפתיים ואוזניים. על אזורים אלו הכובע יכול לספק הגנה נוספת, וכך נמנע מכוויות שמש באזורים הרגישים הללו.
5 צפייה בגלריה
חבשו כובע. הגנה נוספת נגד השמש
חבשו כובע. הגנה נוספת נגד השמש
חבשו כובע. הגנה נוספת נגד השמש
(צילום: shutterstock)
4. קרם הגנה – איך בוחרים? נתחיל עם זה שאין על כך עוררין – קרם הגנה מפני השמש הוא חשוב בכל גיל ובכל מקום (ובמיוחד בקרב ילדים) – גם נגד הפחתת סיכון לגידולי עור אבל גם למניעת נזקי שמש כמו פיגמנטציה וקמטים. הדעות עם זאת מבלבלות בקשר לכמות ומרווחי המריחה, אז מהם הדגשים?
אינפו הגנה מפני השמש
5. קרם שונה לגוף ולפנים? אני לא חושבת שחייבים להשתמש בתכשיר נפרד לפנים ולגוף. לאנשים עם עור רגיש אמליץ להשתמש בקרם הגנה שמותאם לעור הפנים, כמו גם לאנשים שחשופים לשמש שעות רבות מדי יום.
6. כמה למרוח? באופן אידיאלי צריך למרוח שכבה עבה של קרם הגנה על הפנים והגוף. למעשה, רמת ההגנה של כל תכשיר המתבטאת בעזרת מקדם הגנה SPF נקבעה בהנחה שמורחים שכבה עבה במיוחד. באופן מעשי, לרוב מסורבל למרוח שכבה עבה מאוד של קרם הגנה, ביחוד בילדים ולכן אדגיש שיש לחדש את מריחת קרם ההגנה כל שעתיים עד שלוש שעות, בפרט אם עוסקים בפעילות המערבת מים.
7. אף, אוזן, גרון? יש חומרי הגנה ייעודיים לשפתיים, לעפעפיים ואוזניים. לא חייבים להשתמש במשהו מיוחד – העיקר לא להזניח את האזורים האלה. אם לא בקרם הגנה אז בכובע רחב שוליים.
5 צפייה בגלריה
קרם הגנה לילדים
קרם הגנה לילדים
להגן על הילדים מפני השמש
(צילום: Shutterstock)
8. ילדים תחילה אחזור למה שכתבתי והדגשתי בתחילת המאמר. העור זוכר, והעור של הילדים רגיש אף יותר משל מבוגרים, ולכן חשיבות ההגנה גדולה יותר בגילאים צעירים למניעת הצטברות נזקי השמש.
באשר לתינוקות – מומלץ להקפיד עוד יותר על מניעה מחשיפה לשמש ולהקפיד על הרגלי חשיפה בריאים ושימוש בתכשירי הגנה משמש המותאמים במיוחד לחודשים הראשונים לחיים.
9. בעלי עור כהה יש חשיבה שגויה שבעלי עור כהה לא צריכים להישמר מפני השמש. כל סוג עור עלול לסבול מנזקי שמש בחשיפה ארוכה לקרינת השמש ולכן גם בעלי עור כהה צריכים להקפיד על כללי ההגנה מפני השמש.
ד"ר רוני שרברק חסידיםד"ר רוני שרברק חסידיםצילום: עינת דון
10. החיילים בסיכון? לשמחתי, יש מודעות בקרב הרפואה הצבאית בצה"ל על חשיבות הגנה מפני קרינת השמש. אנו רואים זאת בהקפדה על חבישת כובע ולבישת ביגוד ארוך באימונים. בשנים האחרונות, תוכנית ההכשרה של רופאים צבאיים נעשית במסגרת תוכנית "צמרת" באוניברסיטה העברית בירושלים במסגרתה הם לומדים דגשים ברפואת עור כולל דרכי הגנה מהשמש ונחשפים לנזקי שמש ומטופלים עם גידולי עור. כך, הם מודעים לדגשים ויכולים ליישם אותם ולהקפיד עליהם בקרב החיילים.
11. לא רק בבוקר רבים משתפים בגאווה שהם מורחים קרם הגנה מדי בוקר. זה מצוין ומבורך, אך זה מספק הגנה למספר שעות בלבד. בשעות הצהריים, גם מקדם ההגנה עם המסנן הגבוה ביותר, כבר לא רלוונטי. לכן, אם אתם נמצאים בשמש, בבילוי, בעבודה או בספורט, אם הילדים יוצאים לשחק בגינה אחרי שעות בית הספר, או הולכים לתנועת הנוער – אל תזלזלו והימרחו אחת לשעתיים, שלוש.
הכותבת היא רופאה בכירה במחלקת עור במרכז הרפואי הדסה