בשיתוף פורום Reboot
צפו בשיחת הבריאות של ד"ר יואב דומני:
ריבוט שיחות בריאות, יואב דומני
(צילום: צוות אולפן)
כרופא, חשוב לי ללמד בכל הזדמנות את ה-ABC, סדר פעולות שנקבע על ידי איגוד רופאי הלב לטיפול באדם הסובל מהתקף לב. כיום מדובר במידע נפוץ ומציל חיים. כאשר ישבתי לי בקורס פתאום זה הכה בי, פתאום הבנתי - אנחנו חייבים גם ABC להתמודדות עם אובדנות, בהתמודדות עם אדם שליבו נשבר. אז מכאן הלכתי, למדתי חקרתי ופיתחתי את ה-ABC למניעת אובדנות.
מה זה אומר? הכשרה קצרה שיכולה להתאים לכל אדם ועשויה להציל חיים. כן. ממש להציל חיים כי נתון שכנראה רובכם עדיין לא יודעים זה שאובדנות היא סיבת התמותה השנייה בקרב צעירים, כ- 800,000 אנשים מתים ממנה בשנה ברחבי העולם, וכ- 400 בישראל. גם היום, ימות מישהו, לצערי, בישראל - מאובדנות.
1 צפייה בגלריה
יואב דומני
יואב דומני
ד"ר יואב דומני. הכשרה קצרה לכל אחד שעשויה להציל חיים
(צילום: אלה פינקלשטיין)
דיכאון הוא אחד הגורמים המובילים בעולם לתחלואה ותמותה, למעשה הוא כה שכיח, ועשוי להימשך זמן רב כל כך שהוא גורם מוביל לפגיעה בפריון העבודה. יתר-על-כן, דיכאון מחמיר כל מחלה גופנית אחרת וכל מחלה עלולה להחמיר את הדיכאון.
ועדיין ההתמודדות עם הדיכאון שמורה לתחום אחד בתוך הרפואה - הפסיכיאטריה הנגועה והעטופה בסטיגמה בלתי נסבלת. ויש פער אדיר בין הצורך בהתמודדות עם תחלואה קשה כל כך לבין המציאות: אין תוכניות לאומיות להתמודדות עם דיכאון, אין תוכניות חינוכיות - הסברתיות על דיכאון, אין תוכניות כלכלית להתמודדות עם דיכאון, אין הכוונה מחקרית ומלגות ייעודיות המתייחסות לדיכאון ולמדדים לאומיים, אין למידה אפידמיולוגית על היקף התופעה בארץ, השפעתה על קהילות שונות ועלויות הדיכאון - אם באובדן הכנסה ואם בהוצאות של טיפול, מעט מדי מקובעי המדיניות, מבינים את המשמעות של הדיכאון על המשק, צמיחתו, ובעיקר בלימתו, על פיריון העבודה ואובדן של ימי מחלה רבים כל כך.
אנו לא עומדים בפני ימים קלים, משבר הקורונה שדחף לכיוון התפוררות החברה, להתפשטות של בדידות, לחוסר ודאות, ייאוש, התגברות החרדה והדיכאון, היה רק קדימון קטן לצרות נוספות שעלולות להקיש על דלת ביתנו, מלחמות, משברי אקלים הגירה ועוני עלולות להביא להחמרה בכל האמור לעיל.
ומול כל זה עומדת מערכת בריאות נפש ענייה, חולה. יש מחסור אדיר בפסיכיאטרים, כשליש מהם ייצאו לפנסיה בחמש השנים הקרובות. בתי החולים לנפגעי נפש צפופים, ברמת תחזוקה נמוכה, עם מיעוט נוראי של אנשי צוות, שמקבלים משכורות נמוכות באופן מקומם.
הצוות הזה, דרך אגב, מורכב מחבורה מופלאה של אנשים שהולכים ונשחקים, הולכים ונעלמים, אנשים שהגיעו למקומות שמעטים מעזים לפסוע בהם, עם ברק בעיניים, ברק שמתחלף בדוק של ייאוש וכאב. האם עלינו כחברה לא מוטלת החובה לדאוג להם, לסייע להם לדאוג לנו?

"ללמד את האוכלוסייה להיות מודעים ולאתר אנשים עם מחשבות אובדניות"

אבל יש גם בשורות חיוביות. המחקר הרפואי, מביא לנו לאחרונה חידושים פורצי דרך לטיפול בדיכאון, תרופות מבוססות מנגנונים חדשניים, תרופות פסיכדליות, ניתוחים לטיפול במקרי דיכאון קשים לטיפול, וטכנולוגיות חדשות - משדות מגנטים מכוונים MRI, ועד שימוש בשעונים חכמים לזיהוי מוקדם של דיכאון, להערכה של יעילות הטיפולים, ולמניעת אובדנות. והעתיד נראה מבטיח. כאן יש צורך אדיר בגורם מרכזי שיכוון ידריך ויוביל את עולם הפסיכיאטריה המיושן אל הקידמה.
כשליש ממקרי הדיכאון אינם מגיבים לטיפול תרופתי. במקרים אלה נגדיר את הדיכאון כקשה לטיפול ואז נפנה לטיפולים מתקדמים יותר, שגם הם אינם מהווים פתרון מספק. לכן אני מציע לעבור לגישה רב ממדית המציעה שילוב ידיים של כל הגורמים, החל מהגורמים המטפלים, דרך המעגלים הקרובים והסביבה התומכת (משפחה, חברים), מערכת החינוך ומקומות העבודה, קהילה ועמותות, בתי חולים, עיריות וכלה ברמה הלאומית.
הגישה הרב ממדית מציעה כי כל הגורמים שהזכרתי יאחדו כוחות יקיימו וישבו סביב שולחנות עגולים ויחד ייצרו כוח משימה ייעודי, עם מטרות ברורות, ולוחות זמנים לביצוע, כל אחד מהגורמים האלה – יחד ולחוד, יציל חיים, ימנע סבל אדיר עבור החולים אך מעבר לכך גם עבור כל מעגלי השייכות שלהם, ויקדם את החברה והכלכלה למקומות טובים בריאים וחזקים יותר. חלק מהממדים אמנם קיימים, אבל כוחו של הרעיון הזה באחדותו, באיחוד של כל המאמצים לכדי כוח משימה אחד.
תרשו לי להחזיר אתכם למודל ה-ABC למניעת אובדנות אותו הצגתי בתחילת השיחה. אחת המשימות של כוח זה למשל יכולה להיות הפצה, לימוד ויישום מודל זה באוכלוסייה כולה כדי שנוכל להיות מודעים יותר ולאתר אנשים עם מחשבות אובדניות.
חלק יגידו שזה רעיון יפה אבל חלום. הציניקנים יצחקו וישאלו איפה הכסף. ואני עונה במילה אחת - מניעה. מניעה היא הדרך הזולה והיעילה ביותר לקידום בריאות הציבור, גם את בריאותו הנפשית כמובן.
לסיכום, אני מציע כאן רעיון פורץ דרך, התמודדות עם דיכאון בגישה רב ממדית מרמת הפרט ועד רמת המדינה, רעיון שאם נצליח כחברה ליישמו, נוכל לחסוך במטבעות הסבל, להתחזק ולצמוח כיחידים וכחברה מאוחדת ומשגשגת. אני פונה אליכם להצטרף אליי בהקמת כוח משימה לאומי להתמודד עם דיכאון. יחד נשלח מסר של תקווה לעם ישראל.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot