הסכנה שבשימוש לא נכון בעדשות מגע: שתי צעירות נכוו בעיניהן כתוצאה משימוש בעדשות מגע, שהזמינו מאתר קניות מוכר בחו"ל. כמה שעות לאחר שהרכיבו את העדשות, הן החלו לדמוע, לסבול מכאבים חזקים וטשטוש בראייה עד כדי כך שלא יכלו לפקוח את עיניהן. הן הגיעו למרכז הרפואי הלל יפה ולאחר סדרת בדיקות אובחנו עם כוויות כימיות בעיניים. הן אושפזו לקבלת טיפול רפואי וכעבור שישה ימים הצליחו לראשונה לפקוח את עיניהן.
1 צפייה בגלריה
הסכנות בשימוש לא נכון בעדשות מגע
הסכנות בשימוש לא נכון בעדשות מגע
הסכנות בשימוש לא נכון בעדשות מגע
(צילום: shutterstock)
"היה להן מזל גדול שהצלחנו לעצור את הידרדרות הפגיעה", אומרים ד"ר דניאל וסרמן, מומחה לקרנית וד"ר פולינה איסקוביץ-אלבגלי, רופאה במחלקת עיניים, שטיפלו בבנות. צפו בד"ר פולינה איסקוביץ-אלבגלי:
ד"ר פולינה איסקוביץ אלבגלי מסבירה על כוויות בעיניים בגלל עדשות מגע
(דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

המדריך הבטוח לשימוש בעדשות מגע

השימוש בעדשות מגע נפוץ מאוד באוכלוסייה, בפרט בקרב בני נוער. שימוש לא בטוח עלול להיות מסוכן לעין ולכן חשוב להקפיד להשתמש בהן בצורה נכונה ובטוחה. העדשות הנפוצות ביותר הן עדשות רכות. הן מגיעות בכמה סוגים: עדשות יומיות, שבועיות, דו-שבועיות, חצי שנתיות ושנתיות. יש להשתמש בהן לפי פרק הזמן המיועד ולוודא את תוקפן.
יש עדיפות לשימוש בעדשות יומיות, בפרט בקרב מתבגרים שמתקשים לשטוף ולנקות את העדשות כראוי ולכן כשמדובר בעדשות יומיות, הם פשוט זורקים את העדשות ולמחרת מרכיבים עדשות חדשות. אומנם הן יקרות יותר, אך, כאמור, בטוחות יותר לשימוש. מי שמשתמש בעדשות מגע במשך שנים רבות או מרכיב אותן לשעות רבות, כדאי שישתמש בעדשות מגע עם חדירות חמצן גבוהה לעין.
הסכנות בעדשות מגע חשוב להיזהר מלרכוש עדשות מגע באתרים לא מורשים. בין אם מדובר בעדשות ראייה או עדשות צבע, שימוש במוצרים ממקומות לא ידועים עלול להיות מסוכן והעדשות עלולות לגרום לנזק חמור בעין ובקרנית, כגון כוויות, זיהום וחדירות חמצן לא טובה. כל אלה יכולים להשפיע גם לטווח הארוך. כשמדובר במקור לא מורשה, אנו לא יודעים באילו סטנדרטים של מעבדה הן נעשו, האם הן בטוחות לשימוש, מאיזה חומר הן עשויות, האם נשמרו בתנאים סטריליים ועוד.
ד"ר ראמז ברבארהד"ר ראמז ברבארהצילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה
מתי אפשר להשתמש בעדשות מגע? על פי ה-FDA הגיל המינימלי לשימוש בעדשות מגע הוא 12. זאת בשל העובדה שבגיל ההתבגרות הילדים מתחילים לגלות יותר אחריות, מבינים את הסיכונים ויכולים להקפיד על שימוש בטוח ואחראי יותר. אם מדובר בילד אחראי, ניתן להתחיל גם בגיל מוקדם יותר.

עשה/אל תעשה בשימוש בעדשות מגע

1. קנו רק אצל גורם מורשה: עשו זאת לאחר התייעצות עם אופטימטריסט.ית או רופא.ת עיניים.
2. הקפידו על היגיינה: לפני שמרכיבים/מסירים את העדשות, יש לשטוף את הידיים היטב במים ובסבון, כדי למנוע חדירת זיהומים לעין.
3. הקפידו על אחסון נכון: יש לאחסן את העדשות במחסנית עם תמיסה סטרילית ייעודית.
4. החליפו תמיסה ומחסנית בזמנים המיועדים לכך: יש להחליף את התמיסה בכל יום ואף לנקות ולחטא את המחסנית, מבפנים ומבחוץ, באמצעות מים וסבון ולייבש היטב. רצוי להחליף מחסנית חדשה כל שלושה חודשים, ובכל מקרה, לא להשאיר את המחסנית פתוחה. יש לסגור עם הפקק על מנת שחיידקים לא יחדרו לתוך התמיסה.
5. היזהרו כשיש ציפורניים ארוכות: במצב כזה יש להיזהר כאשר מרכיבים ומסירים את העדשות שמא תשרטו את הקרנית.
6. ודאו שהעדשה לא קרועה: אין להשתמש בה אם היא קרועה שכן עלולה להיווצר שריטה על הקרנית ולגרום לזיהום.
7. אל תיכנסו איתן למים: אין להתקלח/ לשחות עם עדשות מגע מחשש לזיהומים ופטריות.
8. הורידו לפני השינה: אל תישנו עם עדשות מגע.
9. שטפו אותן רק בתמיסה ייעודית: אין לשטוף את העדשות עם מים, שכן יש בהם חיידקים שעלולים לגרום לזיהום בקרנית.
10. אל תעבירו עדשות מאחד לאחר: השימוש בעדשות מגע הוא אישי ולא ניתן להעברה.
11. במקרה של צריבה, אודם, דמעת, כאבים או טשטוש ראייה, גשו לרופא: יש להוריד את העדשה, להשאיר במחסנית ולגשת לייעוץ/ בדיקה אצל רופא עיניים. מומלץ להביא את העדשה על מנת לתת טיפול אנטיביוטי מותאם לזיהום, במידת הצורך.
12. הקפידו על בדיקות תקופתיות: מומלץ להגיע לבדיקת עיניים כל חצי שנה.
הכותב הוא מומחה קרנית במרכז הרפואי הלל יפה
  • השתתף בהכנת הכתבה: רענן בן צור