בשיתוף אחת מתשע
מה משותף לטלי רוזין, בת 64 ולאורטל שטרית טויל, בת 35? על פניו מעט מאד, אבל המפגש בין השתיים מצליח לרגש גם את הצופה בהן מהצד. ובכן, מסתבר שהשתיים נפגשו דווקא על מסלולה של תצוגת אופנה (למחלימות..) ולשתיהן גם חוויה משותפת – שתיהן שרדו ויכלו לסרטן השד.
צפו בשיחה המרגשת:
אחת מתשע - טלי ואורטל
(צילום: ירון שרון)

טלי בת ה-64 היא מנכ"לית עמותת "אחת מתשע" כבר שנתיים, אמא של נועה רוזין ויונתן רוזין, נשואה לסיני, שאובחנה במאי 2020 והיום גאה להיות אחרי. אורטל בת ה-35, היא מדריכת הורים ויועצת שינה, או לפחות עבדה בזה עד שהחלה את המאבק בסרטן השד וניצחה. היא אמא של ארי בן 6.5 ורומי בת ה-3.5 ובת הזוג של רן. הן נפגשו בעמותת "אחת לתשע" ולמרות שביניהן מפרידות שנים וחיים שלמים, הן מחוברות בחוט ורוד בין הלבבות.
הרבה פחות מ"אחת לתשע"
הסטטיסטיקות מוכיחות שמספר הנשים החולות בסרטן השד מדי שנה הולך ועולה, ולכן המודעות למחלה בקרב נשים היא עניין קריטי. כאן נכנסת לתמונה עמותת 'אחת מתשע', שעוסקת בהעלאת מודעות, הסברה ומהלכים תקשורתיים להעלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם למחלה, שכן גילוי מוקדם, במקרה של מחלה זו, פשוט מציל חיים.
בנוסף, העמותה מסייעת לנשים חולות סרטן השד ולקרוביהן כבר כ-30 שנה, מעניקה תמיכה באמצעות מתנדבות שהחלימו בעצמן מסרטן השד, מספקת תמיכה של אנשי מקצוע, ומסייעת במידע ובמיצוי זכויות.
טלי ואורטל נפגשו לכבוד תחילתו של קמפיין גיוס תרומות כדי שהעמותה תוכל להציל עוד חיים ולסייע לעוד נשים ועוד משפחות לצלוח ולנצח את מחלת סרטן השד. בימים אלה מגייסת העמותה כספים בקמפיין מיוחד, שבו אפשר לתרום 9 שקלים (או יותר!) בקלות ובקליק אחד.
בוגרות מנצחות
טלי אובחנה בסרטן השד במאי 2020 בממוגרפיה שגרתית. אורטל אובחנה במרץ 2023 "והנה, לפני שבועיים, היה הטיפול האחרון. שנה שלמה של טיפולים", היא אומרת בהתרגשות והשתיים משלבות ידיים.
חשבת פעם מה היה קורה אם לא היית מגלה בזמן?
"לא חשבתי מה היה קורה אם לא הייתי מגלה בזמן כי זה חלק מהשגרה שלי", אומרת טלי. "אני דואגת לבריאות שלי כל הזמן - פעם בשנה רופא עיניים, פעם בשנה רופא שיניים, פעם בשנה גניקולוג ופעם בשנתיים ממוגרפיה. אני נורא שמחה שגיליתי בזמן. תוך כדי לא פחדתי למות. עכשיו זה כבר סיפור אחר".
"אני ממש מזדהה", אומרת אורטל. "רק הבוקר דיברתי עם הפסיכולוגית שלי ואמרתי לה, שביום שקיבלתי את האבחנה היה לי ברור שאני צולחת את זה. אין תסריט אחר, פשוט אין"
מתי התפרקת?
השתיים נשים חזקות ומנצחות אז להתפרק לנוכח הבשורה לא היתה אפילו אופציה מבחינתן. "שאלתי את הכירורגית: מה צריך לעשות? דברי אליי. מה הצעד הבא?", מספרת אורטל על הכניסה למאבק, וטלי מודה שרק שנה אחר כך הרשתה לעצמה להתפרק.
"בדיוק ככה קרה כשהכירורגית שבישרה לי אמרה: 'אורטל מותר לך להתפרק, ואת יכולה לבכות', ואמרתי לה: 'זה בסדר. אני אחזור הביתה לסלון שלי ואני אצעק ואני אתפרק ואני אבכה אבל אני אאסוף את עצמי ואני חייבת לצלוח את זה'", מזדהה אורטל.

2 צפייה בגלריה
אורטל שטרית טויל
אורטל שטרית טויל
"אני אאסוף את עצמי, ואני חייבת לצלוח את זה". אורטל שטרית טויל
(צילום מסך)
איך בן הזוג שלך התמודד?
עבור אורטל, השאלה הזו רגישה במיוחד. בן זוגה רן איבד את אמא שלו, ברוריה, חמותה של אורטל לפני כעשור. "הכרתי את רן שנה וחצי אחרי האובדן שלה. וכשהתבשרנו, ואני בכוונה אומרת התבשרנו, כי הוא היה לצידי, וזה אנחנו כמקשה אחת, מיד הסתכלתי אליו כדי לראות אם הוא בסדר, אם הוא לא מחוויר ואם הוא שורד את הבשורה הנוספת שדופקת על דלתו בשנית. רן זה הפרטנר הכי טוב שיכולתי לבקש לעצמי למסע החיים, בטח ובטח את הטלטלה המטורפת הזאת. הוא האדם הכי מסור שיכולתי לקבל כדי לצלוח ולהחלים, הוא חלק בלתי נפרד מההחלמה שלי", היא אומרת בהתרגשות רבה.
"אמרתי בערך את אותו דבר על סיני, בן הזוג שלי", מספרת טלי, "אמרו לי: מה, לא ידעת?' בכל זאת אנחנו נשואים כבר 40 שנה. אמרתי: 'ידעתי אבל לא ידעתי עד כמה'".
את מרגישה פחות אישה?
"בגלל שיש לי צלקת בציצי? לא, לא, ממש לא. גם עם הקרחת הרגשתי תמיד אישה, הרגשתי שאני נראית טוב, אמרו לי שאני נראית טוב. הרגשתי בריאה", מספרת טלי. "אני חושבת שדווקא כשאנחנו חולות ומחלימות יש העצמה של הנשיות שבך, כזו שאת לא צריכה בה בהכרח את השיער או את הגבות או את הריסים. אפילו לא את הציצי שלך כדי להיות אישה. את אישה במלוא הדרך, וכמו שאת זה הכי", אומרת אורטל בהתרגשות. "הנשיות שלי בטח לא טמונה בשדיים אני מאוד אוהבת אותם, אבל זה לא שם", מסכימה איתה טלי.
הייתה הקלה אחרי שסיימת את הטיפולים?
"אחרי שסיימתי את הטיפולים לא הייתה הקלה. האונקולוגית שלי הזהירה אותי ואמרה שהשנה הקרובה הולכת להיות לא פחות קשה", מספרת טלי, "זו ממש לא הקלה. לוקח זמן לעבד את החוויה הזאת". טלי מספרת על הקבוצות של "אחת לתשע", שפונות בעיקר לנשים אחרי טיפולים, מתוך אותה הבנה שדווקא אז מתרחש עיבוד אמיתי של כל מה שעבר עליהן. לכן, יש קבוצות תפורות לפי ידה: לנשים שעברו כימותרפיה, לנשים שלא עברו, לנשאיות שחלו והחלימו - הכלכדי שנשים יוכלו להרגיש נוח בין נשים שעברו את אותה החוויה. "רוב הקבוצות שלנו הן לא לנשים בזמן טיפול כי בדרך כלל, נשים בזמן טיפול מגויסות למטרה אחת - הן עסוקות בלשרוד", מסבירה טלי את הרציונל.

2 צפייה בגלריה
טלי רוזין ואורטל שטרית טויל
טלי רוזין ואורטל שטרית טויל
"לוקח זמן לעבד את החוויה הזאת". טלי רוזין ואורטל שטרית טויל
(צילום מסך)
את חופרת לחברות שלך להיבדק?
"לא מה פתאום, אני?" אומרת אורטל ומתפוצצת מצחוק. "קיבלתי את המשימה, קיבלתי את השליחות ואני צועקת בקולי קולות, כמה שאני רק יכולה ולכל אחת, שתלך להיבדק. "אני כל הזמן אומרת: זה מציל חיים, הינה הדוגמא - זה הציל לי את החיים. יותר מזה?"
מה הכי עזר לך?
השתיים מודות שחברות עזרו ובני הזוג עזרו ומשפחות מורחבות עזרו אבל מה שבעיקר עזר להן זה שדיברו על זה. "העובדה שדיברתי את זה, שלא הסתרתי, שלא הייתי עסוקה בלחשוב מה יחשבו או מה יגידו. הסתובבתי עם קרחת וכשלא היה לי כוח, אמרתי שאין לי כוח. פחות ידעתי לבקש עזרה כי אני פחות טובה בזה", מודה טלי. "כמה זה מקל לשחרר ולעבד את זה ולא לשמור בבטן. נורא קל 'להשתבלל' עם כל הדבר הזה וכאילו לסגור את הדלת, ויש גם ימים כאלה וזה בסדר אבל להוציא את זה ולשחרר עזר", מסכימה אורטל. "את יודעת מה אני חושבת עוד עזר לי?", שואלת טלי ועונה: "כשעבדתי לאורך כל התקופה. אני חושבת שזה גם מאוד עזר לי".
אין מה לומר, מדובר בנשים חזקות, שיכולות להזיז הרים אבל בעיקר, יכולות לנצח את סרטן השד.
מתי בפעם האחרונה הצלת חיים בתשעה ש״ח?
עד היום, חודש אוקטובר נצבע בוורוד, והפעילות של עמותת 'אחת מתשע' להעלאת המודעות לסרטן שד, הייתה בשיאה. מאז השבעה באוקטובר הרשת הוצפה בבקשות לתרומה, ולגמרי נמחק לנו מהתודעה שאוקטובר השחור היה במקור צבוע ורוד. לכן, לכבוד יום האישה, אנו מזמינות אותך לתרום 9 ש"ח וביחד לייצר אימפקט משמעותי להעלאת מודעות לגילוי מוקדם ולהציל חיים. התגייסו בצו 9, ותרמו תשעה שקלים בלבד להצלת חיים. תרומה צנועה אך משמעותית, שתעזור לנו להמשיך ולהציל חיים.
לתרומות היכנסו לקישור

בשיתוף אחת מתשע

פורסם לראשונה: 09:43, 06.03.24