דלקת הכבד המסתורית שפוקדת ילדים ברחבי העולם, ממשיכה להדאיג: עד כה אובחנו לפחות 450 ילדים שלקו בדלקת, ו-12 מהם מתו. עם זאת, בארגון הבריאות העולמי מעריכים שמספר החולים האמיתי גדול יותר, וכי המחלה צפויה להמשיך ולהתפשט.
קראו עוד:
המרכז לבקרת מחלות האמריקני פרסם שבארצות הברית בלבד אותרו עד כה לפחות 109 מקרי הפטיטיס בקרב ילדים: כ-90 מהם נאלצו להתאשפז, 14 נזקקו להשתלת כבד, וחמישה מתו.
הסימן המובהק ביותר לדלקת הכבד הוא צהבת של העור. עם זאת, המחלה עלולה להתפתח גם כשמופיעים תסמינים אחרים שאינם חולפים בתוך שבוע ויותר, עם או בלי חום גבוה, כגון כאבי בטן, הקאות, עייפות או אובדן תיאבון.
במרכז האמריקני לבקרת מחלות קראו להורים להקפיד על כל החיסונים הניתנים לילדים וכן להקפיד על היגיינה מרבית, כולל נטילת ידיים לעיתים קרובות - בפרט לפני אוכל ואחרי ביקור בשירותים - וכן התרחקות מאנשים חולים והימנעות מהכנסת ידיים לפה וממגע של הידיים בעיניים. כל אלה עלולים לגרום לדלקת.
נבדקת אפשרות שנגיף הקורונה שימש טריגר לדלקת הכבד יחד עם האדנו וירוס. בחלק מהמקרים נמצאה עדות להדבקה קודמת בקורונה. מה שברור הוא שאין קשר בין דלקת הכבד לחיסון נגד קורונה, בניגוד לשמועות שונות שהחלו להתפרסם ברשת
לפני כשבועיים העריכה הסוכנות הבריטית לאבטחת בריאות שהגורם להפטיטיס בילדים הוא נגיף אדנו וירוס זן 41, שאותר אצל כ-100 ילדים שלקו בדלקת. רוב הילדים שחלו היו בני חמש ומטה וסבלו מתסמינים של מערכת העיכול, בהם שלשולים ובחילות, ואחריהם צהבת. נגיף האדנו וירוס נחשב מתון יחסית, ומדענים חוקרים עכשיו אם חל שינוי במבנה הגנטי שלו, מה שהפך אותו למעורר דלקת כבד קשה.
נבדקת גם אפשרות שנגיף הקורונה שימש טריגר לדלקת הכבד יחד עם האדנו וירוס. בחלק מהמקרים נמצאה עדות להדבקה קודמת בקורונה. מה שברור הוא שאין קשר בין דלקת הכבד לחיסון נגד קורונה, בניגוד לשמועות שונות שהחלו להתפרסם ברשת.
2 צפייה בגלריה
מחלת כבד שומני
מחלת כבד שומני
הפטיטיס מסוג A מועברת מאדם לאדם דרך מזון או מים מזוהמים. הפטיטיס B עוברת בנוזלי גוף כמו דם וביחסי מין
(צילום: Shutterstock)

ישראל: שני ילדים נזקקו להשתלת כבד

פרשת הדלקת הנגיפית בכבד החלה ב-21 באפריל, כשלארגון הבריאות העולמי נודע על 169 מקרי תחלואה ב-11 מדינות, בעיקר בבריטניה. התינוקות והילדים שחלו היו מגיל חודש עד 16 שנה. בין התסמינים שמהם סבלו החולים: כאבי בטן, שלשולים, הקאות, צהבת ורמות מוגברות של אנזימי כבד בבדיקת דם. הנגיפים הנפוצים הגורמים לדלקת כבד נגיפית חריפה לא זוהו באף אחד מהמקרים הללו. גם נסיעות בינלאומיות או קישורים למדינות אחרות לא זוהו כגורמים למחלה.

ב-74 מהמקרים זוהה הנגיף אדנו וירוס, וב-20 מקרים זוהה נגיף הקורונה. ב-19 המקרים זוהו שני הנגיפים גם יחד. בבריטניה נצפתה לאחרונה עלייה משמעותית בזיהומי אדנו וירוס בקהילה בבדיקות צואה בילדים. גם בהולנד זוהתה עלייה דומה. לא ברור אם הסיבה לכך היא עלייה אמיתית בנגיף או מודעות מוגברת לנוכחותו שמובילה לעלייה במספר הבדיקות.
ההורים מתבקשים להקפיד על כל החיסונים הניתנים לילדים וכן להקפיד על היגיינה מקסימלית, כולל נטילת ידיים לעיתים קרובות - בפרט לפני אוכל ואחרי ביקור בשירותים - התרחקות מאנשים חולים והימנעות מהכנסת ידיים לפה וממגע של הידיים בעיניים
נגיפי אדנו וירוס הם גורם שכיח להצטננויות ועלולים לגרום גם לדלקות עיניים ושלשולים. לעיתים רחוקות הם מעורבים במקרים של הפטיטיס, וזה קורה בדרך כלל אצל אנשים הסובלים ממערכת חיסונית מוחלשת.
בישראל דווחו על 12 מקרים בשנה וחצי האחרונות. הילדים אושפזו במרכז הרפואי שניידר בפתח תקווה ובבית החולים שערי צדק בירושלים. שניים מהחולים, בני שלוש וחמש, נזקקו להשתלת כבד בשניידר.
ארגון הבריאות העולמי קרא לרופאים לדווח על כל מקרה החשוד בדלקת כבד נגיפית, ולבצע בכל מקרה כזה בדיקות דם הכוללות תפקודי כבד, בדיקה לאיתור נגיפים נשימתיים (ובהם אדנו) ובדיקת סרולוגיה לאיתור הדבקה קודמת בנגיף הקורונה.

מהי דלקת כבד נגיפית?

"הפטיטיס" או "דלקת כבד נגיפית" היא מצב דלקתי באיבר הפנימי הגדול ביותר בגוף – הכבד - המטפל במרכיבים הכימיים והביולוגיים בגוף ואחראי לסילוק החומרים המסוכנים. יש מספר סוגים של דלקות:
  • הפטיטיס מסוג A מועברת מאדם לאדם דרך מזון או מים מזוהמים. הפטיטיס B עוברת בנוזלי גוף כמו דם וביחסי מין (נגד שתיהן קיים חיסון יעיל המצוי בשגרת חיסוני הילדים בישראל).
  • הפטיטיס מסוג C מועברת דרך נוזלי גוף, לרוב באמצעות חשיפה לדם נגוע ממזרקים משומשים של נרקומנים.
  • דלקות כבד מסוג D ו-E נדירות יותר.
  • הפטיטיס יכולה להיגרם גם מנגיפים אחרים, ובהם אדנו וקורונה.

מהם התסמינים האופייניים?

הדלקת גורמת לעיתים לתסמינים המופיעים זמן רב אחרי ההדבקה, שעה שהנגיף נותר בגוף, משתכפל ומתחיל להרוס את הכבד. במקרים כאלו מופיעים חום גבוה לזמן ממושך, בחילות, הקאות, כאבי בטן וצהבת. במקרים חמורים נוצר הרס בלתי הפיך של רקמת הכבד, ומתפתחות מחלות כמו שחמת הכבד או סרטן הכבד. חולים אלה נאלצים לעבור השתלת כבד.