בשיתוף פורום Reboot
תחרות 'יוזמת הבריאות המובילה של השנה' של פורום Reboot בשיתוף קבוצת ידיעות אחרונות ו-ynet, מאפשרת את מימושם של רעיונות ופרויקטים מגוונים העוסקים בטכנולוגיות חדשות, תוכניות ייעול השירות וסיוע לחולים ובשיפור מערכת הבריאות בישראל.
התחרות מתקיימת משנת 2014 כאשר במהלך השנים הוגשו מאות יוזמות שחלקן מצאו את מקומן במערכת הבריאות בישראל. כ-300 יוזמות הוגשו השנה לתחרות, מתוכן נבחרו בקפידה 10 היוזמות שעלו לשלב הגמר, לאחר שעברו הליך סינון שדירג אותן על פי מידת ההיתכנות שלהן, תרומתן למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן בשיפור בריאות הציבור.
בשבוע הבא יוצגו היוזמות בפני חבר השופטים המתנדב בתחרות שיקבע מי תהיה היוזמה שתזכה בתחרות ותוכרז כ'יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2022'. היוזמה הזוכה תזכה ל"חבילת התנעה" הכוללת מענק כספי, חשיפה מקצועית וציבורית וסיקור תקשורתי. היוזמות המובילות טומנות בחובן רעיונות שונים. חלקן מתבססות על חדשנות ועל קדמה טכנולוגית, וחלקן מציעות ניצול טוב יותר של משאבים ושיפור תהליכים קיימים.
1 צפייה בגלריה
מעבדה רופא פיתוחים
מעבדה רופא פיתוחים
יוזמת הבריאות המובילה
(צילום: shutterstock)

להלן עשרת הפיינליסטים, שהיוזמות שלהן הגיעו לשלב הגמר:

תיק רפואי שגם החולים יוכלו להבינו: חברת HealthEi פיתחה את הדור הבא של התיק הרפואי במטרה שמטופלים יוכלו להיות מעורבים במסע הרפואי שלהם ולהתנהל נכון, ובכך להבין כראוי את המסמכים הרפואיים שלהם (מכתבי שחרור/סיכומי ביקור וכד').
למרות שזה נשמע טריוויאלי, בפועל כל מפגש בין מטפל-מטופל הינו קרקע פורייה לפערי תקשורת המובילים באופן ישיר למצב בו איכות הטיפול ובטיחות המטופל בסכנה. מחקרים מראים שבין 50%-ל-80% מהמידע שנמסר על ידי הרופא בעת הביקור נשכח ברגע שיוצאים מהחדר.
הטכולוגיה החדשה ממירה 'טקסט חופשי' ממסמך רפואי לתוצר ייעודי למטופל במודל של שפה פשוטה ובמבנה סכמתי ומונגש, המכיל מידע מותאם ופתרונות לניהול מסע המטופל. המטרה היא להגביר יעילות ולהפוך מטופלים לשותפים.
מערכת וירטואלית לשיקום שפתי: חברת Cognishine מציעה מערכת להתערבות קוגניטיבית-שפתית היברידית, לשיפור הרצף הטיפולי שיקומי, המותאם אישית למטופל ועשוי לייעל תהליכים ולצמצם בהוצאות מערכת הבריאות.
בכל הנוגע לשיקום קוגנטיבי-שפתי, קיימת חשיבות רבה להמשך תרגול מחוץ לשעות הטיפול לטובת קידום התהליך, שכן בהיעדר ליווי נפשי ותרופתי צמוד, תיתכן הידרדרות מסוכנת במצבו של המטופל שמשמעותה רפואית וכלכלית. כיום תהליך המשך הטיפול (אסינכרוני) נעשה באופן לא מותאם דיו או לא נעשה כלל, בעיקר בשל חסם רגולטורי.
הטכנולוגיה הזו הינה מערכת המורכבת ממכלול כלי טיפול מתקדמים לאנשי מקצועות הבריאות, המטפלים באוכלוסיות מגוונות ובטווח גילאים רחב, לטובת קידום חזרתם לתפקוד עצמאי מירבי בקהילה ומתן התערבות מכבדת לה ראוי כל אדם.
מערכת לזיהוי מוקדם של התקפי לב: היצרות או חסימה בעורקי הלב מהוות את הגורם העיקרי להתקף לב. כיום אין לרופאים אמצעי אבחון מקדים שהינו מדויק, פשוט לביצוע, מהיר, חסר סיכון לנבדק, בעלות נמוכה ושניתן לבצעו בכל מקום.
חברת AccuLine פיתחה מערכת לזיהוי מוקדם של התקפי לב, שמטרתה להעריך את הסיכון של הנבדק להתקף לב באמצעות בדיקה קצרה, מהירה, פשוטה לביצוע ע"י כל איש צוות רפואי בכל מקום - רופאי משפחה, קרדיולוגים, רופאי חדר מיון ומחלקות פנימיות.
המערכת מבוססת על שני ביומרקרים שהחברה גילתה ומנטרת את התפקוד החשמלי של הלב של הנבדק, יחד עם רמת ריווי החמצן בדם במשך שלוש דקות ומספקת באופן מיידי הערכה האם לנבדק יש או אין מחלה משמעותית באחד או יותר מעורקי הלב.
שיחות וידאו עם 'שותף וירטואלי' שיסייע בהקניית הרגלי חיים בריאים: היוזמה של חברת XOLTAR (זולטר) באה לתת מענה לאחד האתגרים המרכזיים של מערכת הבריאות: שיפור איכות ותוחלת החיים של האוכלוסייה, באמצעות אורחות חיים ארוכי טווח, הכוללים עמידה במטרותיו של האדם והיענות טיפולית במקרה הצורך.
החברה פיתחה "שותף וירטואלי" מבוסס בינה מלאכותית, המאפשר שיחות וידיאו מקצועיות בזמן אמת שיסייע בשינוי התנהגותי והקניית אורח חיים מודע ובריא יותר, הפחתת מתחים ושיפור מדדים פיזיולוגיים וסובייקטיבים.
השותף הוירטואלי ייצור מערכת יחסים ארוכת טווח עם המטופל, במהלכה הוא יספק מידע על המטרה או האבחנה (במקרה של מחלה), על צורת הטיפול, ויוביל שינויים התנהגותיים, כמו הרגלי אכילה נכונה, שילוב פעילות גופנית במהלך היום-יום, והפחתת לחצים וחרדות. הפתרון צפוי לייעל את שירותי הבריאות, לשפר את יכולות הניטור ואת איכות החיים של המשתתפים בתוכנית, ומצד שני להפחית עומסים על רופאי המשפחה והמרפאות הקהילתיות.
ניטור מדדים של הגוף באמצעות וידאו: הטכנולוגיה החדשנית של BINAH.AI מאפשרת ניטור מדדים על בסיס וידאו בלבד: לחץ דם, קצב לב, רמת חמצן בדם, קצב נשימות, HRV, לחץ מנטאלי, רמת יכולת הרגעה של הגוף (PRQ) ועוד, על ידי הסתכלות משתמש הקצה אל תוך מצלמה למשך כדקה.
שילוב ייחודי של טכנולוגיות כגון בינה מלאכותית, עיבוד אותות, RPPG ועוד, הופכת כל מכשיר מצויד במצלמה פשוטה (סמארטפון, לפטופ, טאבלט וכו') לכלי למדידת נתונים אלה, המעצים באופן דרמטי את שירותי הרפואה הדיגיטלית, ניטור חולים מרחוק, ניסויים קליניים וירטואליים ועוד.
אפליקציה שמסייעת לעקוב אחר ילדים חולי אסטמה: Respi-Track של שירותי בריאות כללית היא "מרפאת אסטמה לילדים עד הבית". הטיפול בילדים חולי אסתמה דורש תגובה דינמית לשינויים קליניים. המודל המסורתי לניהול המחלה אינו מנצל את היכולות הטכנולוגיות הקיימות, המאפשרות מעקב מרחוק והתאמה אישית.
השירות החדשני יחולל מהפכה בפרדיגמה הטיפולית באמצעות הטמעה ושילוב של טכנולוגיות בביתו של המטופל. הילדים יקבלו מכשור מיוחד המאפשר לקיים מעקב מרחוק, הנתונים מהמכשור ייקלטו באפליקציה ייעודית ויוצגו אצל המטופל ואצל המטפל. צגי שליטה אלה יאפשרו למומחים לנהל את מטופליהם באופן פרו־אקטיבי ומותאם אישית והם יסייעו למטופלים לנהל את המחלה.
טכנולוגיה המאבחנת ומקבלת החלטות טיפוליות לגבי מצב של פצעים: מכבי שירותי בריאות פיתחה תכנית התערבות לאומדן פצע דיגיטלי וניהול הטיפול, בשילוב אפליקציה חדשנית SPOT של חברת HEALTHY.IO המשדרת נתוני האומדן לרשומה הרפואית.
האפליקציה מיועדת לסריקת פצעים באמצעות הסמארטפון על ידי צוות רפואי. באמצעות אלגוריתמים מתקדמים של למידה מלאכותית וראייה ממוחשבת, הסריקה מאפשרת מדידה מדויקת של גודל הפצע, קבלת תמונות וסרטוני וידאו לצורך השוואה על ציר הזמן, הערכת מצב הפצע באופן אופטימאלי וקבלת החלטות טיפוליות מושכלות מבוססת מידע ויזואלי ומגמות בתהליך הריפוי. בנוסף, מאפשרת צמצום משמעותי של הגעת מטופלים פיזית תוך ניהול הטיפול מרחוק, תיעוד ודיווח מלא ברשומה הרפואית.

עמותות וארגונים ללא מטרת רווח שעלו לגמר

עמותת Haifa 3d פיתחה ומייצרת את ה"כפפיץ" - ידיים תותבות לפי התאמה אישית, באמצעות הדפסה תלת ממדית.
מדובר בכפפה המאפשרת יכולת פונקציונלית של פתיחת יד והשבה של תפקוד היד ברמות שונות, עד לחזרה תפקודית לפעילות יומיומית. ניתן להשתמש בו בטיפול ו/או באופן עצמאי בחיי היום יום. מטרת הפרויקט יצירת מערכת אספקה פשוטה, אשר תשתלב במערך הקיים של הטיפול באנשים עם המוגבלות הרלוונטית למוצר.
עמותת מלב"ב למשפחה פיתחה כלי לתמיכה בבני משפחה המטפלים במטופלים עם דמנציה.
בישראל כ-175 אלף איש המטפלים בבן משפחה עם דמנציה. רבים מהם חווים בדידות, עומס טיפולי רב ושחיקה ואף מזניחים את צרכיהם הבסיסיים, מה שמשפיע על בריאותם, תפקודם בעבודה ועל הקשרים החברתיים שלהם. הכלי החדש נועד להנגיש את כלל השירותים להם הם זקוקים באופן מקוון, וכולל תמיכה אישית וייעוץ פרטני, קבוצות תמיכה וקבוצות טיפוליות ושירות ליווי של איש מקצוע לטווח ארוך בניהול הטיפול בבן המשפחה.
"רצינו שתדעו" - מיזם של המלכ"ר מחוו"ה להגברת האנושיות, החמלה וראיית האדם כאדם במערכת הבריאות.
בעידן של טשטוש האנושיות ושחיקת החמלה כלפי מטופלים וצוותים, פותחו מתודולוגיות וכלים לשיפור חווית האדם ולהעמקת קשר מטפלים, שתכליתם להשפיע על רווחה נפשית, תקווה ומשמעות למטופלים ולצוותים ואף לשפר את איכות הטיפול.
מיזם זה פותח בשותפות עמוקה עם הנהלת מרכז רפואי בית רבקה, בשיתוף מטופלים ואנשי צוות ויושם בפיילוט שהחל במרץ 2022 בקרב 60 מטופלים ו-70 אנשי צוות במחלקות סיעוד מורכב ושיקום מוגבר ובבית החולים. תוצאות הפיילוט מרשימות ומעודדות, מצביעות על העמקת קשר מטפלים ומטופלים, הגברת תחושת משמעות בצוותים בעבודתם וכן הענקת כוחות ותקווה לשיקום בקרב המטופלים.

השופטים שיבחרו את היוזמה הזוכה

חבר השופטים שיבחן את עשר היוזמות ויבחר את 'יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2022', באירוע שיתקיים בשבוע הבא:
ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום Reboot ומשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר; פרופ׳ רן בליצר המנהל המדעי של פורום ריבוט, ראש מערך החדשנות בכללית ויו״ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; ד"ר אסנת לוקסמברג, מנהלת חטיבה טכנולוגית ופיתוח במשרד הבריאות; פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה, קופת חולים לאומית והנשיא הנבחר של איגוד רופאי המשפחה האירופי; פרופ' רפאל ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; מר רועי רייכר, רכז תחום בריאות, משרד האוצר; ד"ר מירי מזרחי, ראש אגף אסטרטגיה מכבי שרותי בריאות; גב' חנה שידלר, ראש אגף הדיגיטל במאוחדת; ד"ר הדר דסקין, ממונת קורונה ויועצת אגף לאנדוקרינולוגיה בשירותי בריאות כללית; גב' טינה מירי מלוסיאן, מנכ"לית, סאנופי ישראל; גב' נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה; מר דורון קופרשטיין, עורך ערוץ הבריאות, ידיעות אחרונות-ynet.
פורום Reboot פועל כדי לעודד שיתוף פעולה חוצה מגזרים ותעשיות, לזהות אתגרים ולהטמיע פתרונות שיביאו לשינוי ושיפור המערכת. הפורום מפעיל חממת בריאות ייחודית להתנעה של רעיונות, יוזמות ופרויקטים שיתרמו לקיימות מערכת הבריאות - "תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה" אשר מעודדת הגשת יוזמות לתחרות ודואגת שהיוזמות המובילות יזכו לחשיפה מקצועית וציבורית רחבה. הפורום והחממה נתמכים על ידי התעשייה והסקטור העסקי וכן על ידי גופים וארגונים רבים. מידע נוסף באתר הפורום
בשיתוף פורום Reboot