דניאל, נער בן 17 מפתח תקווה, הגיע לסף סכנת חיים בגלל סיבוך ריאתי לאחר שהחל לעשן סיגריות אלקטרוניות. כך נודע ל-ynet. הצוות הרפואי במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, שהציל את חייו, קושר בין העישון לסיבוך נדיר ומזהיר מפני ההשלכות הקשות של עישון סיגריות אלקטרוניות.
2 צפייה בגלריה
עישון סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות
עישון סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות
תהליך מסכן חיים ומסוכן. עישון סיגריה אלקטרונית
(צילום: shutterstock)
ד"ר פטריק שטפלר, רופא בכיר במכון הריאות של שניידר, מספר על המקרה: "מדובר על נער בן 17, בריא לגמרי ללא רקע, מעשן מזה יותר משנה קופסת סיגריות ביום. לאחרונה התחיל לעשן סיגריה אלקטרונית ושבועות לאחר מכן החל להרגיש צמרמורת, כאבים בחזה, והגיע למיון שניידר עם דימום חריף בריאות. הוא ממש ירק חצי כוס דם טרי. בתצלום ראינו תמונה מפחידה של דימום ריאתי קשה ביותר.
"הוא היה בריא ותוך יום-יומיים התחיל להשתעל ולפלוט דם. התמונה ברנטגן הייתה מאוד חמורה והבנו שמדובר בתהליך סופר חריף ומסכן חיים עד לכדי הנשמה פולשנית. נתנו טיפול של סטרואידים ברמה של פי 10 מהרגיל. תוך ימים ספורים מצבו השתפר והוא השתחרר לאחר עשרה ימים של אשפוז. זה מקרה נדיר בחומרה שלו".
דניאל: "ההורים לא אהבו שאני מעשן סיגריות אלקטרוניות ואמרו לי להפסיק. סיגריות רגילות עושות נזק לטווח ארוך ובסיגריות אלקטרוניות הנזק יכול להיות קשה ובטווח מאוד קצר. מאז האשפוז אני כבר לא מעשן. היום אני מרגיש מצוין"
הנער מספר: "התחלתי לעשן בגיל 15. חבר אחד התחיל לעשן ואז עוד אחד. כולם התחילו לעשן וגם אני התחלתי. לפני שהתחלתי לעשן סיגריות אלקטרוניות חשבתי שהן עדיפות על סיגריות רגילות כי הן עושות פחות נזק. לא הבנתי שזה לא עדיף ושזה עושה יותר נזק. תמיד ידעתי שזה יכול לקרות והמשכתי לעשן. הורדתי את התדירות באופן משמעותי, אבל זה לא כל כך עזר. אין לי דרך להסביר מה קרה כי אני לא מעשן כל כך הרבה סיגריות אלקטרוניות אבל הגעתי לבית החולים בגללן. לפני שהגעתי לבית החולים היה לי כאב ראש וחום במשך יומיים. אחרי זה החל שיעול עם דם.
"באיזושהי נקודה מסוימת יצא לי יותר מדי דם בשיעול במשך שעה. הרגשתי שאני צריך ללכת לבית החולים כי משהו פה לא בסדר. עשו לי כמה בדיקות וישר הועברתי לטיפול נמרץ. שם כבר הייתי ארבעה ימים וקיבלתי הרבה אנטיביוטיקה וסטרואידים. ביום השלישי, אחרי שכבר עשו את כל בדיקות הדם, אמרו שיש קשר בין המצב לסיגריות האלקטרוניות. אין לי מחלות ואני בריא, ולכן לדעת הצוות אין סיבה אחרת. גם לפי בדיקות הדם, לא נמצאו וירוסים או דלקות".
דניאל מוסיף: "ההורים היו בשוק ולאורך זמן לא הקשבתי להם. הם לא אהבו שאני מעשן סיגריות אלקטרוניות ואמרו לי להפסיק. היום אני חושב שזה עושה המון נזק ועדיף לא לגעת בזה. סיגריות רגילות עושות נזק לטווח ארוך ובסיגריות אלקטרוניות הנזק יכול להיות קשה ובטווח מאוד קצר. אני מפסיק לעשן סיגריות אלקטרוניות ומאז האשפוז אני כבר לא מעשן. היום אני מרגיש מצוין".
ד"ר פטריק שטפלר, רופא בכיר במכון הריאות של שניידרד"ר פטריק שטפלר, רופא בכיר במכון הריאות של שניידרצילום: דוברות שניידר
בחודש אפריל אשתקד נפטר במרכז הרפואי שניידר הנער מידן (מרדכי) ברוך קלר ז"ל לאחר שאושפז בעקבות עישון סיגריות אלקטרוניות. במשרד הבריאות הזהירו בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר מותו של קלר, מפני שימוש בסיגריות האלקטרוניות. על אף שמכירתן אסורה לבני 18 ומטה – בפועל הפיקוח והאכיפה רופפים ובני נוער רבים עושים בהן שימוש. על פי נתוני דוח העישון של שר הבריאות, בשנת 2022 עישנו 15 אחוזים מהבנים בכיתות י' סיגריות אלקטרוניות וקרוב ל-5% מהבנות.
ד"ר שטפלר מסכם: "אם לוקחים בחשבון כמה נפוץ השימוש בסיגריות אלקטרוניות, מעטים מגיעים למיון. עם זאת, לנו חשוב מאוד לפרסם את המקרה הזה כי זה מביא לידיעת הציבור את הסכנה הממשית שמסתתרת מאחורי עישון הסיגריות האלקטרוניות. חקרנו את כל ההסברים האפשריים לדימום הריאתי ועישון סיגריה אלקטרונית בחודשים האחרונים, וקרוב לוודאי שיש קשר".
מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנו מאחלים לנער רפואה שלמה ומברכים את הצוות הרפואי במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, שהציל את חייו. חיוני שציבור ההורים וגם בני הנוער יבינו את האמת המדעית שענקיות הטבק מנסות להסתיר.
2 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
עלייה נרחבת בעישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער
(צילום: shutterstock)
"סיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון מאוד ממכר שיצא לשוק כניסיון של חברות הטבק והניקוטין להכניס למעגל ההתמכרות משתמשים צעירים אחרי שנים של ירידה בשיעורי העישון בקרב בני נוער. זאת הסיבה שסיגריות אלקטרוניות הן צבעוניות, בטעמים ובריחות מתוקים במטרה לפנות לילדים ובני נוער ולפתות קהל מתמכרים חדש וטרי שיהפוך לדור של משתמשים צעירים על מנת לשמור על רווחי עתק של מיליארדי דולרים, שכולם על חשבון בריאות הציבור. אנו קוראים לקדם באופן מיידי את איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים ולפעול לאכיפה יעילה ונמרצת על מכירת מוצרי עישון לילדים ובני נוער".
עוד מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי "סיגריות אלקטרונית מכילות ניקוטין וממכרות וכן על פי מחקרים מדעיים הן גורמות לתסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. כמו גם, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה. במקביל בעולם, תועדו עשרות מקרי מוות של מחלת המאיידים (EVALI), שהיא נזק ריאתי חמור הנגרם מחדירה של חומרים מזיקים לריאות בעקבות הסיגריות האלקטרוניות, לרבות חומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה".