דורבן תקף אמש (שבת) את שלום יונסי (50) בחצור הגלילית ונעץ בו 41 קוצים. יונסי, ממפוני קריית שמונה, הובהל למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים זיו בצפת. מיד עם הגעתו הוא הוכנס לחדר הלם, וטופל על-ידי אורתופד ומומחה כלי דם. כל הקוצים הוצאו בהצלחה מהגפיים התחתונות ומכף היד. האורתופד ד"ר דוריר כנענה אומר כי מדובר ב"פציעה מסוכנת שגרמה לפגיעה עצבית ברגל וביד". צפו בריאיון של שלום יונסי ושל ד"ר כנענה ל-ynet:
מפגש עם דורבן נגמר באשפוז. הנפגע והרופא מדברים
(צילום: מיקי שמידט )

מצבו של יונסי מוגדר כעת יציב והוא מאושפז במחלקה האורתופדית להמשך השגחה ומעקב. בהמשך יזדקק כנראה לניתוח. "יש הפתעות לא צפויות בחיים והיה לי מפגש עם חיה מאוד חמודה שלא ידעתי שהיא כזאת תוקפנית", סיפר יונסי ל-ynet ממיטתו בבית החולים, "החיה כנראה הרגישה מאוימת משום מה וראיתי שהיא מתקרבת אליי בריצה. רציתי להסתובב ולברוח ומעדתי. הדורבן קפץ עליי ודקר אותי בקוצים חדים מאוד. ניסיתי להתגונן והידיים שלי התמלאו קוצים. 41 קוצים בידיים וברגליים".
3 צפייה בגלריה
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
קוצי הדורבן ננעצו בידו של שלום יונסי
יונסי משחזר את החוויה הלא-פשוטה: "הרגשתי שאני הולך למות חלילה. קוץ אחד פגע בעצב בכף הרגל וממתינים לראות אם צריך לנתח אותי. לא זיהיתי אותו בהתחלה והוא רץ לעברי. כשהסתובבתי ונפלתי הוא התחיל לתקוף אותי. הייתי בסכנת חיים וצרחתי מרוב כאבים. הרדימו אותי בדרך לבית החולים והובהלתי לחדר הטראומה. כואב לי נורא ואני מקווה שיהיה בסדר".
הדורבן (Hystrix indica) הוא המכרסם הגדול בישראל. גופו מכוסה קוצים שאורכם עד 50 ס"מ. קוצי הדורבן משמשים לו רק להגנה פסיבית מפני טורפים, והוא אינו מסוגל "לירות" אותם. כשהדורבן חש סכנה הוא מסמר את הקוצים ואלו רוטטים ומשמיעים רעש מאיים.
3 צפייה בגלריה
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
"הייתי בסכנת חיים וצרחתי מרוב כאבים". שלום יונסי משחזר
הדורבן הוא בעל חיים צמחוני הניזון לרוב מפקעות ומשורשים של צמחים. הוא פעיל בלילה ובשעות היום הוא מסתתר במחילות או בסבך צמחייה. דורבנים נעים בשבילים קבועים, תכונה המקלה על גילוי מאורותיהם ועל המקומות שמהם הם נכנסים לשטחים חקלאיים. הדורבנים הם בעלי חוש ריח מפותח.
יממה לאחר שנפגע מהקוצים, שלום יונסי מנסה להתאושש. הוא פונה כאמור מקריית שמונה למלון "בית בגליל" והאירוע התרחש בחצר האחורית של המלון בדרך לחדר בסביבות 21:45 בערב. יונסי שיבח את הטיפול שקיבל בבית החולים: "הצוות מעולה, קשוב ועוזר לי".
ד"ר דוריר כנענה, אורתופד במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי זיו אמר ל-ynet: "זו הפעם הראשונה שנתקלתי בפציעה קשה כזו עם יותר מ-40 קוצים בגוף. זו פציעה מסוכנת שגרמה לפגיעה עצבית ברגל שלו וגם ביד. הוא מאושפז להמשך תהליך ניתוחי ושיקום שעוד מצפה לו. הקוצים הללו חדים מאוד וחודרים עמוק כמו סכינים. קיבלנו אותו והתחלנו בטיפול נגד כאבים ומתן אנטיביוטיקה וחיסון טטנוס, עשינו בדיקת CT לשלול פגיעה בכלי דם ובהמשך מצאנו את הפגיעה העצבית שבה נטפל כעת".
3 צפייה בגלריה
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
קוצים של דורבן שהוצאו מגופו של אדם בבית החולים זיו
"פגיעה עצבית ברגל וביד". הקוצים שהוצאו מגופו
פרמדיק מד"א שמעון ביסמוט, שטיפל בשלום יונסי לאחר הפגיעה, סיפר: "הפצוע שנפגע מקוצי הדורבן ביד וברגל ישב על כיסא כשהוא בהכרה מלאה וכאוב מאוד. הוא סיפרו לנו שהוא התהלך במקום ולפתע נפגע מהקוצים. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל מתן תרופות לשיכוך כאבים ועצירת דימומים ופינינו אותו לבית החולים במצב יציב. מדובר באירוע חריג ביותר שאני לא ראיתי כמותו".