אתם סובלים ממיגרנה כבר כמה ימים, שום תרופה לא עוזרת, ולאחר חיפוש קצר באינטרנט אתם מגלים שלל טריגרים שעלולים לגרום למיגרנה. הנפוצים שבהם: חסך שינה או עודף שינה, מתח נפשי, אכילה לא מסודרת, פעילות גופנית מאומצת מדי. אבל מתברר כי אצל אנשים מסוימים, מאכלים ומשקאות מסוימים - או דברים שהם מכילים - יכולים לעורר מיגרנה.
כך למשל, טירמין (Tyramine) הוא טריגר מוכר וידוע. הוא נמצא באופן טבעי בחלק מהמזונות, במיוחד במזונות מיושנים ומותססים, כגון: גבינות מיושנות, דג מעושן, בשרים מבושלים, כמה סוגי בירה, וכל מזון שאוחסן במשך זמן רב, או לא נשמר במקום מקורר מספיק.
2 צפייה בגלריה
מיגרנה
מיגרנה
מיגרנה. הטריגרים שמעוררים את הכאב
(צילום: shutterstock)
מהי מיגרנה? מדובר בהתקפים של כאבי ראש, לרוב חד-צדדיים, בדרגה בינונית-קשה, הנמשכים בין ארבע שעות ל-72 שעות, מחמירים במאמץ, מלווים בבחילות ובהקאות, ובאי סבילות לאור ולרעש.
נהוג להבחין בין שתי צורות עיקריות של מיגרנה: מיגרנה ללא אירוע מקדים - אאורה (Aura) ומיגרנה עם אאורה. האאורה מופיעה באופן טיפוסי לפני כאבי הראש, נמשכת כ-30-20 דקות בממוצע, ומתבטאת לרוב כהפרעה בשדה הראייה (כמו הופעת אורות מהבהבים או משוננים, או נקודות של עיוורון בשדה הראייה), הפרעת תחושה בפלג גוף, או קושי בדיבור. במקרים מסוימים מופיעות 24 שעות לפני ההתקף תחושות של עצבנות, עייפות וחוסר או עודף תיאבון. צפו בד"ר עובד מסביר:
מזונות שמשפיעים על מיגרנה
מה הקשר בין טירמין לבין מיגרנה? בגלל המבנה הכימי שלו, טירמין נקרא גם מונואמין. יש אנזים בגופנו שמפרק מונואמינים הנקרא מונואמין אוקסידאז (MAO), המסייע בפירוק הטירמין. הטירמין גורם לכיווץ כלי דם. ולכן חולי מיגרנה שאין להם מספיק MAO במערכת שלהם, עלולים ללקות בהתקף אם הם אוכלים מזון עם טירמין.
חוקרים גילו את הקשר שבין טירמין לכאב ראש, בעקבות יציאתן של תרופות נוגדות דיכאון המעכבות MAO בשנות ה-50. אנשים שנטלו את התרופות החלו לקבל כאבי ראש ולחץ דם גבוה כשאכלו מזונות המכילים טירמין.
כך למשל, גבינות ומאכלי חלב המכילות רמות גבוהות של טירמין הן גבינות מיושנות, צ'דר, סטילטון או גבינות כחולות, קממבר, גבינה שוויצרית, פטה, מואנסטר, פרמזן. רמות נמוכות יותר של טירמין תמצאו בגבינת קוטג', יוגורט, חלב טרי, גבינת איכר, גבינת שמנת, שמנת חמוצה, גבינת סויה, חלב סויה.
2 צפייה בגלריה
השילוב שעלול לגרום למיגרנה. גבינות ויין
השילוב שעלול לגרום למיגרנה. גבינות ויין
השילוב שעלול לגרום למיגרנה. גבינות ויין
(צילום: shutterstock)
בנוסף, גם הקשר שבין יין ומיגרנה ידוע ומבוסס היטב, ואינו מסתכם רק במצב שאנחנו קוראים לו "האנג אובר" (לאחר צריכת אלכוהול מופרזת), אלא מדובר בקשר ישיר בין מרכיבים מסוימים ביין הגורמים באופן ישיר לכאבי ראש.
אנשים שלא סבלו מעולם מכאבי ראש, ובכל זאת, בכל פעם ששותים כוס אחת של יין אדום או לבן, סובלים לאחר מכן מכאב ראש. מתברר שאנשים מסוימים עלולים להיות רגישים לרכיבים מסוימים המצויים ביין, כמו: ביסולפיט ואמינים, שהם נגזרות של אמוניה.
בארץ נהוג להוסיף ליין חומר בשם ביסולפיט. זהו חומר שמבוסס על גופרית, שתפקידו הוא לחטא מכלים וציוד, ובסיום גם לשמר את היין. הוא משמש לבקרה של תהליך התסיסה ולמניעת תסיסה ספונטנית. יין מכיל בדרך כלל שני סוגים של אמינים: היסטמין וטירמין. ההיסטמין גורם להרחבת כלי דם מוחיים, בעוד שהטירמין, כאמור, גורם להתכווצות כלי הדם. שתי הפעולות האלה עלולות לגרום לכאבי ראש באנשים שרגישים לאחת מהחומצות האלה.
עובד דניאלד"ר עובד דניאלצילום: שמוליק שליש
חשוב לדעת שאם אדם מקבל כאבי ראש לאחר אכילה של גבינה מסוימת ושתייה של יין, קרוב לוודאי שהוא רגיש לטירמין, למרות שלעיתים יין עלול להכיל ריכוזים גבוהים יותר של אמינים מאשר הריכוז המצוי בגבינות. לאנשים הרגישים לביסולפיט, מומלץ לנסות לשתות יין אורגני, שנטול תוספים משמרי יין.
הטיפול היעיל קיים דור חדש של טיפולים להפסקת התקף וטיפולי מניעה במשפחה גדולה של תרופות יעילות המעכבות את החלבון CGRP.
הטיפול המונע ניתן כאשר תדירות המיגרנה היא פעם בשבוע לפחות, ומטרתו היא למנוע התקפים ולהפחית את הצריכה המופרזת של משככי הכאב.
אחד היתרונות של התרופות החדשות הוא הפרופיל הבטיחותי המצוין שלהן. אם מדובר בתרופות ביולוגיות, יתרון נוסף הוא תדירות הטיפול. הטיפול ניתן בהזרקה פעם בחודש או פעם בשלושה חודשים, בהתאם לסוג התרופה, וניתן לעשות זאת באופן עצמאי בבית. מכיוון שהטיפול נוח, למטופלים קל יותר להתמיד בטיפול.
הכותב הוא מנהל המרפאה לכאב ראש במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי, בית החולים איכילוב