מידע ראשוני ממחקר שעדיין מתקיים מצביע על כך שמנה שלישית של חיסון הקורונה מקפיצה את הנוגדנים נגד הנגיף המקורי ונגד הווריאנט האנגלי פי 5־10 בהשוואה לרמתם אחרי החיסון השני – כך עולה מתגובה רשמית של חברת "פייזר" לפניית "ידיעות אחרונות".
1 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
מנה שלישית של חיסון הקורונה מקפיצה את הנוגדנים נגד הנגיף. החיסון של פייזר
(צילום: AFP)
מדינת ישראל פותחת היום (א') רשמית במבצע ראשון מסוגו בעולם, ומזמנת לחיסון שלישי נגד קורונה את האוכלוסייה המבוגרת. עד כה דווח על ביקוש מוגבר לקבלת החיסון. מקופת חולים מכבי נמסר כי עד עתה נרשמו בתור 25 אלף איש לקבלת החיסון, קרוב לשמונה אחוזים מקהל היעד. בכללית כבר התחסנו 1,300 מבוטחים והזמינו תורים עוד 7,000 איש. מלאומית נמסר כי הקופה ערוכה בעשרות מתחמי חיסון למען לקוחותיה.
הוויכוח בין אנשי המקצוע בארץ ובעולם על נחיצות המנה השלישית נמשך, אולם ב"פייזר" כבר מוכנים לגלות כי במקרה שיידרש חיסון חדש נגד וריאנט דלתא או וריאנט חדש אחר, ייקח 100 יום לייצר אותו. בתגובה לשאלת "ידיעות אחרונות" לגבי המבצע לחיסון שלישי שנערך בישראל, השיבה החברה: "פייזר וביונטק נחושות למצוא את האפשרויות הטובות ביותר נגד קוביד 19, ובטוחות בהגנה ובבטיחות של החיסון שניתן בשתי מנות. החיסון ממשיך להיות יעיל ביותר במניעת קוביד 19, כולל הוריאנטים, ועד כה שום וריאנט, כולל דלתא, לא חמק מההגנה שמעניק החיסון. יתרה מזאת, שתי מנות של החיסון ממשיכות להראות יעילות גבוהה במניעת מחלה קשה ואשפוזים".
עם זאת, החברה הודתה כי חלה ירידה ביעילות החיסון ככל שעובר הזמן. "ניתוח ממחקר שלב 3, שעדיין מתקיים, מראה ירידה ביעילות כנגד מחלה סימפטומטית לאורך הזמן – מ־95 אחוז בחודשיים הראשונים לסביבות ה־80 ומשהו אחוזים 4־6 חודשים לאחר המנה השנייה", כך נמסר, "פייזר וביונטק מנהלות תוכנית מחקר למנת דחף, שנועדה להבטיח שהחיסון שלנו ימשיך להציע את רמת ההגנה האפשרית הגבוהה ביותר. מידע ראשוני לגבי המנה השלישית של החיסון הנוכחי הדגים שמנת דחף (בוסטר) שניתנת לפחות שישה חודשים לאחר המנה השנייה מעלה פי 5־10 את הנוגדנים נגד הזן המקורי וכן וריאנט בטא (הווריאנט הדרום אפריקאי) בהשוואה לשתי המנות הראשונות. החברות מצפות לפרסם מידע החלטי יותר לגבי המחקר. כל המידע הנלווה לו ישותף כחלק מהדיונים המתמשכים עם ה־FDA, ה־EMA ורשויות רגולטוריות אחרות בשבועות הקרובים".
במקביל, בפייזר הסבירו כי למרות הירידה ביעילות החיסון במניעת הדבקה בקורונה, הוא ממשיך להיות יעיל במניעת מחלה קשה גם במקרה של הדבקה בוריאנט דלתא. כאמור, השפעת המנה השלישית על העמידות לוריאנט זה עוד לא נבדקה.
ובשורה למי שממתין בקוצר רוח לחיסון מעודכן ויעיל יותר: החברה מסרה כי היא ערוכה ליצור חיסון כזה בתוך 100 ימים בלבד מקבלת החלטה בנושא. "במקרה שמנה שלישית בחיסון הנוכחי לא תימצא כמספיק מגוננת בפני וריאנט דלתא או וריאנטים עתידיים אחרים, פייזר וביונטק מצפות להיות יכולות לפתח ולייצר חיסון 'לפי מידה' נגד הוריאנט הנדרש בתוך כמאה ימים לאחר ההחלטה לעשות כן, ובכפוף לאישורים הרגולטוריים", נמסר מהחברה.