חשש להידבקות בחיידק הקטלני "המופילוס אינפלואנזה" בירושלים: משרד הבריאות מדווח הערב (ג') על שני תינוקות תושבי ירושלים ובית שמש שנדבקו בחיידק הקטלני "המופילוס אינפלואנזה B" ואושפזו בבתי חולים לאחר שהחיידק חדר לזרם דמם. מבירור שערך המשרד עולה שהתינוקות לא היו מחוסנים. מצבם של התינוקות כעת טוב והם שוחררו לביתם לאחר טיפול של מספר ימים באנטיביוטיקה לתוך הווריד להמשך טיפול דרך הפה.
קראו עוד:
ללשכת הבריאות המחוזית ירושלים דווחו לקראת סוף חודש נובמבר, באותו שבוע, שני מקרי תחלואה פולשנית בחיידק המופילוס אינפלואנזה B שנמצא בתרביות דם. במקרה הראשון, בת שנה שאינה מחוסנת כלל, לקתה במחלה קשה ואושפזה בבית החולים. בדיקת הדם הראתה, כאמור, כי נדבקה בחיידק שפלש לזרם הדם. בירור נוסף שערך משרד הבריאות, גילה כי בביתה של התינוקת עוד שני אחים המחוסנים באופן חלקי. בני המשפחה וחמשת ילדי המעון הלא-מחוסנים אף הם קיבלו כולם טיפול אנטיביוטי.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ילדים חיסוני ילדים
חיסון חיסונים ילדים חיסוני ילדים
במשרד הבריאות חוששים כי יתכנו מקרי הדבקה נוספים
(צילום: shutterstock)
במקרה השני, ילד בן שמונה חודשים מבית שמש, נדבק גם הוא בחיידק ואושפז בבית החולים. בבית המשפחה עוד עשרה ילדים שאינם מחוסנים כלל. כל בני המשפחה קיבלו טיפול אנטיביוטי מונע, והילד שאושפז טופל אנטיביוטית ושוחרר לביתו להמשך טיפול.
בחקירה אפידמיולוגית של משרד הבריאות לא נמצא קשר בין המקרים אולם במשרד הבריאות חוששים כי יתכנו מקרי הדבקה נוספים. לפיכך קרא המשרד לצוותים הרפואיים להיות ערניים לאפשרות של תחלואה נוספת בחיידק המופילוס אינפלואנזה B, ולדווח ללשכת הבריאות בכל מקרה של תחלואה, כדי לאפשר טיפול מונע מהיר למי שבאו במגע עם החולים.

פגיעה במערכת העצבים, דלקות קשות ומוות

הדבקה בחיידק המופילוס אינפלואנזה B נדירה יחסית בעולם המערבי, בשל העובדה שתינוקות ברחבי העולם מחוסנים נגדו כבר מגיל חודשיים. החיסון נכנס לישראל בשנת 1994, ומאז ירד מספר החולים מ-200 לפחות מעשרה בשנה.
החיידק המופילוס אינפלואנזה B שוכן בדרכי הנשימה העליונים, וההדבקה נעשית בפיזור החיידק לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם ליחה והפרשות מהאף. החיידק עלול לעבור גם בשתייה, אכילה מכלים משותפים ונשיקות.
בעת הדבקה של ילדים לא מחוסנים, לרוב עד גיל חמש שנים או אנשים המצויים בדיכוי חיסוני, עלול החיידק לחדור לזרם הדם ולגרום לזיהום קשה (ספסיס), לדלקת ריאות ולדלקת קרום המוח, המתאפיינת בחום, כאבי ראש, הקאות, ערפול הכרה ופרכוסים. החיידק עלול לגרום גם לפגיעה קבועה במערכת העצבים, לפיגור שכלי, חירשות, ולתמותה בתוך שעות עד ימים.
הטיפול במחלה כולל תרופות אנטיביוטיות הניתנות גם לאלה ששהו בקרבת החולה ואינם מחוסנים. כאמור, החיסון ניתן כחלק משגרת החיסונים בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה. החיסון ניתן גם לחיילים בעת גיוסם לצה"ל.