האומיקרון מתפשט בעולם והדעה ההולכת ומתגבשת היא שהחיסונים הנוכחיים אינם מספיקים: פאנל מומחי ארגון הבריאות העולמי אומר היום (ג') שייתכן ויהיה צורך בחיסונים מעודכנים נגד הווריאנט החדש המדבק. אתמול בישר מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא כי חיסון כזה נמצא בשלבי פיתוח אחרונים ויוגש לאישור בקרוב.
פאנל המומחים שמינה ארגון הבריאות העולמי אמר שייתכן כי יהיה צורך לעדכן את חיסוני הקורונה הנוכחיים כדי להביח את יעילותם נגד זנים חדשים כמו האומיקרון: "ייתכן שיהיה צורך בעדכון הרכב החיסונים כדי להבטיח שהם מספקים רמות הגנה מפני הדבקה בזן אומיקרון וזנים עתידיים נוספים", קבעו המומחים בהצהרה ששלחו לארגון.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
צורך לעדכן את הרכב החיסונים. חיסוני קורונה
(צילום: AFP)
בתוך כך אמר אתמול בורלא כי החברה נמצאת בשלבים אחרונים של פיתוח החיסון המעודכן נגד האומיקרון: לדברי פייזר מספר מדינות כבר הזמינו מנות חיסון מעודכנות, וכי בקשה לאישור החיסון ל-FDA, תוגש לקראת חודש מרץ הקרוב.
לדברי בורלא, מנה שלישית של החיסון מקנה הגנה גבוהה בפני מחלה קשה ואשפוז, אולם התרכיב המעודכן יעניק הגנה טובה בהרבה נגד הדבקה.
על פי נתונים מעודכנים מבריטניה שפורסמו השבוע, חיסוני פייזר ומודרנה הם בעלי יעילות של 10% במניעת הדבקה סימפטומטית מאומיקרון 20 שבועות לאחר המנה השנייה, אולם יעילות הבוסטר מקפיצה את ההגנה מפני מחלה סימפטומטית ל-75%.
במקביל הודיע הערב משרד הבריאות כי לאור ההדבקה המסיבית בגל האומיקרון הנוכחי והצפי להדבקה של כ-2 מיליון ישראלים, תקופת הבידוד תקוצר לשבעה ימים, כאשר שלושת הימים האחרונים בבידוד הם ללא תסמינים.
בשבועות האחרונים ערך משרד הבריאות בדיקה בקרב כ-80 מאומתי אומיקרון, שכלל בדיקות pcr ובדיקות מיוחדות לגידול הנגיף אחת ליומיים. התוצאות שנאספו עד עתה מראות שהסיכוי לגדל וירוס חי לאחר שבעה ימי מחלה הינו נמוך ועומד על כ-6% (מתוך 15 תרביות שנלקחו לאחר יום 7 רק תרבית אחת היתה חיובית). נתונים אלו הוצגו לצט״מ, אשר המליץ לקצר את הבידוד לשבעה ימים (במקום 10 ימים שהונהגו עד עתה).
לאור נתונים אלו הנחה מנכ״ל המשרד, פרופ׳ נחמן אש, לקצר את ימי המחלה, ככל שהאדם ללא תסמינים בשלושת הימים האחרונים לבידוד. במקרה של המשך הופעת תסמינים, יש להשלים 10 ימי בידוד. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אש אמר על ההחלטה: "החלטנו לקצר את מספר ימי הבידוד לאחר שבחנו את הנושא ומצאנו כי הסיכוי להדבקה מעבר לשבוע הינו נמוך. החלטה זו תסייע להמשך פעילות המשק בתנאי התחלואה הגבוהים, תוך שמירה על בריאות הציבור".