בתי המשפט אמורים להגן על החוק, אבל דווקא במסדרונות בתי המשפט התעלמו במשך שנים מהוראות החוק למניעת עישון ואפשרו למבקרים וגם לעובדים לעשן בחופשיות בכניסה לבתי המשפט, בחדרי המדרגות ובמבואות. עו"ד אילה רוטנמר החליטה לשים סוף למכת העישון, וניצחה: בית המשפט המחוזי אישר לאחרונה הסכם פשרה וקבע כי חגיגת העישון תיפסק, החוק ייאכף, והמדינה גם תתרום 200 אלף שקלים לקרן לטובת הפסקת עישון.
קראו עוד:
החוק למניעת העישון במקומות ציבוריים נחקק בשנת 1983 במטרה למנוע את חשיפת הציבור לעישון, הגורם למוות, למחלות ולנכות. החוק אוסר על עישון במקומות ציבוריים ומטיל חובות על מחזיק של מקום ציבורי למנוע את העישון האסור בשטחו. משום מה, הרשות השופטת סברה ככל הנראה שהחוק לא חל עליה, אחרת לא ניתן להסביר כיצד בבתי המשפט אפשרו במשך שנים עישון חופשי בשטחם, האסור על פי חוק בשאר המקומות הציבוריים.
4 צפייה בגלריה
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המשפט
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המשפט
הנהלת התי המשפט לא אכפה את החוק. רחבת הדין האזורי לעבודה בירושלים. משמאל - מעשנים בכניסה
(צילום: עו"ד יעקב ביטון)

בא כוח התובעת: "בחלק מהמקומות אפילו המאבטחים עישנו במהלך המשמרת. יש ימים עם עומס אדיר של דיונים, בעיקר בתיקי תעבורה, שם יש ממש מחששה של מתדיינים, עדים ועורכי דין"
בשנת 2018 תוקן החוק כך שהוא חל גם על בתי המשפט באופן ישיר - בחצרות, בחדרי המדרגות, במבואות, ועשרה מטרים מהכניסה. אלא שאף לאחר תיקון החוק, במשך שנה תמימה לא נעשה שום שינוי בבתי המשפט והעישון במרחב הציבורי נמשך כרגיל. עו"ד אילה רוטנמר החליטה להילחם בתופעה באמצעות עו"ד יעקב ביטון.
עו"ד ביטון, מעשן בעצמו, בדק את התופעה והופתע מהיקף תופעת העישון בבתי המשפט: "מצאנו עדויות לעישון נרחב בכל בתי המשפט בישראל ותיעדנו אותם", מספר ביטון, "בחלק מהמקומות אפילו המאבטחים עישנו במהלך המשמרת, וב-90% מבתי המשפט המאבטחים אפשרו למעשנים לעשן במרחב הציבורי, האסור לעישון. העישון נמצא גם במבואות, בחדרי המדרגות. יש ימים עם עומס אדיר של דיונים, בעיקר בתיקי תעבורה, שם יש ממש מחששה של מתדיינים, עדים ועורכי דין".
4 צפייה בגלריה
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המשפט
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המשפט
"עדויות לעישון נרחב בכל בתי המשפט בישראל". התיעוד של התביעה
(צילום: עו"ד יעקב ביטון)
במקומות רבים, מעיד עו"ד ביטון, נמצאו גם מאפרות שהוצבו בשטחי בתי המשפט. בבית משפט אחד מאפרה כזו אף שימשה כמעצור לשמירת דלת הכניסה פתוחה. "הימצאות של מאפרה קורצת למעשן להדליק סיגריה", מסביר עו"ד ביטון, "גם כאיזשהו רפלקס, וגם כאישור שפה מותר לכאורה לעשן. המאפרות האלה אסורות, ולמרות זאת נמצאו בהיקף נרחב ברוב בתי המשפט שסקרנו".
עו"ד ביטון: "אני אמנם מעשן בעצמי, אך העישון הכפוי הזה שנאסר במפורש בחוק ושאינו נאכף - הוא פוגעני. ראינו איך במקרה שלנו, אזרחית אחת הצליחה לשנות מערכת שלמה, ואני מקווה שבקרוב נצליח להפסיק את העישון במקומות ציבוריים נוספים"
בחודש אוגוסט 2019 הגישה עו"ד רוטנמר תביעה ייצוגית בבית המשפט המחוזי בירושלים, כשהנתבעת היא מדינת ישראל – הנהלת בתי המשפט, באמצעות פרקליט המדינה. הצדדים נשלחו בהמלצת בית המשפט לגישור אצל נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אשר גרוניס. במסגרת הגישור הושג הסכם פשרה שאושר לאחרונה על ידי בית המשפט.

החוק ייאכף והמדינה תתרום לעמותה

על פי הסכם הפשרה, בתי המשפט יוודאו את קיום הוראות החוק למניעת עישון ברחבי בתי המשפט, ייקבע שילוט האוסר על עישון ויתדרכו את משמר בתי המשפט לפעול למניעת העישון. בנוסף, יוטמע נושא מניעת העישון בקורסי הכשרה והדרכות לעובדים. בתוך כך, הנהלת בתי המשפט תציב שלטים באזורי הכניסה המציינים את איסור העישון. כמו כן, הנהלת בתי המשפט תודיע למתדיינים על איסור העישון בדרכים נוספות כמו באמצעות מכתבי הזימון לבית המשפט ובאתר "נט המשפט" בו מתנהלים התיקים השונים.
4 צפייה בגלריה
עו"ד אילה רוטנמר ועו"ד יעקב ביטון
עו"ד אילה רוטנמר ועו"ד יעקב ביטון
החליטה להילחם בתופעה. עו"ד אילה רוטנמר עם בא כוחה, עו"ד יעקב ביטון
(צילום: מוטי חנון)
הסדר הפשרה קובע עוד כי המדינה תעביר תרומה על סך 200 אלף שקלים לקרן לחלוקת כספים שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות. הקרן הוקמה למקרים שבהם לא ניתן לאתר את הנפגעים, והסכום שתעביר המדינה יופנה לקידום מניעת העישון באמצעים שונים.
4 צפייה בגלריה
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המפשט
הסדר פשרה לאכיפת החוק לאיסור עישון בבתי המפשט
הודעה על הסדר הפשרה
(צילום: עו"ד יעקב ביטון)
"יש עדיין מקומות רבים שבהם יש עישון כפוי שאינו נאכף", אומר עו"ד ביטון, "כניסות למקומות ציבוריים, תחנות אוטובוסים, אזורי המתנה צפופים. אני אמנם מעשן בעצמי, אך העישון הכפוי הזה שנאסר במפורש בחוק ושאינו נאכף - הוא פוגעני. ראינו איך במקרה שלנו, אזרחית אחת הצליחה לשנות מערכת שלמה, ואני מקווה שבקרוב נצליח להפסיק את העישון במקומות ציבוריים נוספים".