השירות הצבאי מהווה תקופה משמעותית ומאתגרת בחייהם של צעירים רבים. מעבר לשינויים הפיזיים והמנטליים הכרוכים בשירות הצבאי, אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בקרב חיילים וחיילות היא הופעה של אקנה.
מדובר באחת ממחלות העור הכרוניות הנפוצות ביותר. כ-85% מבני הנוער סובלים מאקנה בדרגות חומרה שונות. על פי הנתונים, נשים סובלות מאקנה פי 5 יותר מגברים, כשליש מהנשים מתמודדות עם אקנה במשך כל תקופת גיל הפוריות.
2 צפייה בגלריה
אקנה מחלת עור פצעים פנים
אקנה מחלת עור פצעים פנים
אקנה עלול להחמיר במהלך השירות הצבאי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

למה המחלה נפוצה דווקא בשירות הצבאי?

לחץ נפשי: השירות הצבאי כרוך בלחץ נפשי רב הנובע ממטלות ומצבים מלחיצים. אימונים פיזיים אינטנסיביים מגבירים את רמת ההורמונים בגוף, כגון קורטיזול, אשר עלולים לגרום להופעת אקנה. מעבר לכך, השינויים בסביבה ובשגרה יכולים להוסיף ללחץ הנפשי ולהחמיר את מצב האקנה.
"בתנאי שטח או בבסיסים צבאיים, קשה לעיתים לשמור על היגיינה אישית נאותה. הצטברות של לכלוך, זיעה ושומן על פני העור עלולה לגרום לסתימת נקבוביות ולהחמרת האקנה. בנוסף, השימוש בציוד צבאי כמו קסדות ומשקפי מגן יכול לגרום לשפשוף ולגירוי העור"
תזונה לא מאוזנת: בתנאי השדה והבסיס, קשה לעיתים לשמור על תזונה מאוזנת. חיילות וחיילים רבים צורכים מזון מהיר, מזון מעובד, שמנים ומוצרי חלב בכמויות גדולות. מזונות אלו ידועים כגורמים פוטנציאליים להחמרת האקנה. היעדר ירקות ופירות טריים בתזונה בצבא לעומת התזונה בבית, עלול לגרום למחסור בוויטמינים ומינרלים החשובים לבריאות העור.
חוסר שינה: שעות שינה לא סדירות או שינה לא מספקת הם חלק בלתי נפרד מהשגרה בצבא בחלק גדול מהיחידות. חוסר שינה משפיע לרעה על תפקוד מערכת החיסון ועל הבריאות הכללית, ובכך תורם להופעת האקנה. השינה היא הזמן שבו הגוף מתאושש ומשקם את עצמו, ומחסור בשינה עלול לגרום לדלקות ולהחמיר את מצב האקנה.
היגיינה אישית: בתנאי שטח או בבסיסים צבאיים, קשה לעיתים לשמור על היגיינה אישית נאותה. הצטברות של לכלוך, זיעה ושומן על פני העור עלולה לגרום לסתימת נקבוביות ולהחמרת האקנה. בנוסף, השימוש בציוד צבאי כמו קסדות ומשקפי מגן יכול לגרום לשפשוף ולגירוי העור.

מה ניתן לעשות כדי לא להחמיר את המצב?

שיפור התזונה: למרות הקשיים הסביבתיים, יש לנסות לצרוך תזונה מאוזנת ככל האפשר. מומלץ להימנע ממזון מעובד, שמנים ומוצרי חלב, ולהעדיף פירות, ירקות, חלבונים ושומנים בריאים. במידת האפשר, כדאי לצרוך מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות העור, כגון ויטמין A, ויטמין E ואבץ.
שמירה על היגיינה אישית: חשוב להקפיד על ניקיון הפנים באמצעות סבון מתאים המיועד לעור עם נטייה לאקנה. יש לשטוף את הפנים לאחר אימונים ולנסות לשמור על עור נקי ככל הניתן. שימוש במגבות נייר חד פעמיות יכול לעזור להימנע מהעברת חיידקים נוספים לעור.
2 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה. בעיית האקנה עלולה להחמיר אצל רבים מהם
(צילום: דובר צה"ל)
הפחתת לחץ: על מנת להתמודד עם הלחץ הנפשי, מומלץ להשתמש בטכניקות הרפיה כמו נשימות עמוקות, מדיטציה או פעילות גופנית קלה ומרגיעה כמו יוגה. תרגול טכניקות אלו יכול לעזור להפחית את רמת הלחץ ולהשפיע לטובה על מצב העור.
שינה מספקת: יש לנסות להקפיד על שעות שינה מסודרות ככל האפשר, גם בתנאים קשים. שינה איכותית משפיעה ישירות על בריאות העור ומסייעת בשיקום מערכת החיסון. במידה ואפשר, כדאי ליצור סביבת שינה נוחה ושקטה ככל האפשר כדי להבטיח שינה איכותית.
פנייה לייעוץ רפואי: במקרים חמורים של אקנה, מומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול מתאים. ישנם טיפולים רפואיים ותכשירים שיכולים להקל על התסמינים ולשפר את מצב העור. הרופא יכול להמליץ על טיפולים כמו משחות אנטיביוטיות, תרופות אנטיביוטיות פומיות, תרופות הורמונליות ואיזוטרטינואין (רואקוטן).
ד"ר מיכאל שוחטד"ר מיכאל שוחטצילום: סטודיו שלשה צלמים חן וילנר
טיפול פוטודינאמי: למי שסובל מאקנה ואינו רוצה, אינו יכול או חושש ליטול טיפול תרופתי, קיימים כיום טיפולים פוטודינאמיים רפואיים. טיפול פוטודינאמי הוא הליך רפואי לא-פולשני, המבוסס על חשיפה לאור. הוא הוכח כטיפול יעיל ביותר לאקנה בינונית וקשה וללא תופעות הלוואי האפשריות מטיפול סיסטמי באקנה.
הטיפול מפחית את מספר החיידקים שעל העור ומצמצם הפרשת חלב הסבום (תערובת שומנים ושעווה המופרשת על ידי בלוטות החלב בעור) תוך יצירת פעילות נוגדת דלקת.
חשוב לזכור, שגם בימים קשים אלו של מלחמה, חשוב מאוד שחיילים וחיילות לא יזניחו נושאים רפואיים, אפילו כאלו שנראים לא דחופים.
הכותב הוא מומחה לרפואת עור והיועץ הרפואי של ד"ר לוינגר אסתטיקה רפואית מקבוצת דנאל