ירידה נוספת בכמות האנשים המאובחנים עם נגיף ה-HIV נרשמה בשנת 2020. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שמתפרסמים הבוקר (ד'). ואולם, רופאים מסבירים את הנתון בכך שבשנת הקורונה פחות אנשים נבדקו ובשל הסגרים גם נפגשו פחות עם אנשים אחרים, כך שבשנת 2021 המגמה עשויה להשתנות.
על פי נתוני משרד הבריאות, 361 בני אדם קיבלו תשובה חיובית לבדיקת HIV בשנת 2020 – מתוכם שלושה ילדים להורים הנושאים עם הנגיף, שנדבקו בהעברה של האם לילד. זאת לעומת 379 נשאים חדשים בשנת 2019. לשם השוואה, בשנת 2017, היו 405 מאובחנים בנגיף.
קראו עוד:
256 מהמאובחנים החדשים בשנת 2020 היו גברים ו-105 נשים. קבוצת הגיל השכיחה ביותר הייתה 35 עד 44. 125 סווגו כגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים והשאר משתייכים לקבוצות סיכון אחרות ובהן משתמשים בסמים בהזרקה ויוצאי מדינות אנדמיות (שבהן קיים סיכון למחלה) שאינן ישראל. התייצבות במספר האנשים מקבוצות הסיכון השונות נרשמה גם בשנת 2020.
2 צפייה בגלריה
ב-2020 בוצעו פחות בדיקות ואנשים ככל הנראה קיימו פחות יחסי מין בזמן הסגרים
ב-2020 בוצעו פחות בדיקות ואנשים ככל הנראה קיימו פחות יחסי מין בזמן הסגרים
ב-2020 בוצעו פחות בדיקות ואנשים ככל הנראה קיימו פחות יחסי מין בזמן הסגרים
בתוך כך יש לציין, כי שתיים מהסיבות המרכזיות להתייצבות והירידה הקלה במספר המאובחנים השנתי הן הטיפול המונע למניעת הדבקה (PrEP) שהוא למעשה כדור שאותו נוטלים באופן יומיומי ומונע הדבקה בנגיף, לצד הטיפולים המתקדמים אותם מקבלים אנשים החיים עם HIV. טיפולים אלה מורידים את העומס הנגיפי שלהם לרמה מינימלית ובכך למעשה מונעים את העברת הנגיף לאחרים.
ברקע הסיבות הללו, במערכת הבריאות ציפו כי בשנת 2020 הירידה תהיה חדה יותר. "זה שלא ראינו ב-2020 עלייה. זו בשורה משמחת, אבל היא לא תואמת את הציפייה שלנו שהמספרים בשנת 2021 ישתנו באופן משמעותי ונראה ירידה", אומר ד"ר גל וגנר, יו"ר החברה לרפואת להט"ב בהסתדרות הרפואית. "היום זמינים בישראל טיפולים מתקדמים וטובים מאוד למניעת הדבקה ובהם טיפול מונע הדבקה ב-HIV וטיפול לאנשים שחיים עם HIV כך שהווירוס לא יהיה מדיד בדמם והמחלה לא תהיה מידבקת. לכן, היינו מצפים לראות ירידה משמעותית ולא רק התייצבות. חשוב לקחת בחשבון גם שב-2020 בוצעו פחות בדיקות ואנשים ככל הנראה קיימו פחות יחסי מין בזמן הסגרים.
"כדי לאפשר שימוש טוב יותר באמצעי ההגנה, כמו הטיפול המונע, חשוב שהמחיר שלו יהיה מותאם וזמין יותר לאוכלוסיות הרלוונטיות. כיום העלות החודשית של התרופה גבוהה מאוד"
"כדי לאפשר שימוש טוב יותר באמצעי ההגנה, כמו הטיפול המונע, חשוב שהמחיר שלו יהיה מותאם וזמין יותר לאוכלוסיות הרלוונטיות", מוסיף ד"ר וגנר. "כיום העלות החודשית של התרופה גבוהה מאוד ואנחנו מקווים שמחירה יותאם. אין לנו נתונים רשמיים, אך מהמידע שאנחנו מקבלים בחודשים האחרונים, לאחר הירידה בקורונה וסיום הסגרים, אנחנו רואים לצערנו דווקא עלייה חוזרת בנדבקים, בעיקר בקרב המקיימים יחסי מין עם גברים, שאינם נוטלים את הטיפול המונע או לוקחים אותו בצורה לא נכונה עקב מחירו היקר. אנחנו מאוד מקווים שאנחנו טועים ושגם ב-2021 תהיה ירידה אבל אנחנו לא רוצים להסתמך על תקווה, ומבינים שהצוות החדש של משרד הבריאות יידע לשים דגש על הנושא ויקדם מניעה של הידבקות ב-HIV בצורה יעילה".

"בכל יום בממוצע לפחות אדם אחד מתגלה כחיובי ל-HIV"

גם בוועד למלחמה באיידס לא בטוחים שמספר המאובחנים בשנת 2020 מייצג ירידה בנדבקים. "מדובר בשנת קורונה ובמהלכה דובר רבות על ירידה בנגישות לשירותים רפואיים ובהגעה לביצוע בדיקות, לרבות בדיקת HIV, כך שללא השוואת כמות הבדיקות שבוצעו בשנת 2020 לעומת שנים קודמות, קשה להבין האם מדובר בירידה המבוססת על ירידה בהידבקות, או בכזו המבוססת על ירידה בכמות הבדיקות המבוצעות (תת-אבחון)".
בנוסף, מוטרדים בוועד מהעלייה בכמות המאובחנים בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, בעיקר נוכח אסטרטגיות המניעה המתקדמות הזמינות כיום. הנתונים מראים כי גם בשנת 2020, על אף אסטרטגיות מניעה, אבחון וטיפול מתקדמות אשר יכולות יחד למגר את ההדבקות ב-HIV בישראל, עדיין בכל יום בממוצע לפחות אדם אחד מתגלה כחיובי ל-HIV. "אנו תקווה כי הממשלה החדשה ומשרד הבריאות ישקיעו משאבים בפיתוח תכנית לאומית למיגור הדבקות ב-HIV, כפי שפותחה במדינות רבות בעולם".