בית החולים איכילוב רשם בשנת 2022 את הירידה החדה ביותר בכמות היולדות שפנו אליו מבין בתי החולים במרכז הארץ, ובמקביל מספר הלידות בבית החולים וולפסון זינק בלא פחות מ-23 אחוז, כך עולה מנתוני בתי החולים שהועברו לתנועה לחופש המידע והגיעו ל"ידיעות אחרונות" ל-ynet. עוד עולה מהנתונים כי בית החולים שערי צדק בירושלים ממשיך להוביל עם מספר הלידות הגבוה ביותר בישראל, בפער אדיר לעומת היתר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות נמתחת ביקורת חריפה מצד גורמים במערכת הבריאות על חלק מבתי החולים שמשקיעים סכומי עתק בשיווק מחלקות היולדות שלהן, שהפכה למלחמת שיווק אגרסיבית: בעוד שהטיפול ביולדות נחשב לזול יחסית, בית החולים מקבל מהמדינה עבור כל יולדת סכום של כ-15 אלף שקלים. סכומי העתק שמושקעים בשיווק באים לא פעם על חשבון פיתוח יתר המחלקות שהן פחות רווחיות, כמו המחלקות הפנימיות והגריאטריות.
"כשבאתי לבחור את בית החולים שבו רציתי ללדת היה לי חשוב שהצוות יהיה מקצועי, סבלני, ובעיקר קשוב לצרכים שלי", מספרת גאיה, תושבת פתח תקווה בשנות השלושים לחייה שילדה לאחרונה, והרגישה היטב את התחרות שמתנהלת עליה בין בתי החולים.
"לכל אגף יולדות יש רשתות חברתיות ומועדונים שעושים שיווק מאוד מסיבי לקראת הלידה", היא משחזרת. "קיבלתי הזמנות להרצאות וסיורים, ובנוסף בתי החולים משווקים את הצוות ומזמינים אותך לקורסים לקראת לידה - הכול כדי להביא לידי ביטוי את היתרונות של המחלקה. התחושה היא שבכל מקום שאלך אקבל את המידע הרצוי מהר רק כדי שאבוא ללדת במקום, וגם התבקשתי לא פעם להעביר את הפרטים שלי לחברות מסחריות".
2 צפייה בגלריה
בית חולים שערי צדק ירושלים
בית חולים שערי צדק ירושלים
בית חולים שערי צדק ירושלים. מספר הלידות הגבוה ביותר בישראל
(צילום: עמית שאבי)
בתי החולים התבקשו להעביר שורה של נתונים שמשרטטים תמונת מצב אודות המדיניות והליכי הלידות המתבצעים בהם. כך למשל עולה כי במרכז הרפואי לצפון (פוריה) שיעור גבוה במיוחד של לידות שהחלו כלידות רגילות והפכו ללידה קיסרית. בוולפסון שיעור השימוש באפידורל היה הגבוה ביותר: 70 אחוזים מהלידות. לשם השוואה, בברזילי פחות מחצי מהלידות נעשות תחת השפעת אפידורל ובבית חולים העמק עוד פחות מכך.
שיבא הוא בין בתי החולים המובילים במספר הלידות הקיסריות המוזמנות מראש, אך הוא גם מוביל בפער בכמות הלידות שמבוצע בהן חתך חיץ – הליך כירורגי שנוי במחלוקת שמטרתו להקטין את הקרעים שעשויים להתרחש בעקבות הלידה. בעוד שבסורוקה רק כחמישה אחוזים מהיולדות עוברות את הלידה לאחר חתך חיץ – בשיבא לא פחות מ-18 אחוזים מהן עוברות זאת.
הנתונים הגיעו לבקשת התנועה במסגרת פרויקט שמתנהל כבר למעלה משש שנים. הפרויקט נוהל על ידי עו"ד יערה וינקלר-שליט ובוצע על ידי הסטודנטיות אורי ברדה ודניאל קגן מאוניברסיטת רייכמן במסגרת פרקטיקום חופש המידע בבית הספר למשפטים. לדבריה של וינקלר, "לנתונים שמסרו בתי החולים יש משמעות גדולה עבור ציבור היולדות בישראל מכיוון שהם אלה שמאפשרים לנשים לבחור באופן מיטבי את המקום ללדת בו. במציאות הנוכחית בישראל שבה בתי החולים ממש מתחרים על יולדות ולידות, חשוב שתהיה שקיפות של הנתונים האמיתיים, לצד פרסומים שיווקיים.
"העובדה שבתי חולים מסוימים בחרו שלא להיענות לבקשה בכלל ולא למסור נתונים בעייתית לכשעצמה בעידן של שקיפות ציבורית, אולם היא חמורה שבעתיים באזורים שבהם אין ליולדות בחירה בין חלופות שונות. כך למשל, בית החולים זיו בצפת לא מסר נתונים על אודות הלידות המתקיימות אצלו, וזאת חרף מספר פניות אליו. זהו מצב חמור משום שמדובר בבית חולים המשרת את היולדות בצפון המדינה אשר אין להן יכולת בחירה בחלופה אחרת".
עו"ד יערה וינקלרעו"ד יערה וינקלר

מאיכילוב נמסר בתגובה: "אנחנו שמחים שבתי חולים אחרים מנסים להעתיק את הסטנדרט שלנו (בהצלחה חלקית). בקרוב נאתגר את כולם יותר בהשלמת המהלך של 120 חדרי פרטיים, בית ספר להורות, מערך אפס הפרדה וביות מלא, שדרוג המלונית למלון בוטיק ועוד".
משיבא נמסר בתגובה: "המרכז הרפואי שיבא מהווה מוקד משיכה לנשים עם הריונות בסיכון בזכות המחלקה המצויינת להריון בסיכון ומקצועיות הצוותים הרפואיים עם התמחויות ספציפיות הנותנות מענה לשלל מצבים מורכבים. מטבע הדברים שיעור הלידות המורכבות גבוה אף הוא. אנו עושים מאמצים לאפשר לכל אישה ללדת בהתאם לרצונה ולהמעיט בהתערבויות חיצוניות ככל הניתן. במידה שנדרשת התערבות היא מבוססת על צורך רפואי מובהק בהתאם למצבה של היולדת תוך שמירה על בטיחותה ובטיחות העובר".
מבית החולים זיו לא נמסרה תגובה.