אישה בת 35 שילדה לפני כמה ימים בבית החולים איכילוב בתל אביב מאושפזת במצב אנוש לאחר קריסת מערכות כנראה בגלל תסחיף מי שפיר במהלך לידה טבעית. התינוק חולץ בשלום. זו הלידה הראשונה של האישה ואחריה עברה ניתוח חירום וחוברה למכשיר אקמו שמדמה פעולת לב-ריאה.
המרכז הרפואי איכילוב עדכן כי "במחלקת טיפול נמרץ נלחמים כעת על חייה של יולדת שילדה לפני כמה ימים. היולדת עברה ניתוח חירום והועלתה על אקמו לאחר קריסת מערכות כנראה בשל תסחיף מי שפיר. היילוד חולץ כאשר הוא בריא ובמצב טוב".
1 צפייה בגלריה
בית החולים איכילוב בתל אביב. ארכיון
בית החולים איכילוב בתל אביב. ארכיון
בית החולים איכילוב בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
תסחיף מי שפיר הוא תסמונת שמתרחשת עקב חדירה של נוזל מי השפיר לתוך מחזור הדם של האם. תסחיף מי שפיר מתרחש במהלך הלידה או בסמוך ללידה. לפי אתר כללית, כתוצאה מחדירת מי השפיר למחזור הדם של היולדת מתרחשת אצלה תגובה אלרגית חריפה, וגופה מפריש חומרים שתפקידם להילחם בפולשים הזרים. התגובה הזאת גורמת לאי-יציבות של מערכת הדם-לב-ריאה: ישנה עלייה של לחץ הדם בריאות, ומאובחנת אי-ספיקת לב.
בהתחלה מתרחשת קריסה של הלב הימני ובהמשך גם של הלב השמאלי. עקב כך נוצרים מצוקה נשימתית קשה, כיחלון, תמט של הריאה ושל הלב, דימום נרחב ואובדן הכרה שהולך ומחריף עד כדי שקיעה בקומה (תרדמת). שיעור התמותה של האימהות שלקו בתסחיף של מי שפיר עומד כיום על פחות מ־50%, בעוד שבעבר הוא התקרב לעיתים לכ־90%. שיעור התמותה של העוברים עומד על כ־30%.
לפני ימים אחדים נפטר תינוק במהלך לידה בבית החולים האנגלי בנצרת בסגנון "קיסרי צרפתי". מדובר על טכניקת לידה שעמדה לפני כשנה וחצי במחלוקת, במהלכה משרד הבריאות אסר על ביצועה באופן זמני - אך לבסוף שינה את החלטתו והתיר אותה. מצבה הרפואי של האם בסדר והיא כבר שוחררה לביתה. זה היה הניתוח הקיסרי הרביעי שהיא עוברת, וגם הריונה הקודם בוצע בניתוח "קיסרי צרפתי" בבית החולים האנגלי בנצרת.