תביעה נגד פייזר: חברת מודרנה תובעת את פייזר ואת שותפתה הגרמנית BioNtech בגין הפרת פטנט בפיתוח החיסון הראשון לקורונה. זאת בטענה כי פייזר העתיקה את טכנולוגיית ה- mRNA אותה פיתחה מודרנה שנים לפני פרוץ המגפה. בעקבות ההודעה צנחו מניות פייזר ו-BioNTech.
2 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
מודרנה. תובעת את פייזר בגין הפרת הפטנט
(צילום: AFP)
התביעה הדורשת פיצוי כספי שטרם נקבע, הוגשה לבית המשפט המחוזי במסצ'וסטס ובית המשפט האזורי בדיסלדורף שבגרמניה, כך הודיעה מודרנה בהודעה לעיתונות היום (שישי). מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל מסר בהצהרה: "אנחנו מגישים את התביעות הללו כדי להגן על פלטפורמת הטכנולוגיה החדשנית של mRNA שהיינו בה חלוצים, השקענו מיליארדי דולרים ביצירת ורשמנו פטנט במהלך העשור שקדם למגיפת הקורונה".
בהצהרה היום טענה מודרנה שפייזר ו-BioNTech ניכסה שני סוגים של קניין רוחני. אחד מהם כלל מבנה mRNA שמודרנה אומרת שהמדענים שלו החלו לפתח ב-2010 והיו הראשונים לאמת בניסויים בבני אדם ב-2015.
ההפרה השנייה לכאורה, כרוכה בקידוד של חלבון ספייק באורך מלא, שלדברי מודרנה המדענים שלה פיתחו תוך יצירת חיסון לנגיף הקורונה הגורם לתסמונת הנשימה במזרח התיכון (MERS). למרות שחיסון MERS מעולם לא יצא לשוק, הפיתוח שלו עזר למודרנה לסיים במהירות את פיתוח חיסון הקורונה שלה.
מודרנה ופייזר היו שתיים מהקבוצות הראשונות שפיתחו חיסון לנגיף הקורונה. מודרנה שנוסדה לפני כעשור ובסיסה בקיימברידג' שבמסצ'וסטס, היתה חדשנית בטכנולוגיית חיסוני ה-mRNA שאיפשרה את המהירות חסרת התקדים בפיתוח החיסון נגד נגיף הקורונה.
תהליך אישור החיסון שבעבר ארך שנים, הושלם תוך כמה חודשים, בזכות הטכנולוגיה שמאפשרת ללמד את תאי הגוף ליצור חלבון שיוביל לתגובה חיסונית.
2 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
(צילום: AFP)
חברת BioNTech, שבסיסה בגרמניה, עבדה גם בתחום זה כששיתפה פעולה עם ענקית הפארמה האמריקאית פייזר. מינהל המזון והתרופות האמריקני העניק אישור לשימוש חירום לחיסון COVID-19 תחילה לפייזר והשותפה BioNTech בדצמבר 2020, ושבוע לאחר מכן למודרנה.
חיסון הקורונה של מודרנה, המוצר המסחרי הבודד שלה, הסתכם בהכנסות של 10.4 מיליארד דולר, והחיסון של פייזר הכניס לחברה כ-22 מיליארד דולרים. מודרנה טוענת שפייזר ו-BioNTech העתיקו ללא רשות את טכנולוגיית ה- mRNA עליה רשמה מודרנה פטנט בין 2010 ל-2016, הרבה לפני פרוץ הקורונה ב-2019.
בשלב מוקדם של המגפה אמרה מודרנה שלא תאכוף את הפטנטים שלה על הקורונה כדי לעזור לאחרים לפתח חיסונים משלהם, במיוחד עבור מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. אבל במרס 2022 אמרה מודרנה שהיא מצפה מחברות כמו פייזר ו-BioNTech לכבד את זכויות הקניין הרוחני שלה. היא אמרה שהיא לא תבקש פיצויים בגין פעילות כלשהי לפני ה-8 במרס 2022.
ליטיגציה בנושא פטנטים אינה נדירה בשלבים הראשונים של טכנולוגיה חדשה. פייזר ו- BioNTech כבר עומדות בפני תביעות מרובות מחברות אחרות שאומרות שהחיסון של השותפות מפר את הפטנטים שלהן. CureVac הגרמנית, למשל, הגישה גם תביעה נגד BioNTech בגרמניה ביולי. BioNTech הגיבה בהצהרה כי עבודתה מקורית.
מודרנה נתבעה גם על הפרת פטנטים בארצות הברית ויש לה מחלוקת מתמשכת עם מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב על זכויות על טכנולוגיית mRNA.
פייזר החליטה שלא להגיב בשלב זה על התביעה.