הנחיות חדשות לביצוע ממוגרפיה: נשים צריכות לעבור בדיקות ממוגרפיה מדי שנתיים כבר מגיל 40 ולא מגיל 50. כך המליץ היום (ג') פורום בריאות לאומי בארצות הברית. לפי מסמך ההמלצות, ממוגרפיה בגיל 40 עשויה להציל אלפי נשים בשנה.
קראו עוד:
לפי רשת NBC, ההמלצה החדשה של "כוח המשימה של שירותי הרפואה המונעת", היא תולדה של נתונים חדשים המצביעים על עלייה של 2% בתחלואת סרטן השד של נשים בנות 49-40 בממוצע בין השנים 2015 עד 2019. מדובר בהמלצות של ארגון עצמאי המורכב משורת מומחים וחוקרים בתחומי הרפואה המונעת. הארגון מפרסם מדי פעם המלצות חדשות הנוגעות לנושא.
1 צפייה בגלריה
ממוגרפיה
ממוגרפיה
ממוגרפיה. כבר מגיל 40
(צילום: shutterstock)
בפורום המומחים האמריקני העריכו שהקדמת בדיקות הממוגרפיה עשויה למנוע לפחות מקרה מוות אחד לכל אלף נשים. סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים אמריקניות מלבד סרטני עור. יותר מ-43 אלף נשים מתות מסרטן השד מדי שנה ברחבי ארה"ב.

גילוי מוקדם של סרטן השד

בישראל קיימת תוכנית סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה, ובמסגרתה מומלץ לכל הנשים בנות 50 עד 75 לעבור בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים.
בשלב זה, אין כוונה להוריד את גיל בדיקת הממוגרפיה: פרופ' שלמה שניבאום, יו"ר החברה למחלות שד וכירורג אונקולוג מבית החולים איכילוב בתל אביב מסביר כי בעבר כבר נדון הנושא בשאלת הורדת גיל הבדיקה ל-45, אולם הוחליט שלא להחליט: "בדיקת הממוגרפיה היא בעייתית אצל נשים צעירות משום שרקמת השד מאוד צפופה" הסביר, "אין כאן גם שיעור הולך וגדל של נשים צעירות מאוד שמאובחנות בסרטן שד".
לדבריו, "הבעיה המרכזית היא שנשים רבות בגיל 50 אינן מבצעות ממומגרפיה, ולכן מקרים רבים מפוספסים. בעבר דנו באפשרות להוריד את גיל בדיקת הסקר ל-45, היו דעות לכאן ולכאן ואנו נשוב ונדון בכך בקרוב. בינתיים, כל אישה שנמצאת בקבוצת סיכון, או כל אישה שחוששת, צריכה להגיע לכירורג שד, ותמיד במקרה הצורך מקבלים גם בארץ הפניה לממוגרפיה, ובמקרה הצורך גם לבדיקת אולטרסאונד של השד או MRI. כירורג שד מיומן מאוד בבדיקת השד ובשיקולים הנוספים שדורשים בדיקה מוקדמת, ובכל מקרה של ספק או אישה שבסיכון צריך להגיע לבדיקה".
כפי שפורסם לאחרונה ב-ynet, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' נחמן אש הנחה בעקבות בקשה של עמותת "אחת מתשע" להקדים את גיל הבדיקה מ-50 ל-45, ללא קשר לקרבה משפחתית בדרגה ראשונה למי שחלתה בסרטן השד בעבר, וזאת בין היתר בשל הירידה בגיל המאובחנות שנרשמה בעשור האחרון. ואולם, ההנחיה לא גובתה מבחינה תקציבית ולא הוכנסה לסל התרופות. באתרי קופות החולים נכתב שהבדיקה ללא תשלום רק מגיל 50. במענה לפניית ynet נמסר מהעמותה כי גם היום המידע בדבר היישום של ההנחייה הוא חלקי בלבד.

שימי לב לסימני האזהרה

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. אחת מכל 8 נשים תאובחן בסרטן שד במהלך חייה. עם זאת, ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים מוקדמים יותר, סיכויי הריפוי עולים ל-90 אחוזים.
ב-90% מהמקרים, הסימן הראשון לסרטן השד הוא גוש בחזה בו חשים במישוש, אולם ישנם סימנים אחרים הדורשים בדיקה של כירורג שד.
אלו הדגלים האדומים שאליהם יש לשים לב:
בשד:
  • שינוי בצורה או בגודל
  • ורידים מורחבים או בולטים
  • שקע או בליטה בעור
  • אודם על פני השד, ללא קשר להנקה, או זיהום חריף בשד
  • גירוד עקשני שאינו חולף
  • אי-נוחות או כאבים
בפטמה:
  • הפרשה דמית או שקופה
  • פריחה על הפטמה או מסביב לה
  • פטמה ששקעה פנימה לאחרונה
  • גוש
בבית השחי:
גוש עמוק