בשיתוף חברת Merck
פאנל בריאות טרשת נפוצה 
טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS) היא מחלה כרונית שנחשבת כמחלה של צעירים. שיא הופעתה באזור גילאי 25-30 והיא מופיעה באופן פתאומי, מתוך בריאות תקינה, כשהתסמינים הנוירולוגיים יכולים להתבטא בטשטוש ראייה, חולשת יד או רגל, הפרעה בתחושה, קושי בשליטה על הסוגרים ועוד. מדובר במחלה דלקתית כרונית שפוגעת במערכת העצבים המרכזית והיא שכיחה פי 2 בקרב נשים לעומת גברים.
עם קבלת האבחנה מתחילים לעלות אתגרים רבים לצד חששות בנוגע לעתיד, כשהמרכזית מתוכן היא שאלת היכולת להקים משפחה בזמן הטיפולים. התשובה אופטימית: בשנים האחרונות המודעות לנושא בישראל עלתה וכך גם השיפור בטיפולים, לנשים וגם לגברים, שמצליחים לאפשר בצורה טובה את התכנון להקמת משפחה והיכולת להיות הורים פעילים. באופן כללי, נשים שחולות בטרשת נפוצה יכולות להיכנס להריון ולנהל הריון תקין, אך כמה מהטיפולים התרופתיים עלולים להיות בעלי השפעה לעובר ולכן מומלץ להתייעץ עם רופאים שמומחים בתחום כדי לקבל את ההחלטות לטיפולים המתאימים ולדעת מה התזמון שלהם.
"ההופעה של טרשת נפוצה אצל אנשים צעירים, פתאום באמצע החיים, מעלה שאלות מורכבות, כמו: 'מה יהיה איתי', 'מתי יהיה ההתקף הבא'", מסבירה פרופ' ענת אחירון, מנהלת המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי שיבא תל-השומר ואחראית הקתדרה למחלות אוטואימוניות בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. "תכנון משפחה לא תמיד נמצא בראש מעייניו של מי שגילו לו זה עתה את המחלה, כי הוא מרגיש שעולמו נחרב והוא נאלץ להתמודד עם השלכות רבות".
2 צפייה בגלריה
זוג מתכנן את העתיד
זוג מתכנן את העתיד
טרשת נפוצה מופיעה בעיקר בקרב צעירים, בשנים בהן רבים מתכננים להרחיב את המשפחה
(Shutterstock)
הדרך לתכנון העתיד מתחילה עם בדיקת הרזרבה השחלתית
הנושאים איתם נדרשים להתמודד המאובחנים עם טרשת נפוצה מגוונים. לצד זאת, במרפאה לטיפול בטרשת שמים במרכז גם את החשיבה על העתיד, בתחומים של תכנון משפחה, הריון ופוריות ולפני כחמש שנים הקימו במרכז הרפואי שיבא תל-השומר מערך ייחודי, שמשלב בתוכו גם רופא נשים ונועד לייעץ וללוות מטופלים עם טרשת נפוצה ספציפית בתחומים האלו.
פרופ' ראול אורביטו, מנהל המכון לפוריות והפריה חוץ גופית – IVF במרכז הרפואי שיבא תל-השומר ופרופסור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מסביר: "חלק מהמטופלות עם טרשת נפוצה, שנמצאות בגילאי הפוריות, נדרשות ליטול תרופות שאוסרות עליהן להיכנס להריון לפרק זמן מסוים. עבור אישה עם רזרבה שחלתית תקינה, שנה-שנתיים לא יעשו את ההבדל. אולם 15% מאוכלוסיית הנשים באוכלוסייה הכללית, ללא קשר לטרשת, סובלות מרזרבה שחלתית ירודה ולכן אנחנו מנסים לזהות אותן ולהציע להן לשמר פוריות לפני תחילת הטיפול שאוסר כניסה להיריון". את הרזרבה השחלתית ניתן לבדוק בבדיקת דם פשוטה וכך, באמצעות שימור ביציות, מעניקים ביטחון מסוים לעתיד.
2 צפייה בגלריה
שחלות רחם נשים
שחלות רחם נשים
"באמצעות שימור ביציות, אפשר להעניק ביטחון מסוים לעתיד"
(ShutterStock)
כמה אנחנו מתקדמים ומשתפרים מבחינת הטיפולים לטרשת נפוצה בשנים האחרונות?
"יש מגוון רחב של תרופות למטופלות ומטופלי טרשת נפוצה", מסבירה פרופ' אחירון, "השינוי העיקרי קרה ב-2018 כשנכנסה תרופה חדשה לסל התרופות. את התרופה החדשה לוקחים במספר כדורים בודדים בשנה ואחרי שנה וחצי מסיום הטיפול אפשר להיכנס להיריון ללא שום מגבלות או כדורים נוספים", היא מוסיפה.
בעבר, מטופלת עם טרשת נפוצה נדרשה להפסיק את הטיפול כך שתוכל להיכנס להריון. אם היא לא נכנסה להיריון תוך כמה חודשים או שנים – המחלה הייתה חוזרת ותוקפת. אך היום, בזכות אופן המתן של אחד הטיפולים העיקריים, פרק הזמן התארך בצורה משמעותית. "היום אנחנו נותנים טיפול תרופתי ולא דואגים שהמחלה תחזור בתקופה הזו", מסבירה פרופ' אחירון, "האפקט של הטיפול יכול להיות גם ל-8-10 שנים".
שיעור הפוריות בקרב חולות בטרשת נפוצה – דומה לזה של האוכלוסייה הכללית
במרפאה לטיפול בטרשת נפוצה במרכז הרפואי שיבא ישנו קיר שלם עם תמונות של תינוקות שנולדו גם אחרי האבחון שהאם חלתה בטרשת. האפשרות להציע למאובחנות בטרשת טיפולי שימור פוריות היא חשובה, כדבריה של פרופ' אחירון, "אבל חשוב לציין שלרוב החולות במחלה אין בעיה של פוריות", היא מדגישה, "לא מצאו במחקרים עדויות לבעיות בפוריות. אנחנו יודעים שכמו שיש אחוז מסוים באוכלוסייה עם בעיות כך גם אצל חולות הטרשת".
פרופ' אורביטו מסכם ואומר: "בעבודה שעשינו במרכז הרפואי ועתידה להתפרסם באחד הכנסים היוקרתיים של נוירולוגיה בעולם מצאנו ששכיחות הירידה ברזרבה השחלתית בנשים עם טרשת לא שונה מהאוכלוסייה הכללית. גם לאחר הטיפולים למחלה אין פגיעה ברזרבה". או במילים אחרות, אצל נשים רבות היכולת להקים או להרחיב את המשפחה לא תיפגע גם אחרי שחלו בטרשת נפוצה – ובמידה וקיים חשש לרזרבה שחלתית ירודה, תמיד אפשר לבדוק זאת ולהיערך.
שירות לציבור. מוגש בחסות חברת Merck