שמונת החודשים האחרונים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל הציבו את מערך בריאות הנפש בישראל בפני לא מעט אתגרים עקב הצורך הגובר בסיוע נפשי בקרב אזרחי ישראל. כעת, כחלק מהפעולות להרחבת המענה הטיפולי, יצא המרכז הרפואי לטיפול במוח ובנפש "מרחבים" עם יוזמה חדשה - מרפאה לטיפול באמנויות שתשמש כמרחב טיפולי ראשון מסוגו בארץ.
המרפאה החדשה ממוקמת ברחובות, והיא צפויה לתת מענה לנוער ומבוגרים שמתמודדים עם הפרעות נפשיות מגוונות כמו חרדה ודיכאון, ומענה נוסף ייעודי לתקופה הנוכחית למתמודדים עם טראומה וטראומה מורכבת. מי שתנהל את המרפאה היא הגב' מיטל ברקן, מטפלת באמנות בבית החולים.
2 צפייה בגלריה
טיפול באמנויות, בית חולים מרחבים
טיפול באמנויות, בית חולים מרחבים
"לגעת במקומות שבהן מילה לא יכולה לגעת". טיפול באמנויות
(צילום: עדי גולדהירש)
"סביב 7 באוקטובר הייתה מצוקה מאוד גדולה בכל מקום. ראינו עלייה בדפוסי חרדה וקושי גדול בתפקוד", מסבירה ד"ר שירן פינס, ראש הסקטור לטיפול באמנויות בבית החולים מרחבים, על הרעיון להקמת המרפאה. "באותה תקופה החלו להיפתח ברחבי הארץ הרבה מתחמי סטודיו 'בטוחים' שהפעילו מטפלות באומנויות. הם קמו באופן התנדבותי. לצד טיפולים נוספים הפכו למדיום מרכזי בעבודה עם נפגעי טראומות במעגלים השונים".
טיפול באמנויות הוא טיפול נפשי שנשען על הדחף האנושי ליצור, בין אם במוסיקה, תנועה, דרמה או ציור. התהליך היצירתי יכול להוות כלי טיפול שמסייע לאדם להבין ולבטא את עצמו באופן מיטיב באמצעות חלקים שאינם מילוליים, שמאפשרים להנגיש חומרים נפשיים שחשיפה אליהם בשיחה ישירה קשה ומעוררת חרדה.
ד"ר שרון פינס, ראשת הסקטור לטיפול באמנויות, בית חולים מרחביםד"ר שירן פינסצילום: דוברות מרחבים
ד"ר פינס סבורה כי בתקופה מורכבת כשלנו, טיפול זה מאפשר דברים שטיפול פסיכותרפי סטנדרטי לא תמיד יכול לאפשר. "במהלך החודשים האחרונים ראינו כמה עבודה בסטודיואים האלה באמת משמעותית ויכולה לגעת במקומות שבהן מילה לא יכולה לגעת. הטיפול מאפשר למטופלים להיות במקומות אחרים שלא מצריכים הגנות מאוד חזקות, ולעבור טיפול מבלי לדבר את הטראומה, לבטא אותה בדרכים אחרות", היא אומרת.
"לקחנו החלטה לתת מקום יותר נרחב לסוג טיפול זה אצלנו בבית החולים ולפתוח מרפאה ייעודית שתהיה על טהרת הטיפול באמנויות. עם זאת אני כן אגיד שיש מטפלים באמנויות שנמצאים בכל יחידות בית החולים כבר לא מעט שנים. פרופ' חיליק לבקוביץ', מנהל בית החולים, מעסיק שנים רבות מטפלות בבית החולים כחלק מסקטור שנבנה ומתפתח, שאותו הקימה דניאלה פינקל, מטפלת באמנויות בבית החולים, שהייתה מיוזמי הרעיון להקמת המרפאה הייחודית, לצד ד"ר פינס".
2 צפייה בגלריה
טיפול באמנויות, בית חולים מרחבים
טיפול באמנויות, בית חולים מרחבים
טיפול באמנויות, בית חולים מרחבים
(צילום: עדי גולדהירש)
איך זה יעבוד? ד"ר פינס: "במרפאה יהיה חדר סטודיו שיוקדש לכל מדיום אמנותי: תנועה, אמנות, פסיכודרמה, עבודה במוזיקה ועוד. יינתנו בה טיפולים פרטניים ולפי הצורך גם טיפולים קבוצתיים. זו כן מרפאה שיש בה גם פסיכיאטר, אך הטיפולים כולם מבוססים על תחום האמנות.
"יש אצלנו מטפלים עם ניסיון רב והבנה עמוקה בעבודה עם הפרעות חרדה למיניהן, דיכאון וטראומה. כרגע יגיעו מטופלים שמופנים על ידי קופות החולים, אך אנחנו בונים תוכנית להמשך לראות איך ניתן לערב גורמים נוספים. המטרה היא שיגיעו מטופלים שיזדקקו לטיפול בקהילה או נפגעי טראומה וטראומה מורכבת. אני מזמינה את כל מי שזקוק לטיפול להגיע".
מה השאיפה לעתיד? ד"ר פינס: "התכנון הוא להקים מרכז שמתבסס כולו על טיפול באמנויות. זה תחום שלצערנו הרב עוד לא מוסדר כרגע בארץ מבחינה חוקית. אנחנו רואים לאורך השנים את האפקטיביות של הטיפול הזה. השאיפה להמשיך ולהגדיל את מרכז ההדרכה שקיים בביה"ח גם למרפאה החדשה וכבר משנה הבאה ייכנסו למרפאה סטודנטים.ות לתואר שני לטיפול באמנויות לעשות את ההכשרה הקלינית שלהם. יה"ת, איגוד המטפלים באומנויות בארץ, נותן גב ותמיכה ועומל על קידומו ללא לאות, עבור המטופלים הזקוקים לטיפול נפשי מקצועי ומיטיב, גם בימים מורכבים אלה", היא מסכמת.