משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - צרות פרוסטטה
הגדלה של בלוטת הערמונית מתרחשת באופן טבעי אצל גברים רבים עם חלוף השנים, מה שעלול לגרום לדחיסה וחסימה של דרכי השתן. מצב זה מביא לקושי במתן שתן, הטלת שתן תכופה, במיוחד בלילה, זרימת שתן חלשה ותחושה חוזרת של צורך במתן שתן. למצב זה יש השפעה ניכרת על איכות חיי גברים רבים.
לאחר שנים של ביצוע פרוצדורות עם השלכות לא נעימות, מסתמנת בשנים האחרונות פריצת דרך, כשטיפולים שונים מוצעים למטופלים עם פחות תופעות לוואי. כדי להבין מה ניתן לעשות עם בעיה זו, הזמינו דנה רון ופרופ' איתמר רז לאולפן הפודקאסט "משחקי בריאות", את ד"ר אבי רינגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית.
"יש פה מחלה לא פשוטה, שפוגעת בעיקר באיכות החיים, אבל היא יכולה גם לפגוע בתפקודי הכליה, להעלות את הסיכון לזיהום, אבל היא בעיקר מחלה שממררת את החיים ולה שני סוגי פתרונות – פתרון תרופתי ופתרון ניתוחי", מציג את הבעיה ד"ר רינגל.

מה בעצם קורה בהגדלה של הערמונית?

"הגדלה שפירה של הערמונית, אותה בלוטה שחובקת את צינור השתן, ממש בכניסה לשלפוחית השתן אצל גברים, גדלה עם השנים ויכולה לחסום ולהפריע", מסביר ד"ר רינגל.
כדי לקבוע אם יש חסימה כזו, מבצעים בדיקת אולטרסאונד. "המטרה באולטרסאונד הרגיל ובקביעת הגודל היא לאבחן שני דברים עיקריים", הוא מסביר, "למצוא אם יש התאמה בין גודל ערמונית לסימפטומים ולתלונות ומצד שני, לקבוע את הגודל (של הערמונית) ועל פיו לקבוע אם יהיה צורך בניתוח בעתיד ואיזה ניתוח".

האזינו לפודקאסט:

ההבדל בין הגדלה שפירה לסרטנית

ד"ר רינגל מבקש להרגיע ולהפריך את חששם של גברים רבים מהטיפול ואומר: "להגדלה של ערמונית אין השפעה על התפקוד המיני ולא על השפיכה וערמונית מוגדלת זה לא בהכרח סרטן".
"גברים בגילאים מסוימים מגיעים עם תלונות מסוימות לאורולוג; הפרעה במתן שתן, זרם איטי, לוקח זמן עד שמטילים שתן, תכיפות במתן שתן. מפנים אותם לבדיקת דם שנקראת PSA.
"זו בדיקת דם של סמן כלשהו בדם, שעוזר לנו בגילוי מוקדם של סרטן הערמונית ואם הכל תקין שם אז מדובר רק בהגדלה", הוא מסביר ומוסיף שבנוסף, אוספים מהמטופל קריטריונים כמו מידע על בני משפחה אחרים הסובלים מכך ואורח חיים. אחרי ה-PSA עושים בדיקת MRI מדור מתקדם, שמראה אזורים חשודים, אם יש כאלה.
הטיפול מתייחס לשני משתנים – סוג ההפרעות מהם סובל המטופל ואלמנט תכיפות מתן השתן. לפי זה מחליטים על סוג הטיפול התרופתי שיינתן.

איזה סוגי תרופות כלולות בטיפול?

"גם את התרופות אנחנו מחלקים לשתי קבוצות - קבוצה אחת שמטפלת בעיקר במרכיב החסימתי שזה בעצם התרופות מקבוצה של חוסמי אלפא, והקבוצה השנייה, שזו קבוצה שעובדת גם על המרכיב האנטומי ויכולה להקטין את הערמונית", מסביר ד"ר רינגל.
איך מחליטים מה נותנים ולמי?
ד"ר רינגל: "קודם כל צריך לקחת בחשבון שאותה תרופה שמקטינה את גודל הערמונית יכולה לפגוע בתפקוד המיני, זו המקטינה את גודל הבלוטה, אז כמובן אני מטפל בגבר, הנושא של התפקוד המיני מאוד חשוב לו והוא פעיל, אני נותן לו אפשרות בחירה. אחד כזה יתחיל בתרופה של קבוצת חוסמי האלפא, שבעצם נותנת הרפיה של שריר בתוך הערמונית שמאפשר בעצם זרימה אם הערמונית".

מה תוצאות הטיפול המקוות?

"אנחנו מדברים על הפחתה של 15% בערך בנפח הערמונית", הוא אומר ומסביר שהתוצאה תלויה גם במנח הערמונית ובהפחתת יכולת החסימה שלה, מעבר לגודלה.

מי מתאים לניתוח?

לניתוח מתאימים מועמדים, שלהם זרם מתן שתן איטי שמשאיר את השלפוחית בלתי מרוקנת לגמרי, או כאלה שלהם פגיעה בתפקוד כליות, דלקות חוזרות וכאלה שלהם אבנים בשלפוחית השתן. "ככלל, אנחנו משתדלים להציע ניתוחים רק לאחר שהטיפול התרופתי לא הצליח", מסביר ד"ר רינגל.
כל הניתוחים נעשים דרך השופכה וכולם, צריך להדגיש, לא פוגעים במנגנון של הזקפה.
חלק מהניתוחים גורמים לשפיכה אחורית, בה אין פליטה של זרע וזה משהו ששווה לבדוק אם האורולוג המטפל, שכן זה משנה לגברים את התחושה של האורגזמה וההנאה ולא מתאים גם למי שמתכנן עוד ילדים.
"ככל שיש לנו יותר ניסיון והיום יש הרבה ניסיון ברפואה, הסיכוי לפגיעה באלה קטנה", מרגיע ד"ר רינגל.

סוגי הניתוחים הקיימים

שלא כמו בעבר, היום יש שלושה ניתוחים אפשריים:
•ניתוח בסיסי שנעשה הרבה שנים ונקרא TURP, הקיים הרבה שנים ויש בו את הניסיון הטוב ביותר בהקטנת הערמונית.
•רזיום הוא ניתוח מסוג נוסף, ואחת הטכנולוגיות החדשות שנכנסו, שבו מקלפים פרוסה אחרי פרוסה את הערמונית על ידי החדרת מחט שמתיזה סילון של קיטור לכמה שניות, שיוצר כמו חללים או מסננת, וכך מקטין את הערמונית.
זו טכנולוגיה שאינה פוגעת בתפקוד המיני או בשפיכה האחורית והוא לא מתאים לערמוניות מוגדלות במיוחד.
•HOLEP הוא הסוג הנוסף, בו נעשה שימוש בלייזר בערמוניות גדולות במיוחד ובעזרת לייזר הרופא משייף ומפורר את הערמונית ובכך מקטין אותה.
כל הניתוחים מסתיימים בקטטר למשך כמה ימים, עד שבוע מקסימום.

האם ניתן למנוע את תופעות הלוואי של הערמונית המוגדלת?

ד"ר רינגל מציין כמה הרגלים שעשויים לסייע במניעת התסמינים:
•הפחתת שתיית אלכוהול.
•הפחתת מאכלים חריפים למי שמרגיש שזה משפיע עליו. "מאכלים חריפים גורמים לחלק מהגברים לגירוי והתכווצויות בלתי רצוניות של כיס השתן", הוא מפתיע.
•תרופות משתנות, אם נוטלים, ליטול בבוקר ולא בלילה כדי למנוע קימות מיותרות.
לסיכום, ממליץ ד"ר רינגל להיבדק אצל אורולוג. "שכיחות סרטן הערמונית עלתה מאוד בשנים האחרונות. אנחנו רואים את זה גם אצל צעירים ויש מרכיב משפחתי שיכול להיות הגורם לזה. חשוב להכיר את הטכנולוגיות החדישות לטיפול אבל חשוב לציין, שרובן לא מבוצעות במסגרת סל הבריאות".