זהו אחד הזיהומים השכיחים בעולם, שרבים לוקים בו, ועכשיו נראה שהשיא העונתי מתקרב: בשבועות האחרונים נרשמה עלייה גדולה באבחון דלקות גרון הנגרמות מהחיידק סטרפטוקוק A, שעלול לגרום לפגיעה בלב.
קראו עוד:
מנתוני קופות החולים שהגיעו ל-ynet עולה כי השנה חל זינוק במספר משטחי הגרון החיוביים לסטרפטוקוק A, כנראה משום שהחורף אין חובה לעטות מסכות. נראה גם שיש התפשטות של החיידק בתוך משפחות.
1 צפייה בגלריה
דלקת הגרון שכיחה מאוד אצל ילדים, בעיקר בסתיו ובחורף, אבל עשויה לפקוד גם מבוגרים
דלקת הגרון שכיחה מאוד אצל ילדים, בעיקר בסתיו ובחורף, אבל עשויה לפקוד גם מבוגרים
דלקת הגרון שכיחה מאוד אצל ילדים, בעיקר בסתיו ובחורף, אבל עשויה לפקוד גם מבוגרים
(צילום: shutterstock)
קופת החולים מכבי מדווחת שבשלושת החודשים האחרונים התקבלו במעבדות שלה 18 אלף תוצאות חיוביות לחיידק - עלייה של 24% לעומת תקופה דומה אשתקד. חלה עלייה גם ברכישה של בדיקות משטח גרון ביתי: 3,646 ערכות כאלה נרכשו בשלושת החודשים האחרונים באמצעות הקופה, לעומת 2,750 בתקופה המקבילה בשנה שעברה. המספרים אינם כוללים ערכות שנקנו ברשתות הפארם מחוץ לקופה.
הנתונים של קופת חולים לאומית מצביעים על עלייה משמעותית בתלונות על כאבי גרון שהצריכו בדיקת משטח גרון במהלך נובמבר: 11,081 מבוטחים התלוננו על כאבי גרון ועברו משטח גרון, כשחודש קודם לכן התלוננו 6,519 בלבד. מבין אלו שפנו לרופא בנובמבר, אובחנו 2,808 עם תוצאה חיובית לסטרפטוקוק A. באוקטובר עמד המספר על 1,715 דגימות בלבד.
הסכנה בסטרפטוקוק היא מקדחת השיגרון - תגובה דלקתית אוטואימונית לחיידק שנוצרת בגוף וגורמת לפגיעה בלב, במפרקים ואפילו במוח. זו הסיבה שבמקרה של הופעת משטח גרון חיובי לחיידק, חובה לקחת אנטיביוטיקה

מה עושים כשהכאב עז, והילד מסרב לשתות

דלקת הגרון שכיחה מאוד אצל ילדים, בעיקר בסתיו ובחורף, אבל עשויה לפקוד גם מבוגרים. היא מתרחשת כשנאגר זיהום בשקדים או באדנואידים (הממוקמים אחרי השקדים ומאחורי האף, מכונים לעיתים "השקד השלישי") השייכים למערכת הלימפה, שתפקידה לזהות ולהשמיד פולשים זרים. בלוטות הלימפה מייצרות חלק מהתאים של מערכת החיסון, אולם לעתים מתרחש בהן זיהום, שמוביל לדלקת ולמחלה: השקדים הופכים לדלקתיים, מאדימים, מגדילים את נפחם וגורמים למחלה.
אחד החיידקים השכיחים ביותר בדלקות שקדים ואדנואידים הוא סטרפטוקוקוס A. גם נגיפי מחלת הנשיקה EBV ו-CMV עלולים לגרום לדלקות שקדים, אבל במקרים אלו הדלקת לא מגיבה לתרופות אנטיביוטיות, והטיפול הוא תומך בלבד, להורדת חום ולמניעת התייבשות.
דלקת שקדים מלווה לעיתים בחום גבוה, ומצטרפים אליה כאבי גרון, אדמומיות בלוע, תפליטים (נקודות לבנות על השקדים) וקשיי בליעה. אצל ילדים עלולה הדלקת לגרום גם להתייבשות, מכיוון שהכאב העז גורם להם להימנע משתייה.
החיידק סטרפטוקוק A גורם בדרך כלל לדלקת גרון חריפה, והוא היחיד שדורש טיפול. תחילה מבצע הרופא משטח גרון במרפאה, ואחריו ניתן טיפול אנטיביוטי בתרופות ממשפחת הפניצילין (כמו מוקסיפן או רפאפן) למשך עשרה ימים. את הטיפול ניתן להתחיל בתוך תשעה ימים מתחילת הסימפטומים, כך שאין דחיפות להתחיל מיידית.
סטרפטוקוק A בדרך כלל לא גורם למחלה אצל ילדים מתחת לגיל שלוש. לפי הערכות, הוא לא מסוגל לחדור לגוף ברקמת הלוע של פעוטות, ולכן ההנחיות קובעות שברוב המקרים אין צורך ליטול משטח גרון בגילים אלה, וגם לא נדרש טיפול אנטיביוטי. סטרפטוקוק נחשב לחיידק מידבק מאוד שעובר ברסיסי רוק ונזלת. לכן מומלץ להימנע משימוש בכלי אוכל משותפים בתקופת המחלה. במקרה של הדבקות חוזרות בחיידק, נהוג לבצע משטח גרון לכל המשפחה כדי לנסות לאתר את המדביק ולטפל בו.
הסכנה בסטרפטוקוק היא מקדחת השיגרון - תגובה דלקתית אוטואימונית לחיידק שנוצרת בגוף וגורמת לפגיעה בלב, במפרקים ואפילו במוח. זו הסיבה שבמקרה של הופעת משטח גרון חיובי לסטרפטוקוק, חובה לקחת אנטיביוטיקה.
אם הילד סובל מכאבים, נהוג להמליץ על שתייה קרה, על מזונות קרירים ורכים כמו גלידה - המכילה סוכרים, שומנים וחלבונים ועשויה להפחית כאב בעת הבליעה - ועל שימוש במשככי כאבים. אם יש סימנים מחשידים להתייבשות כמו אי-מתן שתן, ריריות פה יבשות וישנוניות - יש לפנות בדחיפות לחדר מיון.