לאחר שנים שלא היה מענה לנפגעות ונפגעי תקיפות מיניות בגליל המערבי והגליון, ואלו נדרשו לנסוע לקבלת טיפול חירום למרכזים אקוטיים בחיפה או בטבריה, ייפתח ביום ראשון, במרכז הרפואי לגליל שבנהריה, מרכז אקוטי שבו ניתן יהיה לקבל מענה מיידי הכולל טיפול רפואי, מענה נפשי, ובדיקה רפואית משפטית, והוא יהיה פתוח בכל שעות היממה וימות השנה.
"צוות גדול ומקצועי אצלנו הוכשר לתת מענה, הוא כולל חמש רופאות, שלושים אחיות מחדר המיון ועשרות עובדים סוציאליים, שעברו הדרכה לעיסוק הרגיש בטיפול בטראומה מינית", מספרת ד"ר רוני ירמיאס-לסקר, מנהלת מרכז לטם. רוב הצוות מורכב מנשים אך הוכשרו גם גברים שיוכלו לתת מענה למי מהפונים שיבקש זאת.
2 צפייה בגלריה
מרכז לוטם לטיפול בנפגעות תקיפה מינית במרכז הרפואי לגליל נהריה
מרכז לוטם לטיפול בנפגעות תקיפה מינית במרכז הרפואי לגליל נהריה
סגל המרפאה. מוסמך בטיפול מותאם לנפגעי תקיפה מינית בשבעת הימים הראשונים שלאחר התקיפה
(צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)
עוד בנושא:
סגל המרפאה החדש מוסמך בטיפול מותאם פיזית ונפשית לנפגעי תקיפה מינית בשבעת הימים הראשונים שלאחר התקיפה. הם יכולים לבצע בדיקה משפטית ולאסוף ראיות פורנזיות (כמו DNA) לטובת הגשת תלונה, אם הנפגעים חפצים בכך, תוך הקפדה על חיסיון רפואי כנדרש. "כל התהליך מאוד סודי ופרטי, ועבדנו קשה כדי לדאוג לכך שגם עובדי בית החולים עצמם לא יוכלו לדעת מי ביקר אצלנו וטופל כאן, במטרה לשמור על דיסקרטיות מוחלטת", מציינת ד"ר לסקר. לדבריה, "רק אנשים עם היתר מיוחד ומצומצם יוכלו להיחשף למטופלים, וזאת כדי להגן עליהם". היא מוסיפה כי חלק ניכר מהאוכלוסיה המקומית הינם דוברי השפה הערבית והטיפול בהם יותאם תוך הבנה של הרקע ממנו הם מגיעים והקהילה שבה הם חיים.
המרכז הרפואי לגליל הוא בית החולים הממשלתי השני בגודלו צפונית לתל אביב ומשרת אוכלוסייה בת כ-650 אלף תושבים. המרכז האקוטי החדש יהיה ה-11 במספר והוא מצטרף לאלו הפועלים בבתי החולים יוספטל באילת, סורוקה בבאר שבע, הדסה עין כרם בירושלים, איכילוב בתל אביב, הלל יפה בחדרה, בני ציון בחיפה, קפלן ברחובות, פוריה בטבריה ובית החולים האנגלי בנצרת.
עבור ד"ר לסקר זה הוא התפקיד הראשון שהיא נושאת בבית החולים לאחר קבלת התואר וההסמכה ברפואת נשים. היא בחרה לעמוד בראש החדר האקוטי ולהוביל את מערך הטיפול בנפגעי ונפגעות פגיעות מיניות מתוך אמונה במורכבות המפגש עבור הפונים והאחריות המוטלת על כתפי הצוות שמגוייס לסייע להם. "אני מרגישה שיש בי הרגישות הנדרשת כדי לעמוד לצד הפונים ובהכשרה נחשפתי לעולם הרפואה המשפטית, שהתגלה כמרתק מאוד", אמרה.

תוקצב ב-2020, נפתח ב-2023

לפני כארבעה חודשים התקיים בוועדת הבריאות בכנסת דיון בנושא המחסור בשירותי חירום לנפגעות תקיפה מינית בצפון. התברר בו שכבר בשנת 2020 תוקצבה הקמתו של חדר אקוטי בנהריה, אולם החדר לא נפתח ואין מענה באזור לנפגעים ונפגעות. בבתי חולים שבהם אין צוות שהוכשר לאיסוף ראיות, נשלחים המטופלים המעוניינים בכך בהסעה מטעם בית החולים, לבית חולים אחר המספק את השירות.
"אנו ממתינים לסיום הכשרתם של הצוותים המיועדים לחדר בנהריה שהוא החדר ה-11 שאמור להיפתח", הבטיחה אז בדיון ד"ר זוהר סהר, מנהלת המחלקה לטיפול באלימות במשפחה ופגיעה מינית במשרד הבריאות. היא הסבירה כי "במסגרת ההכשרה מקבלים צוותי החדרים האקוטיים ידע וכלים למתן סיוע רפואי, רגשי וגם לביצוע בדיקה משפטית לאיסוף ראיות וזה לוקח זמן. זה אמור לקרות בחודש מרץ או אפריל הקרוב".
2 צפייה בגלריה
מרכז לוטם לטיפול בנפגעות תקיפה מינית במרכז הרפואי לגליל נהריה
מרכז לוטם לטיפול בנפגעות תקיפה מינית במרכז הרפואי לגליל נהריה
המרכז ה-11 שנפתח בישראל. מרכז לטם החדש בנהריה
(צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)
מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, הביעה שביעות רצון מפתיחת המרכז החדש בנהריה: "אלימות מינית פוגעת בכולנו. נשים, גברים, ילדות וילדים, במרכז ובפריפריה, בלי שום קשר לדת, גזע, שפה, או כל משתנה אחר. וכך גם צריך להיות הטיפול. לכל אחת ואחד במדינת ישראל יש הזכות לקבל טיפול חירום מותאם. אנחנו מודות לכל העוסקות והעוסקים במלאכה ומברכות במיוחד את בית החולים בנהריה על הזכות להעניק טיפול נחוץ כל כך ולהציל נפשות".
במשרד הבריאות ממליצים לנפגעות ולנפגעים לפנות למרכז אקוטי במהירות האפשרית (עד שבעה ימים) מהאירוע ובמידת האפשר מומלץ לתאם הגעה עם צוות המרכז, בטלפון 04-9107287.