לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, בשנה החולפת עלו 494 רופאים ורופאות למדינת ישראל. הנתונים הוצגו בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שהתכנסה היום (ד') לדיון בנושא הסרת חסמים בתעסוקת אנשי רפואה עולים חדשים.
הנתון תואם למגמה בחמש השנים האחרונות, שלפיו נקלטו במערכת הבריאות 1,753 רופאים עולים. גילם הממוצע עומד על 41.4. יותר ממחציתם הגיעו עם רישיון, כרבע מהם אושרו לבחינת רישוי או התנסות והיתר בסטאז' או בתהליך רישום. רק 21 נכשלו בבחינה או שבקשתם נדחתה. יחד עם זאת, מספר האחים והאחיות שעלו ארצה נמוך משמעותית כך שאשתקד עלו 83 בלבד. 44% מהם עלו מרוסיה.
2 צפייה בגלריה
דיון בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
דיון בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
מתוך הדיון. מספר הרופאים העולים ילך ויגדל
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בישיבה דנו גם במספר התקנים להתמחות לרופאים עולים. לפי שעה, משרד האוצר, באמצעות מנהל הרפואה במשרד הבריאות, מקצה 70 תקניםבלבד על בסיס "מיטה חמה". הפרויקט יצא לדרך עם 50 תקנים, ובשנת 2020 נוספו עוד 20 תקנים נוספים. בחמש השנים האחרונות נקלטו 149 רופאים עולים להתמחות בתקנים של הפרויקט. מדי חודש מתפנים בין אחד לשלושה תקנים בממוצע, אליהם נקלטים הרופאים מרשימת ההמתנה.
ח"כ עודד פורר, יו"ר הוועדה: "הוועדות לאישור תואר מומחה של המועצה המדעית מתכנסות בממוצע כל 8-6 שבועות. ועדת הפטור מתכנסת אחת לחודש. צריך לכנס את הוועדות האלה בתדירות גבוה יותר לאור הגידול שצפוי במספר העולים הרופאים לישראל"

"לא נוסף אף תקן להתמחות עולים"

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, אמר כי "משנת 2020, לא נוסף אף תקן להתמחות רופאים עולים. למרות שהרופאים המשיכו לעלות לישראל, מספר התקנים נשאר 70. לפיכך, זמן ההמתנה לתקן להתמחות עומד על 20 חודשים. הוועדות לאישור תואר מומחה של המועצה המדעית מתכנסות בממוצע כל 8-6 שבועות. ועדת הפטור מתכנסת אחת לחודש. צריך לכנס את הוועדות האלה בתדירות גבוה יותר לאור הגידול שצפוי במספר העולים הרופאים לישראל".
2 צפייה בגלריה
דיון בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
דיון בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
ח"כ עודד פורר, יו"ר הוועדה. "המספר של הרופאים העולים ילך ויגדל"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מילה גילוטין ממשרד הבריאות אמרה בדיון: "קיצרנו את תהליך שקילת התארים במשרד לעולים חדשים והוא יכול לקחת כעת מספר דקות בודדות. התהליך החשוב ביותר בקליטת עלייה, במיוחד לרופאים, הוא לימוד שפה והמשך תעסוקה במקצוע המקורי שלהם. בתקופת ההתנסות הקלינית של הרופאים העולים, הם מוצמדים לרופאים ישראלים מומחים והם מקבלים שכר מסוים בזמן ההתמחות. יש לנו קשיים בלימוד עברית בישראל לאחר העלייה. אנחנו נמצאים בתהליך של לימוד עברית עוד בטרם העלייה ארצה, דבר שיקל מאוד על המערכת ועל העולים".
רחל ברנר שלם, סגנית סמנכ"ל משרד הבריאות הוסיפה, "רוב תהליך הקליטה המקצועית של רופאים ממדינות המערב נעשה עוד בזמן שהותם בחו"ל. רופאים שמגיעים מארה"ב יכולים עקרונית לעבוד בישראל 24 שעות לאחר ההגעה שלהם לישראל. אנחנו עושים שינוי רגולציה להורדת שנות הניסיון של הרופאים העולים מ- 14 שנים ל-8 שנים בלבד. במקביל, אנחנו מרחיבים את תקופת החפיפה בתוך מערכת הבריאות הישראלית".