קבוצת מדענים מבייג'ינג ערכו ניסוי במעבדה בתת-זן קטלני במיוחד של הקורונה, שהרג 100% מעכברי המעבדה בניסוי. עכברים אלו עברו הנדסה גנטית כדי לשאת תכונות "אנושיות". הם פרסמו את תוצאות הניסוי שלהם בשבוע שעבר. יודגש שזהו שלב ראשוני בניסויים כאלו, ותת-הנגיף GX_P2V לא אותר מחוץ לאותה מעבדה.
בתוך כך, היום דיווח "וול סטריט ג'ורנל" שחוקרים בסין בודדו וזיהו את וירוס הקורונה שבועיים לפני שבייג'ינג הודיעה לעולם על התפרצות המגפה. לפי המידע שדווח היום, הסינים ריצפו את הנגיף ב-28 בדצמבר 2019 כשבאופן פומבי תיארו את ההתפרצות בווהאן כ"דלקת ריאות ממקור בלתי ידוע". רק ב-11 בינואר מסרה סין את פרטי הווירוס לארגון הבריאות העולמי. בזמן היקר הזה שבוזבז יכול היה העולם להיערך טוב יותר למגפה.
2 צפייה בגלריה
עכברי מעבדה בסין
עכברי מעבדה בסין
עכבר מעבדה בסין. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החוקרים בסין שביצעו את הניסוי בתת-זן הקטלני כתבו שהניסוי "מדגיש את הסיכון בהדבקת בני אדם ב-GX_P2V ומספק מודל ייחודי להבנת המנגנון הפתוגני של וירוסים מקבוצת SARS-CoV-2 (קורונה)". הווירוס שממנו יצרו המדענים מסין את הגרסה הקטלנית הוא GX/2017, הנחשב ל"קרוב משפחה" של הקורונה, ואובחן לראשונה ב-2017 בקרב פנגולין מלאי.
לא ברור בדיוק מתי בוצע הניסוי שבמסגרתו הודבקו בנגיף שמונה עכברי מעבדה, עוד שמונה הודבקו בנגיף מומת ושמונה נוספים שימשו קבוצת ביקורת. מעבר לבעייתיות של קבוצת מחקר קטנה מדי, נציין שבכמה מחקרים קודמים גם הזן המקורי של הקורונה הרג בחלק מהמקרים 100% מעכברי המעבדה באותו ניסוי. כך שיש להתייחס בספקנות גם לתוצאות הניסוי הנוכחי.
כל עכברי המעבדה שעברו הנדסה גנטית (hACE2) מתו במעבדה כעבור שמונה ימים, והחוקרים ציינו שקצב התמותה "הפתיע", שכן תוצאותיו (בקישור הזה) היו חמורות מאלו של מחקר קודם. הווירוס נמצא בריאותיהם של העכברים, בקנה הנשימה, וכן בעצמות ובעיניים. עומס נגיפי גדול מיוחד אותר במוחם של העכברים שהודבקו. המדענים כתבו כי "הדבקה משמעותית במוחם בשלבים המאוחרים, עשויה להיות הסיבה המרכזית למותם". בימים שקדמו למותם, איבדו העכברים ממשקלם, הלכו בצורה איטית ולא יציבה. יום לפני מותם, הפכו עיניהם ללבנות כמעט לגמרי.
ד"ר גנאדי גלינסקי, פרופ' אמריטוס בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, צייץ ברשת X: "השיגעון הזה חייב להיעצר לפני שיהיה מאוחר מדי. אני לא רואה שום תועלת בהדבקה מכוונת של עכברים מהונדסים. להיפך, אני יכול לראות איך דברים כאלו עלולים להשתבש".

גם פרנסואה באלו, מומחה לאפידמיולוגיה מהמכון לגנטיקה ביוניברסיטי קולג' בלונדון, תקף במילים חריפות את המחקר, וציין כי הוא "נורא" ו"לחלוטין חסר ערך מדעי". ב"דיילי מייל" צוין כי המדענים בבייג'ינג שביצעו את הניסוי קשורים לצבא הסיני.
לפני שנתיים נחשף כי באוניברסיטת בוסטון ביצעו ניסוי דומה בזן מהונדס של הקורונה שגרם למותם של 80% מעכברי הניסוי. באוקטובר 2022 הידק ממשל ביידן את הפיקוח על ניסויים שכאלה, בין היתר מחשש לדליפת הווירוסים הללו.
2 צפייה בגלריה
מעבדה בסין
מעבדה בסין
האם קיים חשש לדליפת וירוסים ממעבדות בסין? ארכיון
(צילום: chinahbzyg Shutterstock.com)
ראש ה-FBI כריסטופר ריי אמר בשנה שעברה כי להערכת הבולשת הפדרלית, מגפת הקורונה נגרמה "ככל הנראה" מדליפה במעבדה בעיר ווהאן שבסין. בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר ריי: "כבר זמן מה ה-FBI מעריך שמקורה של המגפה הוא בתקרית פוטנציאלית במעבדה בסין". בניגוד להערכת ה-FBI, סוכנויות אחרות בקהילת המודיעין בארה"ב מאמינות כי הנגיף התפשט בצורה טבעית ולא כתוצאה מדליפה ממעבדת הנגיפים בווהאן. ריי האשים את הממשל הסיני בניסיון להערים קשיים על ארה"ב, שמנסה לחקור את הסיבות למגפה העולמית. ריי אמר כי בייג'ינג "עושה כל שביכולתה" כדי לסכל את העבודה של וושינגטון ובעלות בריתה. נזכיר כי הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ נהג לכנות את הקורונה "הווירוס הסיני".