לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות עם דנה רון ופרופ' איתמר רז

אבנים בדרכי השתן הן בעיה שכיחה שעלולה לגרום לאי-נוחות משמעותית, ולהוביל לסיבוכים בהיעדר טיפול מתאים - מזיהומים ודימום ועד לבריחת שתן. בפרק הזה של "משחקי בריאות" סקרנו את הגורמים, התסמינים ואפשרויות הטיפול - מיציאה טבעית של האבן בשתן, ועד לריסוק האבן לאבק באמצעות סיב לייזר. והפעם עם ד"ר אבי רינגל, מומחה בכירורגיה אורולוגית - שגם מרסק את המיתוסים על "ריסוק חוץ-גופי".
באשר לאבחון, ציין ד"ר רינגל שכאשר אדם מתלונן על כאב, "אנחנו מעדיפים סי-טי פרוטוקול אבנים - כדי לתת לנו הערכה על גודל האבן או האבנים, המיקום, האם יש חסימה או אין חסימה של מערכת השתן, זה גם מאפשר לנו את השלב הבא, כלומר גם להחליט איך מטפלים, כי לא בכל מקרה צריך להכניס את המטופלים לחדר הניתוח. מגבלות הסי-טי הן הקרינה. אם מישהי אולי בהיריון אנחנו מוגבלים ולא נשלח אותה לעשות סי-טי".
מה לגבי אולטרסאונד? "אם יש אבן באמת גדולה, יאבחנו אותה גם באולטרסאונד, למרות שאנחנו לא אמורים להסתמך על אולטרסאונד".
משחקי בריאות
אבנים בדרכי השתן - גורמים, תסמינים וטיפול
20:56
מה ההמלצה שלך בטיפול באבן קטנה? איך אפשר להיפטר ממנה? "יש הגדרות רפואיות, לפי גודל האבן קובעים את הטיפול. אנחנו מחלקים את זה לאבנים עד ארבעה מ"מ ומארבעה מ"מ. היא נחשבת פיצקלה, אבל לא תמיד האבן יודעת את זה ואז היא יכולה בהחלט להציק ולהפריע אבל אבן מארבעה מ"מ עד שניים-שניים וחצי ס"מ ומעל. אנחנו מכנים אותן 'אבני יציקה'. זו אבן גדולה שתופסת נפח גדול מאוד בכליה".
למה אבן כזאת קטנה גורמת לכאב כה רב? "אם זה ארבעה מ"מ, האבן תופסת את כל הקוטר של השופכן (אותו צינור מהכליה לשלפוחית). מאידך, אנחנו אומרים למטופלים שאבן בת ארבעה מ"מ תיפלט בטווח של נגיד עד שלושה שבועות".
ד"ר רינגל, ממה נוצרות האבנים? "זה סיפור מורכב. יש שלושה גורמים עיקריים, האחד זה נוזלים (שתייה). בממוצע ממליצים להגיע לפחות לשני ליטרים נוזלים. שתייה מועטה בהחלט יכולה לגרום לאבנים, אבל לא כל מי ששותה מעט יהיו לו אבנים. יש מרכיב נוסף שהוא מלחים או מינרלים. ממליצים לאנשים להפחית במלחים, כי מלח מעודד את הגיבוש של האבן ויצירת אבן. הרכיב השלישי הוא גנטי: מחלות גנטיות או אחרות שיכולות לגרום לשינויים במבנה של הכליה, פגמים שמעכבים את הזרימה של השתן".
מדי שבוע אנו מפרסמים כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. אנחנו מארחים את מיטב המומחים - ומספקים לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים.