בעשורים האחרונים חלה ירידה חדה במספר האשפוזים של ילדים ישראלים עד גיל 14 בעקבות התקפי אסתמה: כך עולה ממחקר שנערך בבית החולים הדסה בירושלים בהובלת פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו, מנהלת יחידת ריאות ילדים בהדסה, ובהשתתפות ד"ר יואל רייטר ופרופ' איתן כרם מבית החולים ואנשי משרד הבריאות.
קראו עוד:
המחקר עוסק בשנים 1996 עד 2017, והוא מעיד על ירידה משמעותית במספר האשפוזים בכל קבוצות הגיל ובכל האזורים בארץ: מ-2.14 אשפוזים לכל 1,000 תושבים ב-1996 - ל-0.89 ב-2017. רוב הילדים שאושפזו היו בני שנה עד ארבע, ובקבוצה זו חלה גם הירידה המשמעותית ביותר במספר המאושפזים - מ-4.1 ב-1996, ל-1.96 ב-2017.
עוד עולה מהמחקר כי במחוז ירושלים נמצא השיעור הנמוך ביותר בישראל של ילדים שאושפזו בגלל אסתמה, וכי במחוז תל אביב חלה הירידה המשמעותית ביותר במספר האשפוזים. במחוזות חיפה, צפון ודרום נרשם מספר האשפוזים הגבוה ביותר.
2 צפייה בגלריה
"אם החולה מקבל טיפול מונע, יש סיכוי גבוה יותר שהוא לא יגיע לאשפוז", אומרת עורכת המחקר
"אם החולה מקבל טיפול מונע, יש סיכוי גבוה יותר שהוא לא יגיע לאשפוז", אומרת עורכת המחקר
"אם החולה מקבל טיפול מונע, יש סיכוי גבוה יותר שהוא לא יגיע לאשפוז", אומרת עורכת המחקר
(צילום: shutterstock)
"קיבלנו רושם שיש פחות ילדים שמתאשפזים בגלל אסתמה", אומרת פרופ' כהן-סימברקנו. "רצינו לבדוק את זה ובדקנו את נתוני האשפוז בכל הארץ במשך כ-20 שנה. חילקנו את הנתונים לשישה מחוזות, וראינו שאם אוספים את כל הנתונים יחד, מעלים שאכן יש ירידה משמעותית במספר האשפוזים בכל המדינה, כשהירידה המשמעותית ביותר היא בגילים הצעירים יותר. ראינו גם שרוב האשפוזים בגילים הצעירים הם של בנים, ובגילים המבוגרים יותר ראינו יותר בנות".
2 צפייה בגלריה
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו
פרופ' מאלנה כהן-סימברקנו. "בפריפריה יש יותר אשפוזים"
(צילום: אבי חיון)
אסתמה היא מחלת ריאות כרונית הפוגעת בילדים ובמבוגרים ומהווה גורם משמעותי לתחלואה ולתמותה בעולם. ברשימת גורמי הסיכון למחלה יש בעיות סביבתיות כגון זיהום אוויר וחשיפה לאלרגנים שונים, וכן גורמים גנטיים.
מה ההסבר לירידה במספר האשפוזים של הילדים? "אנחנו יודעים שיש טיפול אמבולטורי הרבה יותר טוב", אומרת פרופ' כהן-סימברקנו. "ניתן למנוע אשפוזים אם יש מעקב טוב אצל רופא בקופת חולים. סיבה נוספת היא ירידה בחשיפה לעישון"
מה ההסבר לירידה במספר האשפוזים של הילדים? "אנחנו יודעים שיש כיום טיפול אמבולטורי הרבה יותר טוב", אומרת פרופ' כהן-סימברקנו. "ניתן למנוע אשפוזים אם יש מעקב טוב אצל רופא בקופת חולים. אם החולה מקבל טיפול מונע, יש סיכוי גבוה יותר שהוא לא יגיע לאשפוז. סיבה נוספת היא ירידה בחשיפה לעישון: מ-2005 חלה ירידה מאוד משמעותית בהיקף העישון במקומות ציבוריים בארץ, וגם זה משפיע.
"המחקר שלנו העלה שבפריפריה יש יותר אשפוזים, ואפשר להסביר זאת בכך שבאזורים האלו יש פחות גישה לרופאים בקהילה".