בשיתוף PEACE NATURALS
השינוי התפיסתי לגבי הקנאביס מתרחש לאט, אבל הוא קורה ככל שמצטברות עוד ועוד הוכחות ליעילותו עבור אנשים עם מחלות שונות. כשמדובר בשימוש בקנאביס אצל ילדים, נראה שהקיר גבוה יותר והחרדות עזות יותר אבל גם הוא הולך ויורד, הולך ומתמתן, ככל שעוד ועוד ילדים עם לקויות שונות, שמקבלים קנאביס רפואי, מצליחים לסגל לעצמם חיים נורמליים יותר. אחד כזה הוא אורי.
לילך היא אמא של אורי (שם בדוי) ילד בן 8.5. "אורי הוא ילד אומנה שהגיע אלינו בגיל חצי שנה ומכיוון שאנחנו נמצאים באומנה חסויה אז אסור שיראו את הפנים שלנו", היא מסבירה.

פתאום בגיל 3

"אורי היה ילד רגיל ביחס לתנאים שבא מהם. בגיל 3 הוא התחיל לפתע לפרכס", מספרת לילך. "התחלנו בירורים, בדיקות ותרופות. הוא הפסיק לדבר והיה רוב היום זומבי - ישן בגן, ישן בבית ופרכס. הוסיפו לו עוד תרופה שגרמה לו לדיכאון והכל היה קשה – אפילו להתקלח היה מסובך, לאכול היה מאמץ".
5 צפייה בגלריה
השינוי הגיע מהר בזכות הקנאביס הרפואי. ציור של
השינוי הגיע מהר בזכות הקנאביס הרפואי. ציור של
אורי (שם בדוי)
אחרי שנה וחצי, בהן הוסיפו תרופות והורידו תרופות, אורי קיבל התקף פרכוס שנמשך 3.5 שעות. כשהתעורר לא היו לו יכולות כלל. "רואים ילד שכלוא בתוך עצמו ולא יכול להוציא כלום החוצה", אומרת לילך. בשלב הזה התחילו לשקול שימוש בקנאביס רפואי.
"לקחנו את הקנאביס כאופציה כי הבנו שהתרופות לא מיטיבות, הן רק מזיקות", היא מסבירה. קודם כל שללו את העניין מכל וכל אבל לילך התחילה לשלוח מיילים לרופאים, לספר את הסיפור של אורי ולהכריז שהיא מוכנה ללכת לכל רופא, "רק שיגידו לי שמוכנים לנסות לטפל", היא אומרת. "מצאנו רופאה שהסכימה לכך ובזכות הרשות למען הילד והרווחה קיבלנו רישיון תוך שבועיים. הטיפול התחיל עם הרופאה ועם הרבה מאד אומץ. התחלנו לאט-לאט לגמול את אורי מתרופות, עם ההבנה שהן רק מזיקות לו".
"עם הקנאביס ראינו פלאים. זה היה מאד מהיר ומאד מרגש", מספרת לילך על הפלא שקרה להם, "תוך שנה וחצי גמלנו אותו מכל התרופות והוא התפתח, ללא התקפים, ואז הגיעה רפורמת הקנאביס".
5 צפייה בגלריה
השינוי הגיע מהר בזכות הקנאביס הרפואי. ציור של
השינוי הגיע מהר בזכות הקנאביס הרפואי. ציור של
השינוי הגיע מהר בזכות הקנאביס הרפואי. ציור של אורי

רגרסיה ושמה רפורמת הקנאביס

"כבר 3 וחצי שנים אני מנסה להבין איך הצליחו לדפוק דבר כל כך טוב", היא אומרת ומסבירה איך זו השפיעה: "אני לא יכולה להגיד שלאורי יש רצף טיפולי כי אין לו וזה הכל בגלל הרגולציה, שנתנה סטיית תקן לא הגיונית בקנאביס, בטח לא בטיפול בילדים. הטונים שלו תוקפניים, הם לא מינוריים ונעימים. יש עליות וירידות".
לילך מסבירה שעם הקנאביס אורי יהיה יציב יותר. "הוא לא יהיה נדנדה, הוא יהיה יציב. הוא יוכל לגעת במרקמים, שהיום מרתיעים אותו וסף החרדות שלו יירד. צריך לזכור שהקנאביס עוזר לכל כך הרבה דברים ולכל כך הרבה ילדים - אפילפטיים ואוטיסטים, עם אספרגר. לראות את העוול שנעשה להם תוך זמן קצר, זה קורע לב כי אלה ילדים שלא יכולים להגיד: 'רע לי', משהו לא עובד פה".
5 צפייה בגלריה
שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)
לילך לא מאמינה שמישהו חשב לעומק על הדברים. "כשרואים את הנזק הזה מול העיניים אתה לא יכול להיות אנטי כי אתה לא יכול להגיד משהו רע כשאתה רואה ילד שלא דיבר, שעשה צרכים על עצמו, שהסתובב עם מוצץ, כשפתאום הוא הולך, משחק ומדבר, אתה לא יכול להיות נגד".
לילך חושבת שאורי שינה את הדעה על הקנאביס להרבה מאד אנשים. "החלום שלי שהוא יהיה מאושר, שיצליח להיות עצמאי ושיהיה מאוזן כי הוא מהמם", היא אומרת באהבה גדולה.

מחקר ישראלי: טיפול בקנאביס רפואי מפחית תדירות פרכוסים

מחקר ישראלי בחן במהלך של ארבע שנים כיצד משפיע טיפול בעזרת שמן קנאביס רפואי על ילדים הסובלים מאפילפסיה. קבוצת הביקורת מנתה 74 חולים בין הגילים שנה ועד 18, עם אפילפסיה עמידה בפני שבע סוגי תרופות מסורתיות נגד אפילפסיה. כל המשתתפים במחקר קיבלו טיפול בשמן קנאביס רפואי למשך שלושה חודשים לפחות (כשהממוצע היה ששה חודשים).
המחקר התבצע בעזרת תיעוד קליני של ביקורים בארבעה מרכזי טיפול באפילפסיה בילדים בישראל ושיחות טלפון עם ילדים ובני נוער הסובלים מאפילפסיה. המרפאות שהשתתפו במחקר מטפלות באלפי חולים עם אפילפסיה, כולל חולים רבים הסובלים מהמחלה באופן קשה. הטיפול בקנאביס רפואי בקרב משתתפי המחקר הוצע על ידי הרופאים המטופלים, ורק לאחר שהמטופלים טופלו ב-5-7 סוגי תרופות שלא הביאו להקלה. נוירולוג ילדים עקב אחר המטופלים במהלך המחקר בכל מרפאה.
5 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי כאב
קנאביס רפואי כאב
(צילום: shutterstock)

כיצד טיפול בשמן קנאביס רפואי מקל על חולי אפילפסיה?

CBD, אחד המרכיבים הכימיים המוכרים ביותר בקנאביס, הוא בעל תפקיד משמעותי במערכת העצבים המרכזית של הגוף. על פי ד"ר מיכל צדוק, מעורכות המחקר, "הטיפול באמצעות שמן קנאביס מסייע בהפחתת מספר הפרכוסים, משכם, עוצמתם ובמקרים מסוימים אפילו מוביל לעצירה מוחלטת שלהם".
הטיפול בשמן קנאביס רפואי אינו עומד כרגע בפני עצמו, ויש לשלב אותו עם טיפול תרופתי מסורתי, מדגישה ד"ר צדוק, ומוסיפה כי "הטיפול המשולב מגדיל את הסיכוי למניעת החמרה של המחלה ועל כן חשוב להתמיד גם בנטילת הטיפול התרופתי במקביל לשימוש בשמן הקנאביס."
5 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי כאב
קנאביס רפואי כאב
(צילום: shutterstock)

ירידה של יותר מ-50% בתדירות התקפי האפילפסיה

ממצאי המחקר הראו שיותר מ-30% מהמטופלים הראו תגובה ברורה לטיפול שהתבטאה בירידה של יותר מ-50% בתדירות התקפי האפילפסיה. בנוסף, בקרב -10% מהמטופלים הושגה שליטה מלאה בהתקפים.
לצד התוצאות המבטיחות, נצפו גם תופעות לוואי בקרב כ-10% מהמשתתפים שחוו החמרה בהתקפים ולכן הטיפול בהם בשמן קנאביס רפואי, הופסק. עם זאת, בחלק מן הילדים נצפו גם תופעות לוואי חיוביות, כמו שיפור בערנות, בתיאבון, באינטראקציה ובאיכות שינה.
עורכי המחקר הסיקו מתוצאות המחקר כי לאור העובדה שמדובר בקבוצה של ילדים חולים מאוד, שרובם סובלים מלקויות התפתחותיות קשות, ההשפעות החיוביות של הטיפול בקנאביס רפואי עולה על ההשפעה השלילית. לכן, טוענים עורכי המחקר, באוכלוסייה מתאימה, יש לבדוק את השפעת שמן הקנאביס על הילדים, תוך הקפדה להמשיך ולטפל בילדים בשתי תרופות נוגדות פרכוסים נוספות, לפחות.
עוד מדגישים עורכי המחקר כי יש צורך במחקרים נוספים בנושא על מנת ללמוד עוד על היכולת של הקנאביס הרפואי להקל על ילדים הסובלים מאפילפסיה קשה, וזאת כדי שניתן יהיה להתאים עבורם את הטיפול היעיל ביותר, בהווה ובעתיד.
*מוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 08:10, 30.03.22