ישראלים אוהבים כושר, וגם מוכנים לשלם עליו לא מעט. אך האם הדרך לאימון כושר מספק בהכרח עוברת דרך הארנק? בין אם המטרה היא ירידה במשקל, העלאת מסת שריר, פיתוח יכולות כוח או אפילו גמישות, קיימות לא מעט אלטרנטיבות חינמיות. בפארקים, בבית, בשכונה או אפילו מול מסך המחשב או הסמארטפון.
4 צפייה בגלריה
אישה עושה כושר בחוץ
אישה עושה כושר בחוץ
לא חייבים לשלם על כושר. אימון בפארק
(צילום: shutterstock)

אימוני כושר ביוטיוב

הקורונה אמנם נראית כמו זיכרון רחוק, אך ההשפעות שלה על תחום הכושר כאן כדי להישאר. בהתאם לכך, לא רק עבודה מהבית הפכה לדבר שבשיגרה מאז 2020, אלא גם אימוני כושר המתבצעים דרך מסך המחשב, לרוב באמצעות הרשת החברתית הפופולרית לתכני וידאו – יוטיוב.
מאימון התנגדות מסורתי המבוסס על משקל גוף, עד לאימוני יוגה, קרדיו, היט, פילאטיס ואפילו היפ הופ – ביוטיוב תוכלו למצוא כל אימון כושר אשר עולה בדעתכם – והכל בחינם. עם כל כך הרבה אופציות מגוונות כל אחד יוכל למצוא אימון שהוא מתחבר אליו ויוכל להתמיד בו בהצלחה: ניתן לבחור בין אימונים ארוכים לקצרים, רמות עצימות משתנות, קבוצות שרירים שונות ואפילו אימונים העושים שימוש באביזרים מיוחדים לאימונים אשר לא דורשים דבר מלבד מגבת ובקבוק מים.
כמובן שגם כאן משפיעני הרשת אינם נפקדים. מחפשים להתחיל יוגה? בקרו בעמוד המצליח של אדריאן יוגה. פילאטיס? זה העמוד בשבילכם. אולי דווקא שיעורי ריקוד בסגנון סטודיו? העמוד של 305 Fitness מחכה לכם. וכמובן שגם לא צריך ללכת רחוק: ניתן ליהנות מתכני כושר כחול-לבן כמו עמוד היוטיוב של מאי מור או האחים לויס הישראלים.

וכמובן שאפשר גם כאן. אימוני כושר חינמיים בערוץ הכושר:
"יוטיוב בהחלט יכול לעזור לכל מי שרוצה להתחיל להתאמן ולהיכנס לשגרה חדשה", אומרת מאי מור, בעלת ערוץ הכושר המצליח המונה יותר מ-40,000 מנויים. "זה מאוד נוח וזמין, חוסך לא מעט כסף והכל מתבצע בזמן שלכם. זה יתרון ענק".
באשר לשאלה האם זה מתאים לכל אחד, מסבירה מור כי כל עוד מדובר באימון כושר סטנדרטי אין כל חשש. "בימינו אנשים לומדים לעשות דברים הרבה יותר מסובכים דרך יוטיוב מאשר כושר. באימונים אנחנו קרובים לקרקע, הסיכונים פחות גדולים. כמובן שחשוב מאוד להיות כנים עם רמת הקושי ולמצוא מאמן שמעביר את התרגיל באופן נהיר עם דגשים נכונים. באופן כללי, חשוב להתאים את האימון לרמת היכולת האישית".
ומה לגבי אלו הטוענים כי אימון כושר על מסך מחשב או טלוויזיה מועד לחוסר התמדה? גם על זה מור חולקת. "אימון מול היוטיוב חוסך לא מעט זמן – משאב מאוד מאוד יקר ככל שהחיים שלנו מתקדמים. היכולת לבצע את האימון בזמן שנוח לך תורמת מאוד למוטיבציה. כמובן שחשוב גם שיהיה מאמן זמין שעונה על שאלות בערוץ ומתקשר עם העוקבים שלו. לי ולעוקבות שלי יש קשר מאוד מאוד אישי. הן אפילו מספרות לי על ההיריונות שלהן לפני הבעלים".
4 צפייה בגלריה
אישה עושה כושר בבית
אישה עושה כושר בבית
להתאמן בבית בזמן הכי מתאים לך
(צילום: shutterstock)

טיקטוק

אי אפשר שלא לדבר על דרכים לעשות כושר ללא עלות מבלי להזכיר את טיקטוק, שגם היא יכולה לעזור לכם להגיע למטרות הכושר שלכם ללא בעיה. עם זאת, כאן הגישה מעט שונה.
יוטיוב מאפשרת לצפות באימוני כושר באורך מלא, ואילו טיקטוק כולה מבוססת על סרטונים קצרים באורך של לא יותר מדקה וחצי, וגם סרטוני הכושר בהתאם. במילים אחרות: יותר אימונים קצרים ותמציתיים ופחות הסברים מקיפים. מסיבה זו השימוש בטיקטוק לתחזוק שגרת הכושר מתאים יותר למי שכבר יש לו בסיס מסוים מאשר מתאמן מתחיל.
מעבר לכך ודומה ליוטיוב, טיקטוק עמוסה עד אפס מקום במשפיענים בעלי ותק עם קהל לקוחות נאמן שישמחו לתת לכם השראה, טיפים, רעיונות לאימונים חדשים ולעודד את המוטיבציה שלכם. כל מה שצריך זה פשוט לבחור את המשפיען הנכון, או לחילופין להיעזר בהשאטגים המתאימים, למשל: workout, #fitness#. משם כבר תוצפו בלא מעט רעיונות חדשים.
מחפשים אימון רגליים מקורי? טיפים לצריכת חלבון? או אפילו רעיונות איך לקום מהספה כשקשה? שם תמצאו הכל. להתחלה תוכלו להיכנס ולהתרשם מהחשבונות עמוסי הלייקים של Demi Bagby ,Anthoni Lokhorst ו-ULISSESWORLD. משם כבר הכל פתוח.



אפליקציות כושר

אם אתם מחפשים כלי אפקטיבי שיעזור לכם להגיע בהצלחה אל מטרות הכושר שלכם, יכול להיות שהוא נמצא במרחק טאפ אחד מהסמארטפון שלכם. למצוא מוטיבציה לאימונים יכול להיות דבר לא פשוט ללא הדרכה מתאימה או פידבק חיובי מגורם חיצוני. אפליקציות הכושר באות לפתור את הבעיה הזאת ומספקות גם על הדרך מגוון ענק של אימונים והמון מידע איכותי.
השימוש באפליקציות השונות מאפשר להתאים את אימון הכושר המדויק לצרכים האישיים שלכם. ניתן לקבוע את סוג האימון (היט, כוח, אירובי), משכו, רמת העצימות ועוד מגוון משתנים נוספים. בעוד חלק מאפליקציות הכושר דורשות דמי מינוי חודשיים, ברובן ניתן למצוא גם גרסא בסיסית אשר בהחלט מספקת את הסחורה.
חשוב לזכור כי לכל אפליקציה היתרונות והחסרונות שלה. החוכמה היא למצוא את זו שתשרת את המטרות שהצבתם לעצמכם באופן הטוב ביותר. זה אולי ידרוש מעט ניסוי וטעיה, אך מצד שני זה לא יעלה לכם כסף.
בין האפליקציות החינמיות המומלצות ניתן למצוא את Caliber שתעזור לכם לשדרג את אימון ההתנגדות עם מגון ענק של תרגילים ותוכניות אימון, Nike Run Club המוכרת והידועה לרצים, Sweat המיועדת לקהל הנשים ו- AllTrails המוקדשת כולה לאימוני חוץ.

מתקני כושר שכונתיים

אחד השינויים המבורכים של השנים האחרונות הוא הופעתם של מתקני הכושר העירוניים בפארקים ובגנים הציבוריים. היום ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום שכונה, והם בהחלט מאפשרים לבצע אימון כושר שלא נופל מכזה המתבצע בין קירות המכון או אולמות הסטודיו. רק העיפו מבט בכל חובבי ה-Calisthenics, המבלים את רוב זמנם על הברזלים ותבינו כי יש דברים בגו.
מעבר לעובדה כי הוא נגיש לכל אדם החפץ להתאמן בכל שעה ביום, אימון על מתקני הכושר השכונתיים מתבסס על תרגילי משקל גוף וככזה מאפשר עבודה על שרירי הליבה ומקטין את הסיכון לפציעות שונות הנובעות מהרמת משקלים כבדים או שימוש בטכניקה לא נכונה.
מעבר לכך, הוא מספק אלמנט חברתי אשר לא ניתן למצוא באימוני כושר ביתיים, למשל. אם פעם חדרי כושר נחשבו למוקד חברתי, הרי שהיום זהו תורם של גינות הכושר. בנוסף לזאת, לאימון באוויר הפתוח מגוון יתרונות משל עצמו. רק אל תשכחו לשים קרם הגנה אם אתם מתאמנים ביום.
4 צפייה בגלריה
מתקני כושר. תוספת מבורכת לנוף השכונתי
מתקני כושר. תוספת מבורכת לנוף השכונתי
מתקני כושר. תוספת מבורכת לנוף השכונתי
(צילום: shutterstock)

פעילויות חינמיות עירוניות

המודעות הגדולה לאורח חיים פעיל המאפיינת את זמננו לא פסחה גם על הערים השונות בישראל. ולראיה – בכל עיר תוכלו למצוא מגוון פעילויות ספורטיביות המוצעות חינם לקהל הרחב. האפשרויות הן רבות, החל מאימוני כושר לגיל השלישי, שיעורי סטודיו שונים דוגמת יוגה, זומבה ופילאטיס, טורנירי אליפויות ועוד.
בעוד ישנן פעילויות עונתיות המסתיימות לאחר תקופת זמן מסוימת, ישנן גם פעילויות קבועות הנערכות במשך כל חודשי השנה, המאפשרות התמדה בשגרת כושר פעילה. לרוב תוכלו למצוא את כל הפרטים באתרי האינטרנט הרשמיים של הערים.
עיריית ירושלים למשל, מציעה שיעורי יוגה, זומבה ופילאטיס ללא עלות המתקיימים במתחם התחנה במספר ימים קבועים במהלך השנה. בנוסף מתקיימת בעיר פעילות כדורגל הליכה המיועדת לגיל השלישי ב-4 שכונות בעיר, וטורניר אליפות בקטרגל לילדי בתי הספר היסודיים.
ומה קורה צפונה משם? גם בחיפה עורכים בחודשי הקיץ פעילויות ספורט חינמיות הפתוחות לקהל הרחב במקומות משתנים ברחבי העיר. בין הפעילויות השונות ניתן למצוא עיצוב דינמי, טאי צ'י, פילאטיס ויוגה.
כמובן שגם במקרה של העיר ללא הפסקה הלא היא תל אביב שומרים על קצב גבוה בכל הקשור לתחום הכושר. מעבר למתקני ומגרשי ספורט ושבילי הליכה ורכיבת אופניים רבים הפזורים ברחבי העיר לרשות הקהל הרחב, גם כאן תושבי העיר זכאים ליהנות מאימוני כושר חינמיים המתקיימים במקומות שונים ברחבי העיר כמו יוגה, פילאטיס, אימון פונקציונלי ועוד. גם חובבי האקסטרים יכולים לחסוך את הביקור במתחמי הנינג'ה לטובת פעילות חינם באתרי הנינג'ה הקיימים ברחבי העיר.