בית החולים בילינסון דיווח הערב (שבת) על החמרה במצבו של המטופל בן ה-26 שנדבק באמבה נגלריה פאולרי המוכרת גם בשמה "אמבה אוכלת מוח", כפי שדווח לראשונה ב-ynet. נשקפת סכנה לחייו והצוות הרפואי בבית החולים ממשיך להילחם על חייו.
הצעיר אושפז ביום שלישי בבית חולים השרון עם תסמיני חום, כאבי ראש והקאות כשהוא בהכרה מלאה. מצבו התדרדר במהירות והופיעו תסמינים נוירולוגיים. בבית החולים השרון ביצעו סדרת בדיקות מהירה ומקיפה והגיעו לאבחנה הנדירה שבעקבותיה הועבר ביום רביעי לבית החולים בילינסון, שם אושפז בטיפול נמרץ במחלקה הנוירוכירורגית.
1 צפייה בגלריה
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
האמבה נגלריה פאולרי חיה במים מתוקים ועלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני
(צילום: shutterstock)
זה המקרה השני אי-פעם שמאובחן בישראל. האמבה זוהתה בבתי החולים השרון ובילינסון בפרק זמן קצר ביותר של 48 שעות, והדבר איפשר לרופאים להעניק טיפול ממוקד בבעיה, אך מצבו כאמור החמיר. המחלה נחשבת לנדירה וסיכויי ההחלמה נמוכים ביותר. התסמינים כוללים חום, בחילות והקאות, כאבי ראש וצוואר נוקשה. רוב הנדבקים מתים בתוך 10-5 ימים מהופעת התסמינים וסיכויי ההישרדות מוערכים ב-10% בלבד.
לפני שנתיים נפטר גבר בן 36 ללא מחלות רקע בגלל דלקת מוחית שנגרמה מהאמבה הזו שנמצאת במים מתוקים, שלוליות, או במקורות מים עומדים מסוגים שונים. המקרה הקודם והראשון אי פעם בישראל, שנגמר במוות, אובחן במרכז הרפואי צפון (פוריה). בארצות הברית מאובחנת המחלה בשכיחות של 10 מקרים בשנה בממוצע. צפו: כיצד הגיבו מטיילים בכינרת וראש העיר טבריה למקרה הנדיר:
המטיילים ממשיכים להגיע לחוף גיא בכינרת, ראש העיר טבריה תוקף את משרד הבריאות
(צילום: אביהו שפירא)

לפי הודעת משרד הבריאות, "גבר תושב מחוז המרכז ללא מחלות רקע לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים".
חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של משרד הבריאות מצאה כי ככל הנראה הצעיר נדבק בחוף גיא בכינרת. משרד הבריאות ביצע בדיקה תברואתית בבריכות בחוף גיא, ונמצא כי התנאים התברואתיים שם תקינים ובדיקות המים הראשוניות (בדיקת רמת כלור, עכירות המים וחומציות) תקינות.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
ד"ר תמר גוטסמן, מנהלת השירות למחלות זיהומיות בבתי החולים בילינסון והשרון, שאיבחנה את האמבה במהירות רבה, אמרה ל-ynet כי "ההדבקה בנגלריה מתרחשת במהלך צלילה במאגר מזוהם או כאשר ניתזים מים מזוהמים לריריות האף. האמבה חודרת מריריות האף לעצב ההרחה ומשם למוח וניזונה מתאי המוח. הנגלריה אינה שורדת בתנאי מליחות - ריכוז של 1% נתרן ויותר הורג אותה. גם במים מתוקים המחלה נדירה ביותר ומבין נחשפים רבים רק מעטים מאוד נדבקים".
עוד אמרה כי חולים שנדבקו באמבה מטופלים באמצעות שילוב של תרופות נגד פטריות, טפילים ואנטיביוטיקה במתן תוך ורידי ו/או מוחי יחד עם ניקוז נוזל שדרה במקרים של יתר לחץ תוך-גולגולתי ומניעת בצקת מוחית.