בשיתוף אסטרהזניקה וחברת MSD
"אני אוהבת את החיים והחיים אוהבים אותי. אני יודעת שאני יוצאת למסע על החיים שלי ובמסע הזה אני מנצחת את המחלה הארורה הזאת". אלו הן רק שתי שורות מתוך פוסט מרגש של ליאת גנני, (52), מחיפה, שפורסם בימים האחרונים ברשת החברתית וזכה לתגובות רבות. גנני היא סייעת בגן ילדים, אימא לשלושה ילדים, שבשנים האחרונות גם הפכה לסבתא.
ליאת מספרת שהיא תמיד הייתה מודעת לגוף שלה ועסקה בפעילות גופנית, אבל בפברואר האחרון היא החלה להרגיש לא טוב. בהתחלה היו אלו תחושות צריבה קלה בשתן. כשפנתה לרופאת המשפחה היא קיבלה טיפול באנטיביוטיקה והפניה לרופא נשים. במסגרת בדיקת אולטרסאונד, התגלתה ציסטה (חלל המתמלא בנוזל) בגודל 6 ס"מ בשחלה. הרופא ניסה להרגיע את גנני והסביר שייתכן ותסמינים אלו הם חלק מתופעות המאפיינות את גיל המעבר. אבל באותו הלילה ליאת התקשתה להירדם מרוב כאבים, ולמחרת בבוקר ניגשה שוב לרופאת המשפחה.
בקופת החולים, הרופאה הבחינה שהבטן שלה מתנפחת. ליאת ביצעה בדיקת אולטרסאונד נוספת לאחר כמה ימים, ושם התגלה שהציסטה תפחה כבר ל-12 ס"מ. באותו הרגע, ליאת נשלחה לבית החולים, ולאחר סדרת בדיקות התגלה כי לא מדובר בציסטה אלא בגרורות של גידול סרטני בשחלה, ועליה לעבור ניתוח מיידי.
2 צפייה בגלריה
ליאת גנני
ליאת גנני
יוצאת למלחמה על החיים שלי. ליאת גנני

"המחלה המתגנבת"

סרטן השחלות הוא הגידול הממאיר החמישי בשכיחותו בקרב נשים וגורם התמותה הראשון מבין גידולי מערכת המין הנשית. סרטן השחלות מכונה גם ה"מחלה המתגנבת", זאת בגלל הקושי באיתור המוקדם שלו. התסמינים של המחלה אינם ייחודיים רק לסרטן השחלות והם כוללים בין היתר נפיחות, בחילות, אי נוחות בבטן, גזים, איבוד התיאבון ועליות או ירידות לא מתוכננות במשקל. למרבה הצער, טרם נמצאה שיטה מהימנה מספיק לאבחון מוקדם, ומשום כך אחוזי התמותה מסרטן זה גבוהים יחסית.
בנוסף, קיים גם קשר תורשתי שעלול להגביר את ההסתברות לתחלואה של סרטן השחלות. בישראל, אחת מארבעים נשים ממוצא אשכנזי מלא היא נשאית של גן BRCA1/2 פגום. כ-40% מהנשאיות של BRCA1 צפויות לחלות בסרטן השחלות, וכך גם כ-15% מהנשאיות של BRCA2, לעומת 1.2% מאוכלוסיית הנשים הכללית. בסל הבריאות בישראל כל אישה ממוצא אשכנזי זכאית לבצע בדיקת נשאות של מוטציה בגן BRCA ובמידה ונמצאה נשאית למוטציה והיא סיימה את הליך הילודה יומלץ לה להסיר את השחלות על מנת להקטין את הסיכון לתחלואה.
בנוסף, נמצא כי שכיחות המחלה קשורה גם לכמות ההריונות, תזמונם בחיי האישה ונטילת גלולות. מיעוט הריונות והריון ראשון בגיל מאוחר מעלים את הסיכון לסרטן שחלות, ולעומת זאת מספר רב של לידות ונטילת גלולות מקטינים את הסיכון. חשוב לציין שאמנם סרטן השחלות הוא סרטן אלים וקשה לאבחון מוקדם, אך בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית ופותחו מספר תרופות חדשות לטיפול במחלה.
לאחר שליאת הגיעה לבית החולים, היא עברה שני ניתוחים שנמשכו תשע שעות. בהתחלה, הרופאים ביצעו פרוצדורה כירורגית יחסית פשוטה שנועדה להסיר את הבלוטות הנגועות. לאחר מכן, ניגשו להוציא את הגידול עצמו ובמהלך הניתוח כל צוות המחלקה טיפל בה. למרות הקושי, ליאת אסירת תודה לרופאים, בבית החולים רמב"ם, שלהם היא קוראת "מלאכים בלבן". כעת לאחר הניתוח היא מגיעה לבית החולים פעם בשלושה שבועות ובמסגרת הביקור היא מבצעת ספירות דם ומקבלת טיפולים ביולוגיים וכימותרפיים.
2 צפייה בגלריה
ליאת גנני
ליאת גנני
ליאת גנני. שומרת על אופטימיות
למרות הקושי העצום בהתמודדות עם המחלה, גנני מעידה שהיא שומרת על אופטימיות. בעקבות הכימותרפיה היא נאלצה להיפרד מהשיער שלה, אך היא החליטה לחבוש פאה שנראית טבעית לחלוטין. "אמנם הייתי בשוק בהתחלה, אבל בזכות המשפחה אני מצליחה לעבור את כל המסע הזה", היא מעידה.
זו לא הפעם הראשונה שהסרטן פוקד את המשפחה. לפני מספר שנים אמה של ליאת חלתה בסרטן ריאות ולמרבה השמחה היא החלימה לחלוטין. "אמא שלי גיבורה. ראיתי את ההתמודדות שלה ואני לומדת ושואבת ממנה את ההשראה והכוחות להתמודדות שלי".
ליאת החליטה שהיא חייבת לשתף את המסע שלה עם כל מי שיכול לשמוע וחשוב לה שכמה שיותר נשים, בעיקר נשים צעירות, ישמעו את הסיפור שלה ויהיו מודעות לתסמינים של סרטן השחלות. במסגרת העלאת המודעות ליאת גם הרצתה פעמיים במסגרת האגודה למלחמה בסרטן. "אני עושה את זה בעיקר כדי להעביר מסר לנשים או לגברים שנמצאים במצבי ומתקשים לעכל את הבשורה. אני רוצה שידעו שאני כאן כדי לעזור", אומרת ליאת. "אומנם המסע שלי להחלמה עדיין לא הסתיים, אבל אני ממשיכה בכל הכוח, מוקפת באנשים טובים, בעל שתומך וילדים שבאמת עושים הכול בשבילי. חשוב לי שידעו שאפשר להצליח בהכול, אם רק יש בכם את האמונה השלמה שאת או אתה יכולים לעבור כל משבר בחיים. פשוט צריך להאמין".
שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אסטרהזניקה וחברת MSD