שנתיים אחרי שנכנסה הקורונה לחיינו, ובדיוק כשנראה שלמדנו לחיות איתה בשקט יחסי, אנחנו נאלצים לעשות היכרות עם מחלה, לא חדשה אמנם, אך כזו שלא הייתה מוכרת לרובנו עד החודש האחרון – אבעבועות הקוף.
מחלות ובעיות בריאות שונות ומשונות פוקדות את בני האדם, רובן מוכרות והטיפול בהן ידוע, אבל ישנן גם כמה תסמונות מוזרות שאתם כנראה לא מכירים. על כמה מהמצבים הרפואיים החריגים האלה שמעתם? הנה שש מהתופעות, שלמרבה המזל נחשבות לנדירות.
קראו עוד:

1. תסמונת הראש המתפוצץ

תארו לעצמכם כי תוך כדי שינה אתם מתעוררים מקול פיצוץ ש"קורע" לכם את הראש. למרות שזה נשמע כואב, לא מרגישים את הכאב בפועל, אלא רק שומעים רעש חזק בתוך הראש. מדובר בהפרעת שינה נדירה, שהסובלים ממנה מדמים ושומעים רעשים חזקים בראשם - קולות ירי, רעמים, זיקוקים, צעקות, אך גם קולות של דלתות חורקות או נטרקות.
6 צפייה בגלריה
תסמונת הראש המתפוצץ
תסמונת הראש המתפוצץ
למרות שזה נשמע כואב, לא מרגישים את הכאב בפועל. תסמונת הראש המתפוצץ
(צילום: Shutterstock)
הזמן השכיח ביותר שבו רעשים אלו מתרחשים הוא כאמור במהלך השינה. ברוב המקרים, הצליל יימשך רק כמה שניות, אבל הרעשים יכולים להיות ממושכים יותר. תסמונת הראש המתפוצץ הינה נפוצה ביותר בקרב נשים מעל גיל 50 הנמצאות במצבי מתח או עייפות, אך היא מתרחשת גם בקרב גברים צעירים.
חשוב לציין כי לא מדובר בתופעה מסכנת בריאות, למרות שהיא עלולה ליצור חשש בקרב החווים אותה ולהדיר שינה מעיניהם מרגע ההתרחשות. עד כה החוקרים עדיין לא הבינו מדוע אנשים מסוימים חווים זאת ואחרים לא.

2. תסמונת המבטא הזר

תסמונת המבטא הזר היא מצב בו אדם מדבר במבטא שונה, כך שלפתע הוא נשמע כאילו נולד בארץ אחרת. בתסמונת זו ישנו נזק בחלק במוח שאחראי על תיאום הדיבור. הנזק יכול להיגרם משבץ מוחי או מפגיעה מוחית טראומטית, כאשר המום המוחי שמתפתח גורם לאדם שסובל ממנו להישמע כאילו הוא רכש מבטא זר.
המצב הרפואי הזה תואר לראשונה בשנת 1907 על ידי נוירולוג צרפתי בשם פייר מארי, אך מקרה זכור נוסף דווח על ידי נוירולוג נורווגי, שסיפר כיצד שנת 1941 אישה צעירה ילידת נורבגיה, שנפגעה מרסיס בראשה מההפצצות במהלך מלחמת העולם השנייה, החלה לדבר במבטא גרמני חזק, עד כדי כך שהופנו אליה דברי שטנה ונאצה שכוונו נגד הגרמנים.
המחלה תועדה מאז ברחבי העולם (בעיקר ברחבי אירופה וצפון אמריקה), עם שינויי מבטא מיפנית לקוריאנית, מאנגלית בריטית לצרפתית, מאנגלית אמריקאית לאנגלית בריטית ומספרדית להונגרית. בנוסף, היו מספר מחקרים שהראו כי גם הפרעה פסיכיאטרית או פסיכולוגית, ללא נזק נוירולוגי, עלולה לגרום לתסמונת זו.
מדובר במצב נדיר לו אין תרופה - כשרוב הרופאים ממליצים על ריפוי בדיבור לתיקון המבטא.
(תסמונת המבטא הזר בתוכנית "60 דקות" באוסטרליה)


3. תסמונת איש העץ

יצורים חיים שנראים כמו עצים מוזכרים באגדות או בסרטים, אך ישנו מצב רפואי אמיתי שגורם לעור של החולים בו להיראות כקליפות גזע עץ. כזו היא תסמונת איש העץ - הפרעה שנגרמת על ידי וירוס הפפילומה בשילוב עם נטייה לפיתוח גידולי עור ממאירים, שמחריפים עם החשיפה לשמש ונראים ממש כמו קליפות גזע עץ.
6 צפייה בגלריה
תסמונת איש העץ
תסמונת איש העץ
תסמונת איש העץ
(צילום: EPA)
הרופאים פליקס לבנדובסקי ווילהלם לוץ תיעדו אותה לראשונה בשנת 1921. אומנם הגידולים הללו אינם מידבקים והרופאים יכולים להסיר אותם בניתוח, אך הם עלולים לצמוח שוב. בנוסף, היבלות קשורות בסיכון גבוה יותר לסרטן העור. התסמונת הנדירה הזו מופיעה בעיקר בין הגילים שנה עד 20, אך ייתכנו מקרים גם בגילים מאוחרים יותר. כן נמצא שלסובלים ממנה יש בעיה בוויסות האבץ בגוף.
תקוות החוקרים היא להבין טוב יותר את המנגנון הגנטי של המחלה, על מנת למצוא בעתיד דרכים יעילות יותר בהן ניתן יהיה לרפא אותה אצל החולים ולמנוע אותה בקרב נשאים של המוטציה.

4. תסמונת איש הזאב

עוד הפרעה גנטית שייתכן כי טרם שמעתם עליה ונראית כאילו נלקחה מסרט אימה, הינה תסמונת איש הזאב, הידועה גם בשם היפרטריכוזיס. מצב זה, שהתגלה במאה ה-16, גורם לצמיחת שיער שופע על פניו וגופו של הלוקה בה. התופעה נפוצה בקרב נשים וגברים בכל הגילים במידה שווה, אך מדובר בתסמונת תורשתית נדירה, עד כדי כך שיש רק כ-50 מקרים ידועים בעולם.
6 צפייה בגלריה
תסמונת איש הזאב
תסמונת איש הזאב
50 מקרים ידועים בעולם. תסמונת איש הזאב
(צילום: guinnessworldrecords.com)
לחלק מהסובלים מהמחלה יש שיער בכל הגוף והם נראים כמו אנשי זאב, בעוד שלאחרים יש רק נקודות שעירות על פניהם או באזורים אחרים בגופם. תסמונת איש הזאב עלולה להופיע בלידה או להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים, היא איננה מסכנת חיים, אך גורמת לגירוי או לאי נוחות ומן הסתם לקשיים חברתיים ואף לנידוי חברתי, כפי שכבר קרה בעבר. כדי לטפל בתסמונת ניתן לעבור ניתוח להסרת שיער בלייזר, טיפול שעשוי להועיל במקרה זה.
6 צפייה בגלריה
תסמונת איש הזאב
תסמונת איש הזאב
תסמונת איש הזאב עלולה להופיע בלידה או להתפתח בשלב מאוחר יותר בחיים
(צילום: ויקיפדיה)


5. תסמונת אליס בארץ הפלאות

תסמונת אליס בארץ הפלאות, שמוכרת גם כ"ראיית/הזיית ליליפוט" (על שם הארץ מהספר גוליבר) היא מצב נוירולוגי נדיר המשפיע על תחושת הזמן ועל דימוי הגוף. הלוקים בתסמונות חווים את גופם בממדים קטנים או גדולים ביחס למציאות ואף מדמיינים את הגוף כקטן, גדול או מרוחק בהשוואה לעצמים שמסביב.
6 צפייה בגלריה
תסמונת אליס בארץ הפלאות
תסמונת אליס בארץ הפלאות
מצב נוירולוגי נדיר המשפיע על תחושת הזמן ועל דימוי הגוף. תסמונת אליס בארץ הפלאות
(צילום: Shutterstock)
המצב הרפואי, שנקרא על שם סיפורו המפורסם של לואיס קרול, מופיע בדרך כלל אצל ילדים צעירים בגילים חמש עד עשר או בקרב הסובלים ממיגרנה, אפילפסיה ואף גידולים באזור המוח. למרבה הצער אין טיפול לתסמונת, שתוארה לראשונה בשנת 1952 על ידי ד"ר קארו ליפמן, נוירולוג מקליפורניה. היא קיבלה את כינויה שלוש שנים מאוחר יותר על ידי הפסיכיאטר האנגלי ג'ון טוד, על שמה של אליס, שחוותה בספר גדילה מואצת והתכווצות מהירה.

6. גירוד אקוגני

גירוד אקוגני הוא מצב עור נדיר הגורם לתחושת גירוד עזה (ללא סימנים על הגוף), בעיקר ברגליים, בידיים, בחזה ובגב, לאחר מגע עם מים. התופעה יכולה להופיע אצל אנשים עם או בלי מחלות עור אחרות, אבל נפוצה יותר בקרב הסובלים מאקזמה או פריחות אחרות.
הגירוד הטורדני מתחיל בדרך כלל תוך חמש עד עשר דקות מרגע המגע של העור עם המים ויכול להיות חמור עד כדי מניעת שינה. התסמינים עלולים להימשך שעות ולדרוש טיפול באנטיהיסטמינים - תרופות המעכבות את פעילות ההיסטמין בגוף - כדי להקל על תחושת הגירוי.
6 צפייה בגלריה
תסמונת גירוד אקוגני
תסמונת גירוד אקוגני
תסמונת גירוד אקוגני. חלק מהסובלים ממנה מפחדים להתרחץ
(צילום: Shutterstock)
המצב הרפואי הזה סבוך כל כך, עד שחלק מהסובלים ממנו ממש מפחדים להתרחץ. עם זאת, רחצה במים קרים יכולה לפעמים לעצור זמנית את הגירוד. חשוב לציין כי לעיתים יותר מאדם אחד במשפחה סובל ממצב זה, אבל חוקרים טרם זיהו גן ספציפי שיכול לעבור מההורים לילדיהם ולגרום לתופעה.