מסיימים את הארוח עם רגישות בשיניים וכאבים באזור הפה? לרופא השיניים ד"ר אריאל סביון יש כמה המלצות שיעזרו לחגוג את השנה החדשה עם חיוך:
1. שתו עם קשית
משקאות ומיצים המכילים PH נמוך נחשבים חומציים ולכן עלולים לפגוע בזגוגית השן, העשויה ממינרלים, ולהחליש אותה. משקאות ממותקים ובמיוחד הכהים שבהם, מומלץ לשתות עם קשית על מנת למזער למינימום את המפגש של השיניים עם הסוכר שבמשקה. שתייה עם קשית מפחיתה גם את הכתמת השן ומגנה על צבע השן הטבעי.
קראו עוד:
2. שמרו על חומציות מאוזנת
אכלתם מזון המכיל סוכר או חומצה, דוגמת פרי? מומלץ לאכול אחריו מעט גבינה, כדי לאזן בחזרה את רמת החומציות בפה.
2 צפייה בגלריה
בריאות השן והפה בארוחות החג
בריאות השן והפה בארוחות החג
שתייה עם קשית עוזרת למזער למינימום את המפגש של השיניים עם הסוכר שבמשקה ומפחיתה גם את הכתמת השן
(צילום: Shutterstock)
3. אכלו מתוקים בצורה מאוזנת
אכילת פירות וקינוחים עתירי סוכר עלולה לפגוע בשן ולגרום להופעת כאב ורגישות מיידית. במהלך פירוק הסוכר נוצרות חומצות שמפרקות את הסידן בשן ופוגעות בה, לכן רצוי להפחית בצריכת מאכלים דביקים ומסוכרים לטובת תפוח (בכל זאת ראש השנה), שאכילתו כוללת גם פעולה מכנית המנקה את השיניים.
4. לעסו מסטיק
מסטיק נטול סוכר בתום הארוחה מעלה את כמות הרוק - המנגנון הטבעי של הפה - שמנטרל את חומצות הפלאק ומחזיר את הפה לאיזון הטבעי שלו. אפשר ללעוס מסטיק עד 20 דקות כדי להוריד את רמת החומציות. מומלץ להימנע מלעיסה ארוכה מדי העלולה לפגוע בשרירי מפרק הלסת ולגרום כאבים בצידי הפה, מתחת לאוזניים.
לעיסת מסטיק ללא סוכר, הדומה לפעולת לעיסת מזון, מעודדת יצירת רוק ומייצרת יותר שטיפה לנטרול של החומצה וסילוק שאריות המזון
לשיניים עצמן זה לא מזיק, להיפך: לעיסת מסטיק ללא סוכר, הדומה לפעולת לעיסת מזון, מעודדת יצירת רוק ומייצרת יותר שטיפה לנטרול של החומצה וסילוק שאריות המזון. חשוב להבין שהחיידקים "אוהבים" רמת חומציות גבוהה, ולעיסת המסטיק מונעת יצירת תנאים אידיאליים להתפתחותם, דבר העשוי למנוע התפתחות של עששת במשטחי השן.
5. שתו הרבה מים
השיניים יכולות להפיק תועלת רבה משתיית מים. המים שוטפים את שאריות המזון מהפה ושומרים על רמות גבוהות של רוק בפה. רוק הוא ההגנה הטובה ביותר נגד עששת משום שהוא מכיל חלבונים ומינרלים המנטרלים את החומצה הפוגעת בשכבת השן החיצונית (אמייל). הרוק מורכב מ-95 אחוזים מים, כך שתיית מים במהלך היום וגם במהלך הארוחה, מעניקה הגנה מלאה ומתמשכת.
2 צפייה בגלריה
מומלץ לצחצח שיניים רק כחצי שעה לאחר הארוחה
מומלץ לצחצח שיניים רק כחצי שעה לאחר הארוחה
מומלץ לצחצח שיניים רק כחצי שעה לאחר הארוחה
(צילום: shutterstock)
6. צחצחו שיניים
מומלץ לצחצח שיניים כחצי שעה לאחר הארוחה ולא מיד אחריה, וזאת משום שלאחר אכילת מזון עולה רמת החומציות וצחצוח עשוי לפגוע בזגוגית השן ולגרום לשחיקה חומצית.
7. נקו עם חוט דנטלי
מנות הבשר מכילות סיבים רבים שנשארים בחלל הפה, "נתפסים" בין השיניים ועלולים לגרום לרגישות ולכאב. לכן חשוב מאוד להיעזר בחוט דנטלי שמיועד לניקוי יסודי של המרווחים בין השיניים.
8. שטפו את הפה
מומלץ להשתמש בשטיפות פה שמכילות פלואוריד, הן מחזקות את זגוגית השן ומפחיתות משמעותית את רמת החיידקים.
9. נקו גם את הלשון
מרבית החיידקים נוטים להצטבר על הלשון כך שניקוי יסודי שלו מפחית באופן משמעותי את כמות החיידקים בפה ושומר על בריאות השיניים.
ד"ר אריאל סביון הוא רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ, מוסמך ברפואת שיניים מיקרוסקופית זעיר-פולשנית ובמדעי הלייזר