עם היציאה לחופש ופתיחת עונת הרחצה מגיעה אלינו גם עונת המדוזות. בישראל מבקרת בעיקר מדוזת החוטית הנודדת. היא מתרבה בלב הים, ונחילים עצומים מגיעים בחודשים החמים אל החופים ממצרים בדרום עד לסוריה בצפון, וכך גם אל חופי ישראל.
בזרועותיה של החוטית הנודדת יש חוטי ארס שנועדו לעזור לה להתקיים בסביבה ימית ולתקוף אויבים או בעלי חיים ימיים קטנים. ד"ר גליה בר חמא, סגנית רופאה מחוזית במכבי שירותי בריאות, מסבירה כי מבחינה רפואית מדוזה זו מעוררת הכי פחות חשש: "תאי הארס שלה לא הורגים אלא יוצרים צריבה מוכרת ומעצבנת. אפשר להיפגע ממדוזות גם בלי ממש לגעת בהן, כי חוטי הארס מופרשים במים ומספיק שהם נדבקים לרגליים או לאיבר אחר והם יוצרים את הצריבה. אפשר להיפגע אבל בעוצמה פחותה יותר".
קראו עוד:
התגובה הראשונה אחרי צריבת מדוזה היא כאב חד ואדמומיות בעור. בהמשך עלול האזור לגרד מאוד וייתכן שיופיעו שלפוחיות ושטפי דם. ישנם גם מקרי קיצון שמצריכים טיפול רפואי, כפי שמסבירה ד"ר בר חמא: "אם אדם נעקץ ממדוזה והוא מפתח תגובה אלרגית, כמו כל תגובה אלרגית אחרת - לאגוזים או לדבורים - זה יכול להגיע עד כדי הפסקת נשימה ומוות. לא מהמדוזה עצמה, אלא מהתגובה האלרגית של הגוף לארס המדוזה. אלרגיה יכולה להתפתח אחרי חשיפות חוזרות בדיוק כמו שאנחנו יודעים שאדם יכול לאכול אגוזים כל חייו ויום אחד לגלות שהוא אלרגי להם. במצבים כאלה עוזבים הכול, צועקים בחוף 'עזרה עזרה', מזמינים אמבולנס ומתפנים לקבלת טיפול. אם צריך אפילו מתחילים החייאה".
ד"ר בר חמא: "אם אדם נעקץ ממדוזה והוא מפתח תגובה אלרגית, כמו כל תגובה אלרגית אחרת - לאגוזים או לדבורים - זה יכול להגיע עד כדי הפסקת נשימה ומוות. לא מהמדוזה עצמה, אלא מהתגובה האלרגית של הגוף לארס המדוזה"
אלו, כאמור, מקרי קיצון של צריבת מדוזה אבל ישנם גם מקרים רגילים שמצריכים טיפול רפואי. "יכולות להיות גם תופעות עקיפות מצריבת מדוזות והן מאוד לא נעימות ודורשות טיפול רפואי, כמו עקיצות בעיניים ובכלל באזור הפנים או עקיצה בצוואר שגורמת לנפיחות משמעותית, שעלולה לפגוע בנשימה ורוצים להימנע מזה, או עקיצות באיברי המין. במקרים כאלה הייתי פונה לעזרה וגם אם יש משהו בעקיצה של המדוזה שלא נראה תקין כמו כאב בלתי נסבל ולא רק מציק וכואב. אם יש נפיחות משמעותית או דימום - במקרים כאלה צריך לפנות לטיפול רפואי".
2 צפייה בגלריה
השקיעה בחוף ראשון בת ים
השקיעה בחוף ראשון בת ים
ישנם גם מקרים רגילים שמצריכים טיפול רפוא. מדוזה בחוף ראשון בת-ים
(צילום: אבי מועלם)
יחד עם זאת, יש לזכור שלרוב, המדוזות שבחופינו לא גורמות לנזקים חמורים של ממש לרוחצים בים התיכון. "עקיצות מדוזה יכולות להיראות מפחידות. זה יכול להיראות מאוד גדול ואדום וזה מבהיל, אבל בשונה מכווייה רגילה מחום - אחרי כמה ימים זה חולף. אחרי שבוע, ברוב המקרים, כבר לא יהיו כאבים וגם לא יישאר סימן. צריבות מאוד גדולות יכולות להשאיר סימן, אבל לא תישאר צלקת וגם זה יעבור", מרגיעה ד"ר בר חמא.
"כולנו מכירים את המלצות העבר על טיפול בחומץ או אפילו בשתן, כשהסברה היא שהחומציות של שני חומרים אלה סותרת את הארס של המדוזה. הניסיונות של פירוק הארס נעשו על מדוזה שכבר לא נמצאת היום בחופי ישראל, ולכן זה לא רלוונטי"
ואם בכל זאת נצרבתם, לא בטוח שתרופות הסבתא שאתם מכירים יעזרו. "כולנו מכירים את המלצות העבר על טיפול בחומץ או אפילו בשתן, כשהסברה היא שהחומציות של שני חומרים אלה סותרת את הארס של המדוזה. הניסיונות של פירוק הארס נעשו על מדוזה שכבר לא נמצאת היום בחופי ישראל, ולכן זה לא רלוונטי", מסבירה ד"ר בר חמא. "יש עוד אתרים שכותבים להגיע לים עם בקבוקון חומץ - ואין בכך צורך. היום ההמלצות אחרות".
מה מצב המדוזות בחופי ישראל? צפו במפה


מה עושים במקרה של צריבת מדוזה?

תחילה, יש לזכור לא לגעת באזור בידיים חשופות. "כדי שהיד לא תיפגע מתאי הארס שיש על העור", מסבירה ד"ר בר חמא. "בנוסף, השפשוף מחדיר את הארס יותר עמוק לעור. במקום זה, אפשר לקחת חומר פלסטי כמו כרטיס אשראי ולגרד איתו את התאים".
גם דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, מזהיר מכך: "צריך להרחיק מהעור אבל לא על ידי שפשוף אלא להיעזר במקל ארטיק או כרטיס אשראי ולגרד בעדינות את העור. כל האגדות האורבניות של חומץ וסודה לשתייה התבררו עם השנים כלא נכונות. גם לא לשפשף עם חול ים - אלא לשטוף עם מי ברז זורמים במשך כמה דקות וזהו".
לא במי ים? "מה הרעיון? הרי היינו במי הים ונעקצנו ושוב נשטוף במי הים?"
ד"ר בר חמא ממליצה מעט אחרת: "ההמלצה היא לשטוף קצת במי ים שהם מים מלוחים ולא מיד במים מתוקים, כי יש עניין של הפיצוץ של תאי הארס במים מתוקים. אם יש תאים שלמים של הארס על פני העור - אז הם סופגים את המים המתוקים, גדלים ומתפוצצים על העור, ומי מלח לא עושים את זה. לכן השטיפה הראשונית צריכה להיות עם מי מלח ורק אז מים מתוקים. כדאי לשטוף בזרם חזק כדי להסיר את תאי הארס באזור הנגוע".
2 צפייה בגלריה
חוטית נודדת
חוטית נודדת
לרוב לא מסוכנת. חוטית נודדת
(צילום: shutterstock)
כך או כך, פפו מבהיר: "למזלנו הרעלים של המדוזות בארץ הם לא כאלו חזקים ובכמויות שאינן נחשבות למשמעותיות בגוף. התגובה היא סוג של תגובה אלרגית או תגובה של הגוף לארס. וגם אין באמת תרופה יעילה לדבר הזה. לאחר העקיצה אפשר להשתמש בג'ל פנסטיל שהוא אנטיהיסטמין הפועל נגד הגרד ואפשר למרוח אותו ללא הגבלה, אפשר להשתמש גם בג'ל אלוורה, אבל בעיקר זה עניין של זמן עד שהעור יחלים לגמרי".
גם ד"ר בר חמא לא מאמינה בתרופות סבתא לסיוע אחרי צריבת המדוזה "אין משהו ספציפי שצריך למרוח. לא קרח, לא וזלין ולא לבן וגם לא לחבוש את העקיצה. צריך לתת לה להתרפא באוויר הפתוח. במקרה של כאבים - אפשר לקחת אקמול או אדוויל".

האם אפשר להימנע מהצריבה?

על דבר אחד מסכימים שניהם: הדרך היחידה לא להיעקץ ממדוזה היא לא להיכנס למים. "אין תכשיר שניתן למרוח נגד עקיצות מדוזה", אומר פפו, "יש שחיינים ששוחים בים פתוח והם נמרחים בשכבה עבה מאוד של קרם הגנה כדי להימנע מהקרינה ומהחשיפה למדוזות, אבל זה לא ממש עוזר. מהמדוזות אי-אפשר להימנע. למזלנו, המדוזות שמגיעות אלינו לא באמת מסוכנות".
מה כן אפשר? בעיקר להיזהר, כפי שמסבירה ד"ר בר חמא: "יש דיווחים שוטפים באתרי האינטרנט על גלי מדוזות בחופים והדרך היחידה להימנע מצריבה היא לא להיכנס למים כשיש התרעות, אין מה לעשות. כאמא לשלוש בנות שגולשות בים מדי שנה, אני יכולה להגיד שהקייטנות הכי טובות הן בסוף יולי, כי אז המצב באמת נרגע משמעותית ובאוגוסט הים כמעט נקי לחלוטין ממדוזות".