אישה בשנות ה-40 לחייה אושפזה אתמול (ד') במרכז הרפואי רמב"ם על רקע הרעלה חמורה מפטריית בר רעילה שליקטה, בישלה ואכלה. היא טופלה ומצבה השתפר.
1 צפייה בגלריה
פטריות רעילות
פטריות רעילות
אל תקחו סיכון. מימין: פטרייה אכילה, משמאל פטרייה רעילה
(צילום: יניב סגל מקבוצת היועצים המומחים לזיהוי פטריות של המרכז הארצי למידע בהרעלות)
ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות, מסבירה: "ברוב המקרים, בישול אינו הורס את הרעלנים המצויים בפטרייה. יש הרעלות רבות שמקורן באכילת ארוחה שבושלה מפטריות שלוקטו בטבע".
ד"ר לוריא: "הרעלת פטריות עשויה להתבטא במגוון תופעות, החל מבחילות והקאות ועד לנזק רב-מערכתי, בהתאם לסוג הפטרייה והכמות הנצרכת. זיהוי הפטריות חשוב לשם קבלת החלטות רפואיות"
"רק מתחילת חודש דצמבר 2023, היו לנו כ-11 אירועים שכאלה מכל הארץ, כשבחלקם, מדובר היה בהרעלה קבוצתית של אנשים שחלקו את אותה ארוחה. במקרה אחד השנה נגרם נזק לכבד. בשנים קודמות היו מקרים מסכני חיים שדרשו אשפוז ממושך במחלקה לטיפול נמרץ ואף טיפולים מורכבים כגון דיאליזה ואקמו". צפו בה בריאיון:
אזהרה מפני פטריות רעילות
(צילום: דוברות רמב"ם)
בכל הקשור לליקוט פטריות עם ילדים בטבע, ד"ר לוריא מבקשת להדגיש: "גם ילדים נחשפים לפטריות בעונה זו. פעוטות נוטים להכניס כל דבר לפה ולטעום. לכן, כשיוצאים לגינה או לטבע, יש להסביר לילדים שאין להכניס צמחים או פטריות לפה ולהשגיח עליהם היטב".
היא מוסיפה: "הרעלת פטריות עשויה להתבטא במגוון תופעות, החל מבחילות והקאות ועד לנזק רב-מערכתי, בהתאם לסוג הפטרייה והכמות הנצרכת. זיהוי הפטריות חשוב לשם קבלת החלטות רפואיות והוא נושא מורכב ביותר. במרכז ההרעלות אנו נעזרים במיקולוגים (מומחים לזיהוי פטריות) ומתנדבים, המסייעים לנו בזיהוי הפטריות.
ד"ר יעל לוריאד"ר יעל לוריאצילום: דוברות רמב"ם
"חשוב להבין שנוסף על הסיכון הבריאותי, קיים גם היבט סביבתי של שמירת הטבע. לפטריות יש תפקיד חשוב במאזן האקולוגי וקטיף לא מבוקר פוגע במגוון המינים בו".
*במקרה של הרעלה או חשד להרעלה, ניתן לפנות למרכז הארצי למידע בהרעלות בטלפון: 04-7771900*